Opel Corsa: motortype x14sz slaat niet aan en soms zelfs af

Bouwjaar: 1996

Hee Hallo,

Even een oproep voordat ik voor de 6e keer naar de garage ga.

Voordat ik het probleem uitleg even een intro:
Ik heb een Corsa met 1.4 injectiemotor uit 1996 (met Airco)
Aangezien ik niet al te ver van mijn werk woon gebruik ik hem niet al te vaak, voornamelijk 's winters.

Eind Mei, voordat ik op vakantie ging, is er een gescheurde pakdekselpakking vervangen en 1,5 liter olie bijgevuld

Sinds end juli 2005 heeft hij problemen met starten, die steeds erger worden.

Het begon tijdens de terugreis van vakantie. De motor wilde na het tanken niet aanslaan.
Na een kwartier wachten nog een keer proberen en toen startte die, dus metten maar door naar het volgende tankstation. Daar wee exact het zelfde probleem.
Bij het tweede tankstation (in Duitsland) was er toevallig een monteur die achter mes stond, eventjes wat gas bijgaf voor het startemn, en daarna sloeg die met tegenzin aan.
Volgens hem was het lucht in de leiding.

In Augustus moest 'ie toch naar APK, dus ik er meteen naaar laten kijken (Bij Motorhuis Leidschendam). Een koude start werkte overigens wel gewoon.

Bij de APK konden ze niets vinden. Logisch, want een koude motor startte wel. Ook was er niet uit te lezen van de ECU.

twee weken later, weer het zelfde probleem, nu weer na tanken.
Meteen terug naar de garage en daar lazen ze nu een foutcode in de EGR klep. Die dus vervangen a 286 Euro.

nog geen week later, bij boodschappen doen, weer startproblemen.
Europe Assistance erbij gehaald, en toen startte die natuurlijk meteen.

Weer terug naar de garage. Oude EGR er weer in, Tank ontluchtinsklep vervangen (als foutcode uitgelezen)

Dit leek te werken, maar: Na twee weken begon hij zelfs bij een koude start problemen te geven, erger nog, op de snelweg

WEER terug naar de garage. Daar heeft ie drie dagen gestaan.
Oude tankontluchting erop, toch weer foutcode daarbij, dus nieuwe er opniew in,
EGR klep schoongemaakt, Stappenmotor schoongemaakt (waren beide nogal vervuild.) 1,5 liter motorolier bijgevuld.

Dit heeft het zo drie weken gedaan, maar nu begint ie weer problemen te vertonen. Eerst bij warm starten, een week later weer bij koud starten.

Ik heb dit jaar nu bijna meer geld aan reparaties uitgegeven dan aan benzine, en begin een wantrouwen te krijgen in de vakkunde van de garage hier. Alsof ze met oogkleppen op naar het uitlees apparaat kijken en niet eventjes nadenken (Wat hebben ze bijvoorbeeld in Hemelsnaam in die drie dagen nog meer gedaan als alleen de EGR klep en Stappenmotor schoongemaakt hebben en de ontluchtingsdop twee keer geswitched is)

Voordat ik weer terugga:
Kan het feit dat 'ie olie verzuipt voor die vervuiling in de stappenmotor en egr klep hebben gezorgd?

Kan dat ook tot de startproblemen hebben geleid?

Als het niet de EGR klep, ontluchtingsklep of stappenmotor is geweest, wat kan het dan nog meer zijn? Ik heb op deze site al de nokkenas sesnor langs zien komen, maar volgens een kennis zou de auto dan meer problemen moeten vertonen (zo'n ding doet het wel of niet, maar niet haperend volgens hem)

Accu kan het niet zijn, want je hoort de startmotor duidelijk voluit gaan en niet in kracht afnemen.

De garage heeft ook al eens de temperatuursensor in de motor gesuggereerd, maar daar konden ze geen fout in vinden

Ik blijf zeggen dat het lijkt alsof er geen benzine in de motor komt, maar volgens mij luisteren ze niet. Ik heb ook al meer malen verteld wat die Duitse (OPEL!-) monteur me vertelde, maar het komt niet bij ze aan geloof ik.
Ook vind ik dat ze zich blindstaren op de uitgelezen foutcodes.

Ik begin het nu echt zat te worden! Kan iemand me een idee geven?

Groeten,
Jeroen

jerommeke1701

Geplaatst door jerommeke1701 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jerommeke1701 (0), 18 jaar geleden

Nog eentje die laat opblijft merk ik...

