Goedendag,
Ik ben bezig met een Opel Astra X16SZ motor.
De klant belde dat de auto ineens aan het inhouden was, motorlampje is een keer aangegaan, ik heb hem uitgelezen ( paperclip methode) en er kwam code 18 klopsensor.
De motor klinkt alsof hij overkill heeft, smoort gigantisch en komt amper vooruit. Alsof je luchtmassameter echt slecht is.
Wat is er tot op heden aan gedaan:
-Map Sensor nagemeten, voltage drop via backprobe en uitgewisseld door een ander 100% werkend uit een andere auto)
-Brandstoffilter vervangen ivm oud filter
-Brandstofleidingen gecontroleerd
-Brandstofpomp relais is oke ( ook overbrugd )
-Brandstofdruk niet gemeten maar wel de slang eraf en vinger erop, het spuit eruit ( laag druk systeem en hoeft maar 0.8 bar te hebben dus dat moet goed zijn.
-Brandstof retour blijft ook niet open, klep werkt, en heb hem ook een keer afgeknepen.
-Sensorkoelmiddel nagemeten
-TPS sensor nagemeter
-Injector nagemeten
-Injectorhuis gedemonteerd en gecontroleerd op verstoppingen
-EGR gecontroleerd en ook 1 keer afgedopt zonder resultaat
-Compressie van de motor is goed
-Timing distributie is oke
-Lambda uit de uitlaat gehaald om te kijken of er geen verstopping was dus kat verstopt lijkt mee ook niet
-Lambda los geen verschil
-Knock sensor los - geen verschil
-Ecu ziet wel als je wat loskoppelt, dus ecu defect lijkt me ook niet.
-Stationair draaid de motor prima
-Gecontroleerd op valse lucht
- Bougies zijn wit / arm
Ik heb alles in Autodata en Autotools nagelopen en ik zou nu even niet meer weten waar ik het moet zoeken.
Heeft iemand nog een idee ?
Alvast bedankt,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is code 18 Knock control module, dat is een chip in de motor-ecu.
Als die defect is, kan de ontsteking continue verlaat worden en dan krijg je gekke effecten.
Als je live data (laat) uitlezen, moet je dit kunnen zien.
Goedendag,
Waarmee dient deze uitgelezen te worden ? Ik zie in mijn systeem niet de mogelijkheid daarvoor, alleen de codes uitlezen door middel van Morse.
Die knock module had ik nog wel even losgekoppeld, maar geen resultaat ( wat niks zegt natuurlijk :P maar weet niet hoe ik daar verder aan kan meten.
Er blijft idd niet veel anders over
Uitlezen kan met Tech-1, of diverse aftermarket systemen. Als de auto al een 16-polige stekker heeft zou Op-com het denk ik ook kunnen.
De eerste Opel's kun je grofweg al sinds 1986 uitlezen. Dus uitlezen is echt wel mogelijk.
De knock module kun je niet loskoppelen. Wel de knock sensor.
Die module (of chip of processor) zit op de printplaat van de motorcomputer.
De sensor heb ik natuurlijk ook even afgekoppeld, zonder resultaat.
Ik ga proberen uit te lezen dan maar. Ik kom er op terug
[url=http://postimg.org/image/mi4d2k7zf/][img]http://s9.postimg.org/mi4d2k7zf/IMAG2192...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/wsgfcntkb/][img]http://s9.postimg.org/wsgfcntkb/IMAG2188...[/img][/url]
(lijkt nog wel op tijd te staan)
Oke we zijn wat verder, De timing toch maar is goed verder gaan onderzoeken, iets wat onmogelijk lijkt kan toch... Iemand die ooit de riem heeft vervangen heeft de bout niet heel goed aangedraaid....
De X16SZ is toch een vrijloop motor ? Ik kan hier niet echt veel wijs uit worden. Na mijn weten kunnen die opel 8v motoren wel een verspringing hebben. Anders even leak down test doen maar als iemand het zo weet scheelt toch weer wat moeite. Er zit al zat tijd in wat niet uit kan/kon haha
Groet,
Dit vond ik nog online :
YES = Motor is een vrijloop
NO = Motorschade bij riembreuk / van timing af
X12SZ - No
13NB - No
13S - No
C14NZ - No
C14SE - No
X14SZ - No
C16SE - Yes
C16SEi - Yes
C16NZ - Yes
X16SZ - Yes
X16SZR - Yes
X16XEL - No
18NT - Yes
18E - Yes
C18NE - Yes
C18NZ - Unsure
C18XEL - No
C18XE - No
E18NVR - Yes
X18XE - No
C20LET - No
C20NE - Yes
C20XE - No
X20SE - Yes
X20XEV - No
X25XE - No
X30XE - No
Y32SE - No
Ik had compressie gemeten, geen leakdown maar lijkt me wel dat hij het kan hebben, normaal ben ik er niet te bang voor met de 8v opel motoren maarja je weet maar nooit..
[url=http://postimg.org/image/4oouk83wb/][img]http://s9.postimg.org/4oouk83wb/2015_11_...[/img][/url]
Ter afsluiting !
Tandwiel vervangen en de motor loopt weer goed, multiriem poelie was ook wat ingeslagen maar de niet ingeslagenkant heb ik hem tegenaan gemonteerd en toen correct vastgezet.
Dus altijd even multiriem eraf halen en de poelie verwijderen om het te controleren !!
Mvg,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar