Goededag iedereen,
Weet iemand wat het maximum koppel is wat de versnellingsbak van een Astra 2.0DTH uit 2003 kan verwerken? het zit namelijk zo:
Ongeveer twee maanden geleden heb ik mijn auto laten chiptunen bij EDS motorsport in Duitsland. Dit is allemaal perfect gegaan en de auto is zeker merkbaar sneller. Gezien de rollenbank op het moment van de tuning in gebruik was heb ik geen hard bewijs wat nu de pk's / koppel is, maar het koppel ligt +/- op 300nm.
Nu heb ik het probleem dat afgelopen weekend ik het probleem kreeg dat de koppeling min of meer uit zichzelf is gaan 'slippen' d.w.z hij gaat hoog in de toeren terwijl hij bijna niet acceleert. Volgens de garage zullen de koppelingsplaten vervangen moeten worden en iedereen weet dat dit geen goedkope grappen zijn.
Nu staat de teller al op 170.000 en heeft de vorige eigenaar er waarschijnlijk een caravan mee getrokken dus heel erg vreemd is het niet dat nu de koppeling aan de beurt is. Maar...
Kan de versnellingbak van dit type wel uberhaupt 300nm aan of doe ik er verstandig aan de originele ECU software terug te laten zetten?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Groeten,
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat zal eds je toch ook wel kunnen vertellen ??mvg willem2
[quote=kleijn]dat zal eds je toch ook wel kunnen vertellen ??mvg willem2[/quote]
Ongetwijfeld, maar ik hecht meer waarde aan een objectieve mening van iemand die hier volledig buiten staat.
Niet dat ik geen vertrouwen in EDS heb, maar in dit verhaal zullen zij absoluut niet vertellen dat de versnellingsbak mogelijk het vermogen niet aan kan, wat indirect betekend dat door hun tuning nu de koppeling niet meer juist functioneerd. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar wat de wijze mannen hier te melden hebben :)
Groeten,
Erik
15 jaar
In een astra Y20DTH zit een F-23 bak en die kan een max.van 230Nm hebben volgens opel,en er zal best wel een reserve in zitten , maar ook gezien de km.-stand weet ik niet of hij heel blijft.
groet mup
Mup, bedankt voor de snelle info!
De koppelingsplaten zijn op, dat is zeker. Ik vraag me alleen af of de nieuwe koppelingsplaten de 290nm houden.
Weet jij toevallig ook of de F-23 in de Y22DTR zit?
Als dat zo is zou hij zeker de 290nm moeten redden gezien de Y22DTR standaard 280nm koppel heeft.
Alvast bedankt!
Groeten,
Erik
15 jaar
op de Y22DTR zit een F35 bak.
willem
In een Y22DTR zit een F-35 , kan dus 350 Nm hebben ,het getal achter de letter staat voor max.koppel + een 0 F- 23 = 230Nm
F-35 =350 Nm
Succes
Heren,
Nu ik weer eens op deze site aan het kijken ben zag ik deze post van mijzelf staan. Wellicht is het voor jullie interessant hoe het uiteindelijk is afgelopen, hier komt ie:
Doordat de koppeling steeds meer uit zichzelf ging slippen heb ik besloten om de koppelingsplaten te laten vervangen, omdat de versnellingsbak dan toch open ligt mochten ze van mij direct de drukgroeplager (als ik het goed zeg) ook meteen vervangen.
Toen de schakelbak open lag lieten ze mij een koppelingsplaat zien. Het ijzer had een blauwe gloed dat waarschijnlijk is gekomen door extreme hitte. De voering was op zich nog redelijk in orde. Na het vervangen kreeg ik van de garage de tip mee om NIET met een slippende koppeling het gas volledig in te trappen en te wachten totdat alles volledig gekoppeld was.
Nu 5 maanden later rij ik nog steeds nog enig probleem met de gereviseerde versnellingsbak terwijl ik nog steeds flink 'race'. De schakelbak kan het koppel dus wel aan.
Ter info
Groeten,
Erik
15 jaar
dus je koppeling op een normale manier gebruiken
niet met de voet op de koppeling tijdens het rijden
pas gas geven als de koppeling is opgekomen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar