auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Alternator probleem - opel Vectra B

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1700cc turbo

Een aantal jaar geleden is de spanning van mijn wagen 'doorgeslagen' met als resultaat dat ik een nieuwe batterij kon steken en voor zo'n 50euro aan nieuwe lampen. Ik heb toen de alternator laten vervangen, maar het probleem was nog niet volledig opgelost. Telkens wanneer mijn motor op temperatuur is schommelt het spanningsniveau van mijn wagen continu, in fase met het toerental van de motor (merk je vooral aan de verlichting als het donker is).
Dat probleem was niet zo heel erg, tot deze week. Als ik mijn motor start brandt het lampje van de batterij + werkt mijn toerenteller niet. Waarschijnlijk werkt de alternator dan gewoon niet, tot ik zo'n 10min aan het rijden ben dan springt het hele zootje terug aan. Daarstraks echter weer exact hetzelfde probleem als enkele jaren geleden: er branden verschillende lampjes op mijn dashboard (abs, knipperlichten,...), alle meters +radio vallen uit.. Het rare is, ik probeerde toen mijn lichten aan te zetten en opnieuw: een zeer felle flits en direct daarna mijn lampen weer allemaal stuk!

Nu is mijn vraag, als ik deze alternator weer vervang, is het probleem dan opgelost? Ik bedoel, zit alle elektronica die de spanning regelt op de alternator of zitten er elders in de wagen nog componenten die mee het spanningsniveau bepalen/regelen?

Ik heb alle zekeringen nagemeten en alles was in orde. Is het mogelijk om enkel de spanningsregelaar te vervangen of moet hiervoor de hele alternator verwisseld worden?

Geplaatst door

user123 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De dynamo van het merk Hitachi die op jouw auto zit gaat gemiddeld een stuk sneller kapot dan een andere. Vaak als de dynamo vervangen wordt door een imitatie word het probleem nog erger.
Wat er kapot gaat aan deze dynamo's zijn sowieso altijd één of meerdere diodes en vaak als gevolg hierop ook de spanningsregelaar.
Bij een imitatie gaat daarbij vaak de keerring tussen het vacuumpompje en de dynamo lekken wat een nog grotere ravage geeft.
Al deze onderdelen zijn los te vervangen, maar laat het alsjeblieft door een expert doen.
Het is meestal beter om het origineel te laten repareren dan een mooie nieuwe imitatie voor hetzelfde geld!

scott10811 0
badge

14 jaar

Al deze onderdelen bevinden zich overigens in de dynamo.
Er is verder niets dat de spanning regelt in de auto, althans niet de spanning voor de accesoires zoals de verlichting.
Er zit hooguit nog een spanningsregeling voor jouw motormanagement, maar die heeft verder niets met dit probleem te maken.

scott10811 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.