Speedy, betekent dat dat mijn Dasboard meter ook raar moet doen? Die zie ik namelik bijna niet oplopen; hij blijft altijd rond de 90 graden staan (en zijn laagste stand is 80 geloof ik)

jerommeke1701 (0), 18 jaar geleden

By the way, ik zie dat ik in mijn lange verhaal een zin niet afgemaakt heb:

Tijdens het inhalen van een vrachtautoo op de snelweg sloeg hij plotseling af. Ook daarna sloeg hij een paar keer af tijdens het rijden.
dat is de reden dat ze de stappen,otor hebben schoongemaakt

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Meter heeft niks te maken met de temp sensor MM systeem, dat is een aparte temp gever.

De temp gever voor het MM systeem is die met die blauwe stekker erop.

deze geven vaker kuren maar geen storing.

Heb je een c14se / c14nz / x14nz??

Willem

jerommeke1701 (0), 18 jaar geleden

Voor zover ik kan nagaan is het een x14sz

heb de titel van de thread aangepast

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

De temp.sensor is echt vaak een boosdoener bij deze storing.Het is een relatief simpele en goedkope reparatie dus om te beginnen zou ik die echt laten v.v.!.Verder is het voor een garage heel erg moeilijk om iets te constateren als het probleem zich niet tijdens een meting voor doet.
Op basis van jouw verhaal gaat ook zeker de krukassensor bij dit motortype niet vrij uit!!!Weet je toevallig of je toerenteller(als je die hebt) hélemaal niet uit slaat tijdens het probleem?Ik denk echt dat het eén van deze twee oorzaken is! Succes!

jerommeke1701 (0), 18 jaar geleden

Ben een tijdje off-line geweest.

Toerenteller schiet wel uit als die start.
Soms valt de motor dan na 1 tot 5 seconden weer dood (nu ook bij koud starten weer)

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Gaat je motorlampje niet knipperen,als dat wel zo is zou het je startonderbreker kunnen zijn die er standaard op zit.

g43449 (0), 18 jaar geleden

hoi, ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij werd er uit eindelijk door de anwb bij een benzine pomp een nieuwe accu ingezet. Het leek door meten bij de anwb dat de accu goed was maar naar wat onderzoek bleek deze te zijn overleden. Accu + inzet kosten waren 79 euri. Het is het proberen waard als je er zoveel maak kosten aan hebt laten doen. Weet er alles van.

jerommeke1701 (0), 18 jaar geleden

[b]Danny:[/b]
Motorlamp gaat niet knipperen. Sterker nog, toen hij een keer rijdend afsloeg, of beter gezegd, niet vooruit wou ondanks gas bijgeven ging de motorlamp ook niet branden. Afslaan tijdens het rijden heb ik op dit moment gelukkig geen last meer / nog geen last van (Stappenmotor schoongemaakt hé)

Wat ik wel vreemd vind is dat ie na 4 maanden en 2,750 kilometer al weer anderalf liter motorolie bij moest hebbben. Kan dit ook een verklaring zijn? Kan het dat dit voor extra vervuiling van onderdelen zorgt? Ik zie geen (opgedroogde) druppels liggen op mijn parkeerplaats (Sta altijd op dezelfde plek in mijn straat) dus het lijkt alsof ie niet lekt

Overigens, wat versta je onder relatief goedkoop? kun je een bedrag noemen?

[b]Sharon Smits: [/b]
De Accu zit er net anderhalf jaar nieuw in. Je kan ook duidelijk de startmotor horen draaien zonder dat dit langzamer gaat. Ik heb inderdaad al eens eerder startproblemen gehad maar toen hoorde je gewoon dat de startmotor moeite had met draaienen ermee op hield. Dit bleek TOEN uiteindelijk gewoon een overleden accu te zijn.

Om kort te gaan: de Accu is het zeker niet! Evengoed bedankt voor je suggestie

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik weet niet precies de prijs maar dat zal zo rond de 30 Euro zijn totaal.
Tank je trouwens bij de witte pomp o.i.d. want dan wil het wel eens gebeuren dat de injector blijft hangen.
Als de storing zich nu regelmatig voordoet dan moet er iets te meten zijn tijdens de klacht.Het is dan van belang om te weten of hij inspuit,vonkt en of de datalijst afwijkingen vertoond.Ik denk dat een goede meting op het juiste moment de enige weg naar de oplossing is!

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Om vervuiling tegen te gaan, moet kan je het beste de EGR afdoppen, die gooit onverbrande uitlaatgassen terug je inlaat in.

gewoon demonteren stalen plaatje ong. 3mm dik op maat maken, enkelt gaten voor de bouten erin boren, egr er weer opschroeven en evt de stekker er weer op doen.

EGR is dat ronde ding tussen het injector huis en de klepdeksel.

inderdaad als je bij de goedkopere tankstations tankt is de kans grooter op vervuiling, dit heeft mij al een injector gekost.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.