goedemorgen allemaal
Hier volgt de beschrijving van het probleem dat ik heb van mijn opel astra automaat
mm lamp brand en motor loopt slecht/stottert
soms als ik moet remmen voor een stoplicht of rotonde slaat motor wel eens af en heb ik 3 of 4 pogingen nodig om hem weer te starten (normaal start auto in 1 keer) afslaan doet auto diverse keren in 1 of 2 weken zonder dat mmlampje brand of gebranden heeft
uitlezen bij de gargage geeft aan diverse misfire en misfire op cilinder 4
gereset maar volgende dag opnieuw storing mm
Heb deze storing 2 jaar geleden ook gehad en bleek Bobine te zijn
Ik besluit met de monteur om de Bobine te vervangen en de 4 bougies te vervangen (de te verwachten kosten 240 euro maar ja kan ook niet anders want bobine alleen al kost 160 -zonde dat zo een duur onderdeel zo storingsgevoelig is-)
1 Bobine die ze alle 4 aanstuurt
Storing komt echter terug met nieuwe bobine en bougies en geeft cilinder 4 aan
We besluiten om de auto te laten staan zodat hij met koude start getest kan worden tevens verplaats de monteur de injector van 4 op 2 om deze eventueel uit te sluiten
EGR Kleppen worden nagekeken en tevens wordt er spul ingegooid om de motor "schoner" te krijgen want mischien kan vervuiling ook een oorzaak wezen tevens wordt de oude bobine weer teruggeplaatst
Na getest te hebben door de garage (2 dagen gebleven daar) en na diverse ritten zonder storing kan ik de auto ophalen
Hiervoor worden geen kosten berekent :)
Kruisje slaan en starten maar
Vind zelf voor mijn gevoel dat auto motorisch nog steeds niet goed rijdt
Volgende dag na nog geen 5 kilometer en al redelijk slecht lopend gaat mmlampje weer branden en stoterd motor weer en zijn we weer terug bij af
Op de terugweg savonds van mijn werk terwijl auto in noodcircuit loopt slaat motor af als ik moet remmen voor rotonde
Direct na garage om weer uit te lezen
Opnieuw cilinder4 waar de storing zit (dus geen injector probleem want die hadden we verplaatst)
En wat nu ?
ik weet het niet de monteur weet het niet en zegt breng volgende week maar weer langs zodat ik nog wat informatie kan winnen
Ik kan deze site al een heel tijdje en dacht ,wie weet kan ik hier wel de oplossing vinde
iemannd enig idee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misfires kunnen ook een gevolg zijn van een te arm mengsel. Daarom had je ook de injector verplaatst, om die uit te sluiten.
Ik zou zeggen ga eens zoeken naar een lucht lek. Mogelijk 1-tje die alleen cylinder 4 beinvloedt.
De motor-computer houdt ook voor je bij hoe het mengsel is. Dat is makkelijk uit te lezen door de Long Term Fuel Trim te bekijken.
Die moet ideaal op 0% staan. Wijkt die veel af, dan is er een mengsel probleem (door wat voor oorzaak dan ook).
zal deze informatie meenemen als ik de auto weer neerzet bij de garage
en bedankt alvast voor de reply
is wel een ervaren monteur dus van die mengsel zal hij wel gecontroleerd hebben want hij liep de hele computer door
had ook compressie gemeten en had de slang van de rembekrachtiger gecontroleerd
heb wel gemerkt als ik redelijk hard rem (of een wat plotselinger harder remmen dan normaal) de auto ook wel eens wat raar gaat trillen en in een enkel geval wel eens afslaat met een wat lastiger starten als gevolg
kan dit mischien ook in verband staan met de nu lastig te vinden storing ?
12 jaar
vrijdag en zaterdag is er met de auto gereden rond 10uur sochtens en nog geen storing
maandag ochtend 6,30,buiten fris -3graden- en vochtigbuiten
Ben nog niet 3 km onderweg en moet wachtten voor stoplicht en motor gaat weer slecht lopen begint schudden en motormanagement lampje gaat weer aan
eindmiddag garage weer laten uitlezen --afspraak staat pas voor dinsdagmiddag bij garage--
keer extra uitlezen schaadt niet
opnieuw cilinder 4 maar ook nog meerdere misfire gedetecteerd
weer gereset
dinsdagochtend 6,30 uur buiten niet koud en droog
zonder problemen met auto naar werk
Zou het dan toch met kou in combinatie met vochtig weer zijn want dit is al meerdere keren gebeurt met kouder en mistiger weer
Vroeger was het simpel en spoot jeje bougiekabels in met dit soort problemen maar dat gaat nu niet op want heb geen bougiekabels //alles wordt geregeld via bobine//
zou er een contactje of sensor zijn of beschadigd snoer dat zulke problemen geeft in verband met vochtiger /mistiger weer en zoja waar
of is het gewoon toeval
of zijn rubbere slangen met koud weer stugger zodat precies een lekje openstaat en bij warmer weer niet
vanmiddag moet de auto naar de garage maar ik hoop dat iemand misschien nog een tip heeft en die zich misschien herkent in dit probleem
Bij voorbaat bedankt voor alle moeite
kanttekening
het soms uitvallen van de wagen gebeurde random ook overdag maar gebeurde maar is eens in de week en kreeg daarop nooit motormanagement lampje
mmlampje gebeurde eigenlijk altijd in de vroege ochtend
12 jaar
Bij de moderne auto is alles mogelijk, ik heb eens bij een Vectra alles vervangen wat mogelijk was omdat het ding niet wilde lopen, wat bleek een miniscuul scheurtje in een 6 mm rubberslangetje !
