We hebben geruime tijd problemen met onze Astra; alle portieren springen soms op slot. Soms als je aan het rijden bent, soms als de auto ergens geparkeerd is. In het begin deed het probleem zicht alleen voor met vochtig weer, maar nu ook met droog weer.
Waar kunnen we het beste gaan zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vermoedelijk de "kiekert" defect. Zit aan de bijrijderskant achter de zijbekleding bij de voeten. Daar zit ook de motorcomputer. Deze verwijderen en dan zie je de kiekert.
Bedankt voor de tip! Dan gaan we daar van de week even naar kijken. Hopelijk is het een gecorrodeerde aansluiting of een slechte soldeerverbinding op de print.
14 jaar
Even een update.. Kiekert is gevonden, stekkerverbinding / contactjes zagen er nog redelijk uit; ivoor de zekerheid toch maar schoongemaakt. Op de print geen spoor van slechte soldeerverbindingen te zien. Wel zitten er twee kleine relais op (Siemens V23072-C1059-A203). Deze zijn erg verdacht, in het verleden heb ik problemen gehad met een alarm module van een Golf IV, waar ook zulke relais (met een iets ander nummer) op zaten die af en toe bleven haperen. Waarschijnlijk is een of zijn beide relais in de kiekert niet helemaal goed meer. Ik heb er een paar tikken tegenaangegeven en sindsdien geen problemen meer gehad met de Opel, toch zou ik graag deze relais willen vervangen. Heeft iemand toevallig een datasheet van deze miniatuur relais? Dan kan ik opzoek naar vervangende onderdelen. Ik heb al gezocht op internet, maar kon geen datasheet vinden met hetzelfde nummer.
14 jaar
Als je dat nummer in google zet krijg je genoeg sites.
@Highway,
Hits op google genoeg inderdaad, maar als je op die links klikt krijg je geen A203 type in de datasheet, wel A302, A303, A402 etc. maar niet het type A203.
Volgens mij is het namelijk zo dat A(n1)(n2)(n3) voor het volgende staat:
- n1: materiaal wat voor de contacten in de relais gebruikt worden (bv AgNi0.15 of AgSnO2)
- n2: altijd 0
- n3: pin layout type
Bovenstaande weet ik dus pas zeker als ik een datasheet heb waar het type A203 op staat. Dan zou je volgens mijn theorie de A203 kunnen vervangen door een A303 die alleen een ander materiaal gebruikt voor de contacten in het relais.
14 jaar
Draadbreuk in een van de boompjes naar de deur is waarschijnlijker.
Willem
Even een terugkoppeling (beter laat dan nooit :-)
Ik heb de relaispootjes van de relais in de kiekert opnieuw gesoldeerd op de printplaat. Het probleem was daarna opgelost
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar