Opel Astra: astra 2006 z16xep geen vermogen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: z16xep

Hallo

ik heb hier een astra 1.6 van 2006 105.000 km
de auto is niet vooruit te branden alleen als je een klein beetje gas geeft versnelt hij redelijk.
er zou een compressie test gedaan zijn bij de auto met als resultaat dat 1 cil geen of weinig compressie had.
mijn conclussie daaruit was waarschijnlijk kleppen ingeslagen dus kop eraf kijken en dan revisie.
(er is bij 30.000 km al een nieuwe kop op gekomen met geharde zittingen)
voor de controle snel een compressie test gedaan en blijkt dat alle 4 de cil ongeveer 10 bar compressie hebben
verschil tussen de hoogste en de laagste 0.5 bar dat lijkt mij niet verkeerd.

vraag:
weet iemand hoeveel compressie zon blokje zou moet hebben?
en wat de minimale compressie is voor zon motor?

groet,

Geert

geert83

Geplaatst door geert83 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

De compressie zou 10,5 bar moeten hebben, de afwijking van 0,5 bar is niks om je zorgen om te maken.
Conclusie: Compressie in orde!

geert83 (0), 13 jaar geleden

ok bedankt voor de bevestiging dat de compressie goed is.

ik denk dat de lmm niet goed functioneerd maar er brand geen motor storing lampje.
hoe controleer ik de werking van de lmm zonder computter en zonder uit te wisselen ieman een idee?

skiqpy (0), 13 jaar geleden

Bij de wat oudere modellen kun je de stekker los halen en is het verschil meteen merkbaar. Hij gebruikt dan een kenveld uit het ram geheugen. Is misschien het proberen waard. Je hebt dan wel sowieso een foutcode op de luchtmassameter.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Geert Alleen een onderbreking (stekker los ) wordt als een fout gezien ,een afwijkende meetwaarde niet. Er is een aansluitinng op de stekker ,welke dat mag je zelf zoeken, die geeft aan de ECU een variabele spanning naar gelang de lucht die door het huis stroomt. De spanning loopt van 0 tot 5 volt. Je kunt het meetelement reinigen met een niet te bijtend middel !!! Meting van boven 0,5 st. tot volgas 4,5 volt. Uitlezen is makkelijker maar dan moet de uitlezer wel weten wat de waardes in kg per uur moeten zijn.

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze motor heeft een compressie code X (z16Xep) wat inhoud dat de compressie tussen de 12 en 15bar hoort te liggen.

De Compressie verhouding is waarschijnlijk 1 op 10,5, dat is niet de compressiedruk!!

Motorcode:

Z = Mileu code
16 = cilinder inhoud: 1.6 / 1600cc
X = compressie code: 12 t/m 15 bar
E = inspuit systeem: Electrisch geregelde Multipoint inspuiting
P = Extra toevoeging: twinport motor






Willem

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt, hier heb ik me even in vergist.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Nu nog even de kwaal oplossen. Ik ga voor de luchtmassameter. Geert doe eens een stuk plastic voor dat element met een gat van 3cm rond. Hoe reageert hij daar op. Positief ,dan vervangen maar wel origineel. Succes.

geert83 (0), 13 jaar geleden

ik heb vandaag weer even verder gezocht naar een oplossing.

er zit geen lmm in deze auto alleen een themperatuur meter en een druk sensor.
auto heeft geen fout code's is uitgelezen.

toen besloten om de egr schoon te maken.
de egr kanalen in het spruitstuk zaten dicht.
ook zag ik dat opel een waardeloos systeem heeft bedacht voor de (wervel) kleppen in de inlaat.
de asjes en lagertjes en de hevel koppelingetjes hebben bij 3 van de 4 kleppen veel speling.
bij 1 klep zit zoveel speling dat hij maar voor de helft dicht gaat en de klep is helemaal ingeschuurd in het huisje.
dus ik denk dat als ik het spruitstuk met de kleppen vervang en een schoone egr hij het wel weer beter doet.

is het alleen nog de vraag of de motor nog lang goed blijft lopen met een compressie van 10 bar i.p.v. 12-15.
dit heb ik overigens gemeten met een niet geeikte meter.
iemand ervaring met ingeslagen kleppen bij zo'n motor? en gaan ze dan allemaal gelijkmatig?
want ik heb maar een onderling verschil van max .5 bar.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Geert ik ben zelf gek op dat ontkoolmiddel van TEC Spuit dit middel in de inlaat met draaiende motor. Het is net scheerschuim en na een half uur inwerken herken je de motor in positieve zin niet meer terug. Doe de compressie-meting daarna NOG EENS. Zorg dat ook je carterontluchting goed werkt. Kijk of de dunne slang die TEC op zuigt. Als jij zorgt voor jaarlijks goede nieuwe olie verslijt die motor niet.

geert83 (0), 13 jaar geleden

gister het inlaatspruitstuk met de klepjes vervangen.
auto loopt weer zoals hij hoort.

bedankt voor de hulp/tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.