Ik zou een compressietest en een cilinderlektest laten uitvoeren op cilinder 4, ook moet er naar de aansturing van deze injektor worden gekeken.
De bougiekabels zou je kunnen wisselen want bij een DIS vonken ze twee om twee, maar dat heb je al geprobeerd met een andere en dus overbodig nu.
Vocht is een raar iets en electronica kan ook zeer goed reageren op luchtvochtigheid en kou.
EGR bij deze blokken altijd afsluiten.
Dit zijn moeilijke zoekplaatjes waarbij je niet in de storingscode moet gaan denken maar naar alles wat die code kan veroorzaken...stukje autogevoel die een goed monteur hoort te hebben.
Succes
Dank je Jonker :)
Auto bij garage geweest alles is goed
Blijkt alleen als hij in lage toeren komt ofwel naar stationair lopen gaat,soms naar 3 cilinders duikt
had het net ook bij thuiskomst dat cilinder opeens wegvalt
Grootste vermoeden van de monteur is toch dat het de computer zal zijn
vooral daar dit model op het motorblok zit en onderhevig is aan hoge temperatuur en ook kou ,door deze plaatsing staan ze bekend voor storingsproblemen
zal komende maandag opgestuurd worden naar ACtronics,geraamde kosten 450euro
Laten we hopen dat dit de oplossing is
Wordt vervolgt ...
12 jaar
Ja idd rechterkant van het blok als je ervoor staat aan bakkant.
Beetje vreemde plek, de iets oudere hebben hem wel keurig weg gewerkt, niet goed over nagedacht en idd een storingsbron door de ongunstige plaatsing.
Ze begeven het vaker in een keer.
Kosten vind ik wel heel erg hoog...:S
klopt best we aan de hoge kant
geloof dat dit inclusief de- en monteren was en monteur gisteren natuurlijk ook een heel poosje bezig geweest met zoeken naar de oorzaak zonder een rekening dus wie ben ik dan om daarover te klagen :)
Dat is eigenlijk denk ik de reden voor deze prijsindicatie van de monteur
12 jaar
-compressietest is uitgevoerd
-bobine , oude teruggezet want nieuwe bobine geeft zelfde storing aan op cil4
-injectors omgewisseld
-egr kleppen schoon gemaakt
-motorreiniging door brandstof heen gegooid
-ook getest met draaiende motor aan de computer na langdurig testen geeft computer voor de rest alles goed aan
geeft ecter nog steeds storing naar 3 cilinders toe
bij hoge toeren goed en zodra naar langzame toeren gaat auto opeens over op 3cilinders en gaat stotteren gelukkig is dit bij de garage gebeurt
nu computer van auto opgestuurd omdat vermoeden daar legt
eergisteren terugontvangen via actronics
geen problemen gevonden,wel nieuwe deksel teruggekit op de computer
kruisje slaan en hopen dat er toch iets mis geweest is met computer
misschien was oude deksel cq kitrand wel niet goed zodat vocht probleem was,we zullen zien
testrit meegemaakt door monteur
gisteren heeft monteur auto mee naar huis genomen en vanochtend terug naar werk nog steeds goed
net opgehaald bij garage en mee naar mijn werk en nog steeds goed
zegt nog niets want was vorige keer ook zo
monteur zei neem eerst maar mee en ga van het weekend maar testen maken als ie goed blijft maken we wel een schappelijk prijsje ivm kosten voor opsturen pc
dus je ziet echt goede en aardige mensen daar
heb zondag een rit van 1,5uur dus kan dan goed testen en als ie zonder storing blijft kan de toegevoegde reiniger eens goed zijn werk doen
laten we hopen dat alles goed blijft
wordt vervolgt
12 jaar
auto loopt nog steeds goed
storing heeft dus te maken gehad met de computer
-bobine bleek ook niet mogelijk omdat met nieuwe bobine de storing ook bleef bij cilinder 4-
alhoewel er na opsturen van de computer geen storing was gevonden heeft de nieuw opgekitte deksel dus blijkbaar wel geholpen ,of eventueel 1 van de connectors maakte slecht contact
in ieder geval na diverse testen rijdt de auto na meer dan een week weer als vanouds
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar