halo iedereen,
ik heb dus het probleem dat mijn auto soms schokt tijdens het optrekken en dit doet hij enkel bij warme motor...
het probleem is begonnen toen ik enkele weken geleden de thermostaat heb vervangen, deze was al meer dan 10 000km stuk. nu bij deze motor zit de thermostaat achter de distributiekappen
dus heb ik ook gelijk distributieriem en waterpomp+spanrol vervangen. de wagen wordt nu keurig 90 graden zoals het hoort. enkel heb ik er nu last van dat de wagen begint te schokken tijdens optrekken en dit vanaf dat de temperatuurmeter 80 graden aangeeft. ( voorheen schokte hij niet omdat de motor door de defecte thermostaat niet boven de 80 graden kwam)
het gaat om een astra g 1.6 8v 55kw met volgende motorcode: x16szr
nu de wagen heeft nog maar 72 000km op de tellerstaan. en is goed onderhouden.
het volgende heb ik al geprobeert:
-nieuwe bougies
-egr-klep afgesloten
-nieuwe benzinefilter
-reiniger van injectoren en benzinesysteem mee in tank gedaan.
-nieuwe koelwatertemperatuursensor
-heb de wagen ook een keer laten uitlezen maar gaf geen foutcodes....
dit heeft dus niets uitgehaald. nu heb ik gisteren eens geprobeerd om de stekker van de lambda sonde uit te trekken. ik heb dit gedaan bij warme motor, na 500meter rijden sprong het lampje van het motormangement aan maar verder merkte ik geen enkel verschil in het rijden... zou het kunnen dat de lambda stuk is? en weet iemand misschien of deze enkel bij warme motor werkt of warmt deze zich automatisch zodat ze ook bij koude motor al werkt?
ik hoop dat ik alles duidelijk heb omschreven en hoop alvast op antwoord, alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een lambdasonde heeft een verwarming. Die wordt vanaf de koude start aangestuurd.
De sonde zelf geeft pas signaal als deze opgewarmd is, dus niet onmiddelijk bij de koude start.
Of de sonde defect is, durf ik zo niet te zeggen.
Signaal laten meten met een voltmeter/scope of uit laten lezen.
Voor de vervanging van de thermostaat bleeft de motor mogelijk zo koud dat een deel van de warm-draai verrijking ("choke") nog werd toegepast. Misschien kreeg de motor toen net genoeg brandstof en nu te weinig.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes op mogelijke lekkages.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar