Hallo Opel specialisten ! Heb een vectra 2.2 diesel 92 kw van 2004 waarvan de motor stuk is, nu heb ik een andere motor gekocht maar de brandstofpomp hebben ze reeds verwijderd. Nu volgende vraag :
Om de oude brandstofpomp te monteren, dient de ketting gelost te worden omdat de torx sleutel er net niet doorkan. + ik zie dat er 2 tandwielen op elkaar gemonteerd zijn waarvan men deze op verschillende manieren kan zetten. Op 1 tandwiel zijn 5 gleuven/gaten is. Hoe kan ik best deze distributie opnieuw afstellen ? Vaccuumpomp eraf en platte sleuten in gleuf van nokkenas? en de krukas staat achteraan een plug waaravn waarschijnlijk een pen doormoet ? En hoe met die 2 tandwielen die mee op de pomp staat ? Graag jullie deskundige advies. Hartelijk dank voor de antwoorden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is wel speciaal gereedschap nodig om krukas ,nokkenas en stand van de pomp te fixeren. Laat geen boutjes in de kettingkast vallen anders heb je een langdurige klus. Beide kettingspanners los en de bovenketting met tandwiel er uit ... zit spieloos op de nokkenas. Pomp met nieuwe O ring monteren en het rondsel zo zetten dat na montage de paspen er in kan. Je moet de pomp nog uit de oude motor halen dus dan wijst de de- en montage vanzelf. Boven-ketting en tandwiel weer op zijn plaats laten zakken en NADAT de kettingen zijn gespannen de bouten van nokkenas en pomptandwielen vast zetten. Zorg de de pomp goed vol zit en ontlucht om de startmotor te sparen.. !! Vaak gebruikte ik wat remmen reiniger. Zorg ook dat de pomp aan de onderzijde goed vast zit . Als dit de eerste keer is ,is montage buiten de wagen veel makkelijker i.v.b.m zicht op je werk. Succes.
opel heeftspeciaal afstelgereedschap voor het juist afstellen van de nokkenaspoelie.
De vulring op de flens van de inspuitpomp mag niet worden verwijderd omdat deze de productietoleranties opvangt, wat in een exact gedefinieerde axiale speling resulteert.
inspuitpomp aan cilinderblok Aanhaalkoppel 25 Nm
Houder inspuitpomp aan inspuitpomp Aanhaalkoppel 20 Nm
Steun inspuitpomp aan cilinderblok Aanhaalkoppel 20 Nm
Simplex distributieketting door de schacht naar boven leiden en simplex-inspuitpomppoelie in Simplex distributieketting zetten pijl moet met uitsparing in flens inspuitpomp en blokkeerboring in inspuitpomp samenvallen
nieuwe bevestigingsbouten met treksterkte 10.9 van het simplex-inspuitpompwiel handvast draaien. Bij Y 20 DTH vanaf MJ 2003 en Y 22 DTR: 5 bevestigingsbouten
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 in blokkeerboring van inspuitpomp zetten
nokkenaswiel in simplex-distributieketting zetten en met nieuwe bevestigingsbouten handvast aan nokkenas monteren.
Let op dat het nokkenaswiel niet schuin op de nokkenas zit nokkenaswiel moet recht op de nokkenas zitten.
Attentie: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen uitvoeringen met ontgrendelingsbout en zonder ontgrendelingsbout. Bij uitvoering met ontgrendelingsbout moet de kettingspanner na de montage via de ontgrendelingsbout ontspannen worden
duplex-kettingspanner in distributiehuis plaatsen De gesloten kant van de kettingspanner moet naar de spanrail wijzen. Afsluitbout duplex kettingspanning met nieuwe keerring inbouwen Aanhaalkoppel 60 Nm
Ontgrendelingspen met een hamersteel indrukken tot deze klikt
Ontgrendelingspen moet met de duim tot de aanslag kunnen worden ingedrukt en automatisch in de oorspronkelijke positie terug glijden Na eenmalige drukopbouw van de olie kan de ontgrendelingspen niet meer worden ingedrukt
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 verwijderen
Bevestigingsbouten van simplex-inspuitpomppoelie vastdraaien Aanwijzing: Bij Y 20 DTH vanaf MJ 2003 en Y 22 DTR: 5 bevestigingsbouten Aanhaalkoppel 28 Nm
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 nogmaals in blokkeerboring inspuitpomp zetten
Controlemal KM-932 tegen cilinderkop zetten stift moet in boring van de nokkenas ingrijpen
Geleiderails Simplex distributieketting plaatsen en monteren Aanwijzing: Op inbouwpositie letten Nieuwe bevestigingsbouten gebruiken Aanhaalkoppel 8 Nm
Meenemer van afstelgereedschap KM-933 in verticale positie in nokkenaspoelie zetten. Afstelgereedschap KM-933 op cilinderkop monteren. Met
wringijzer tegen de motordraairichting in lichte druk op meenemer uitoefenen en met blokkeerbout fixeren
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 moet met schuifpassing uit- en ingebouwd kunnen worden. Wanneer dat niet mogelijk is, moet de druk op de meeneemplaat met de blokkeerbout iets worden verminderd
Nokkenastandwiel op nokkenas bevestigen Aanhaalkoppel 90 Nm + 60° + 30°
Attentie: Er moet onderscheid worden gemaakt tussen uitvoeringen met ontgrendelingsbout en zonder ontgrendelingsbout. Bij uitvoering met ontgrendelingsbout moet de kettingspanner na de montage via de ontgrendelingsbout ontspannen worden
Alle blokkeer- resp. afstelgereedschappen verwijderen
Draai de krukas aan de bevestigingsbout van de trillingsdemper twee omwentelingen (ca. 720°) in de motordraairichting tot kort voor het "ontstekings-BDP" 1e cilinder
Merkteken op de trillingsdemper staat kort voor het aangietsel op het distributiehuis
In deze stand staan de nokken van de 1e cilinder kort voor het "ontstekings-BDP" (beide nokken naar boven gekeerd)
Blokkeerstift krukas KM-929 in opening voor impulsgever krukas zetten en de krukas gelijktijdig aan de bevestigingsbout van de trillingsdemper langzaam in de motordraairichting verder draaien, zodat de blokkeerstift tot de aanslag in het cilinderblok, resp. de krukwang valt
Blokkeerstift inspuitpomp KM-927 in blokkeerboring inspuitpomp en controlemal KM-932 in cilinderkop plaatsen
Aanwijzing: Als een gereedschap niet kan worden gebruikt, moet de instelling geheel opnieuw worden uitgevoerd
Alle blokkeergereedschappen verwijderen en alles weer aanbouwen en afdichten.
denk er aan dat de pomp moet worden ingelezen voor het starten.
12 jaar
Ze hee ,en draait de motor al weer ???? "We "horen er niets meer van . Groeten.
andere motor zit er eindelijk in.
start niet...... als ik kontact opzet zie ik ook geen lampje van motor.
tijdens startstand hoor ik wel een relais, is een gele links aan koppelingspedaal.
is er een knop ergens die bij ongeval af springt ?.
iemand idee ?
Heb alle kabels nagezien, massa op blok, vaste dikke stroomkabel is ok op starter. De dunnere kabel die op startrelais zit komt geen stroom op tijdens startstand.
Dank u voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar