Opel Astra: Astra G wil soms niet terug schakelen naar 3-2-1

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Goedendag,

Onze Opel Astra Stationwagon uit 2003 met 1.6 16V motor heeft soms problemen met terug schakelen.
Dit is zowel in koude toestand als tijdens een lange rit.
Het komt alleen voor als ik van 4 naar 3, 3 naar 2 of van versnelling 2 naar 1 wil schakelen.
Hij is dan gewoon geblokkeerd. Alleen door ém er geforceerd in te duwen lukt het wel, maar dat voelt niet goed aan.
Het is niet altijd zo, soms schakelt hij gewoon perfect.
Als ik een beetje gas bij geef (zodat de ingaande as de juiste snelheid krijgt voor de lagere versnelling) schiet hij er wel probleemloos in.
Ik lees hier op de site dat het wel eens in de schakelstangen kan zitten. Maar zal dat bij mij ook zo wezen vraag ik me af, gezien hij met een beetje gas erbij wel gewoon schakelt?
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

geiz

Geplaatst door geiz (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

kan een klevende(olie lekkage) of niet goed vrijkomende(slijtage of roest)koppeling zijn

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zit inderdaad ook te denken aan een klevende koppeling.

geiz (0), 14 jaar geleden

Heb ik ook aan gedacht, maar dan zou je het ook met de 4de versnelling verwachten en ook met opschakelen denk ik?

Overigens viel me vanavond op dat als hij weer niet wil schakelen, dat als ik de auto stil zet, hij bij stilstand er in ene ook in valt. Dus als de uitgaande as stil staat is het ook geen probleem. Gek he?

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

Het probleem doet zich enkel voor als de snelheid van de uitgaande as hoger is dan die van de motor, andersom zou het geen probleem moeten zijn tenzij de uitgaande as helemaal stilstaat, dan kanhet wel eens gebeuren dat je twee keer de koppeling moet gebruiken (eerst naar zijn vrij en dan in de versnelling).

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

met opschakelen ligt het tt vd uitgaande as iets hoger en kan je in principe zelfs zonder te ontkoppelen doorschakelen
met terug schakelen zou je eens met tussengas kunnen proberen
denk dat t dan wel lukt

kleijn (0), 14 jaar geleden

lichting 80-2 ossendrecht

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

nooit geweest

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

85-5 Harderwijk

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

was geen passende kledij
dus nooit groen geweest
maar blijft toch voor koppeling
vervangen

geiz (0), 14 jaar geleden

Nou, vandaag maar eens onder de auto gekropen. De koppelingen op de schakelstangen lijken allemaal goed te zijn, weinig speling.
Opvallend detail is, dat als de motor (en bak) koud is, hij prima schakelt, maar na een half uurtje rijden, gaat hij lastiger terug schakelen. Hij doet het bij hoge snelheid ook in zijn 4de versnelling soms.
Door de bak in zijn vrij te zetten en de koppeling herhaaldelijk in te trappen, verandert er niets, hij blijft weerstand bieden bij het terug schakelen. Opschakelen kan dan wel weer probleemloos.
Als ik het gas los laat, val het motor toerental direct naar stationair terug.
Als de koppeling zou blijven plakken, zou het opschalen toch ook moeilijk moeten gaan? En dan zou het toerental toch hoger moeten blijven?
Ik ga ém volgende week bij de garage langs gooien, maar ben toch benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt.

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

Het stationair wordt door de injectie geregeld en die houd hem wel op toeren als de koppeling een klein beetje kleeft, je zou het hoogstens kunnen merken aan het wat sneller terugvallen naar stationair, en opschakelen gaat altijd makkelijker als terugschakelen (zelfs zonder een koppeling te gebruiken;-) ).

Mark

DDNiko (0), 14 jaar geleden

Ik ben niet auto-deskundige, maar is het probleem niet in de versnellingsbak zelf (sinhromesh-ringen of zo) ???

geiz (0), 14 jaar geleden

Ik zal er eens goed op letten of hij soms sneller in toerental terug valt.
En DDNiko, de bak schakelt als een zonnetje, maar soms heeft hij een moment dat hij naar geen enkele versnelling terug wil schakelen. Tenminste, het lukt wel, maar je moet wat extra kracht zetten, hij valt er niet vanzelf in. Lijkt mij voor de duurzaamheid van de bak niet bevorderlijk. Overigens kraakt de bak nooit, bij stilstand voelt de bak ook heel gelikt aan (zeker voor een Opel haha), klikt netjes in alle verzetten.

Ik heb wel eens wat gelezen over een krom schakelpennetje wat dit soort problemen kan geven bij een Astra F, maar of dat bij een (2003) G type ook zo is?

pe3hmp (0) PRO, 14 jaar geleden

ik verwacht niet zo snel een probleem met syncro mesh oid omdat hij wel goed schakelt als hij koud is, door warmte zetten materialen wel uit, maar de bak blijft vergeleken bij het motorblok relatief koud, ben beniewd wat de garage zal vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.