Opel Astra: astra f wil niet meer goed optrekken

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: x16xel

Beste mensen,
Ben nu al een paar dagen bezig met me suf te zoeken op diverse fora ivm astra f 1997, x16xel. Er valt een hoop te vinden, echt super!
Maar ik ben helaas complete leek op het gebied van moderne autotechniek. Mijn astra had een paar weken lang een gebroken einddemper en begon langzamer op te trekken, alsof je steeds met een caravan reed. Ook bezineverbruik nam aanzienlijk toe. Nu heb ik dat eindelijk gerepareerd, maar de kracht is nauwelijks terug. Ook gaat regelmatig het mm lampje branden.
Inmiddels zelf uitgelezen middels paperclipmethode en krijg volgende codes: 0400, 0110 en 0130. Dit kan dus blijkbaar nog steeds vanalles zijn. Iemand enig idee wat ik verder nog kan doen om dichter bij het probleem te komen?

groet, astraal

astraal

Geplaatst door astraal (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

0400 uitlaatgas recirculatiestroming,storing in stroming.
0110 temp zender inlaatlucht stroming,storing in het circuit.
0130 lambda sonde storing. als je nu eens de code's wist en weer gaat rijden komen ze dan weer terug

astraal (0), 13 jaar geleden

Dat heb ik idd al gedaan...en ja, codes blijven terugkomen. Volgens iemand anders zou ik kunnen proberen de egr te reinigen. Maar ik weet dat ding niet te vinden.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

die zit bij jou rechtsvooraan zo'n ronde pot op de rechtse kant van de kop, die kan ook weleens loszitten ook ooit gehad 2 torxboutjes

astraal (0), 13 jaar geleden

Dank je Robby! Ik denk dat ik hem heb gevonden. Weet je toevallig ook of dat spruitstuk er eerst af moet? Of is er een slimmere manier, want het lijkt erop dat ik er niet zomaar bij kom. Ik wil ook niet gewoon beginnen met uit elkaar halen, want als ik bijvoorbeeld even naar de winkel moet voor nieuwe pakking oid moet ik zo'n 12 km fietsen.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

spruitstuk hoeft er niet af 2 torx boutje los en die kun je niet uit elkaar halen dat is een dichte pot je kunt wel aan de onderkant de gaten reinigen zodat ie weer goed aflsuiten

astraal (0), 13 jaar geleden

Ben vandaag eindelijk die klus aangegaan. Egr eraf, pfff wat een ellende, schoon gemaakt en er weer terug op. Geen verschil!!! Helemaal niets. Geeft trouwens ook nog dezelfde codes. Hij was trouwens helemaal niet zo vies, zat maar klein beetje aanslag op.

Iemand nog een idee wat ik nu kan gaan doen?

astraal (0), 13 jaar geleden

Misschien toch lambdasonde? Ik heb geen meetapparatuur, maar zag vandaag wel dat het metalen huisje los zat van de rest. Ik kon het gewoon ronddraaien, is dat normaal?

astraal (0), 13 jaar geleden

Ben uiteindelijk toch maar langs de dealer gegaan en deze heeft hem uitgelezen. Helemaal gratis!

Hij dacht eerst ook aan egr, maar na aansturing bleek dit goed te werken. Uiteindelijk denkt hij dat de katalysator verstopt zit. Ik heb natuurlijk weinig zin om een nieuwe te kopen.

Is er iemand die mij kan vertellen of en hoe ik dit zelf kan oplossen? Is schoonmaken een optie?

astraal (0), 13 jaar geleden

Nou nou, ben eindelijk weer aan het sleutelen geslagen. Eerst middendemper los: geen verbetering. Kat los: geen verbetering!!

Ik neem aan dat als een deel van de uitlaat verstopt is en je maakt de boel los, dat je dat direct zou moeten merken met gas geven. Het is namelijk zo dat als ik het gas intrap dat ie niet echt snel pakt, er zit als het ware een vertaging in.

Iemand nog suggesties?

astraal (0), 13 jaar geleden

Toen ik vanmiddag de hele bende weer in elkaar ging prutsen, zag ik trouwens wel dat de aansluiting van de voorpijp op de kat niet meer helemaal in orde was: het is dusdanig weggerot dat er een paar gaatjes in zitten. Daar lekt het dus een beetje....Zou dit zoveel problemen kunnen geven?????

Die lekkage zit wel vlak achter de lambdasonde, zo'n 25cm. Dus nu loop ik te denken dat de sonde misschien reageert op de lekkage. Ik heb echter geen idee.

astraal (0), 12 jaar geleden

Uiteindelijk bleek de nokkenas niet meer in orde en heb ik de auto weg moeten doen. Na een hoop geklooi en aardig wat centen. Later ontdekte ik trouwens dat dit een bekend probleem is van de Astra.

Ben inmiddels overgestapt op Volvo...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.