close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: astra houdt in en stottert/hikt

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: x16sz

Onderwerp van gesprek:

Opel Astra 1.6i Station (x16sz) uit 1994 met 221xxx op de teller...


Dag mensen,

Heb een vreemd probleem met een lang verhaal...

Zo af en toe stotterde mijn astra een beetje bij het optrekken (vanuit een rotonde in de 3e versnelling), maar niet overmatig. Daarna ging ie het steeds vaker en heviger doen. In april begon mijn stationair toerental op te lopen tot 1400 toeren. Na 20 seconden begon mijn klantenbindingslampje te branden.

In mei op vakantie geweest. Heb mijn luchtfilter vernieuwd en we zijn richting vakantiebestemming gereden... Toen hebben we met pech in België gestaan. De brandstofpomp bleek er mee opgehouden te zijn. Direct vervangen en we konden weer, maar zo gauw de auto warm werd, begon ie weer te haperen.
Maar het toerental was weer op 8/900 toeren en het lampje brand niet meer.

Bij thuiskomst heb ik het brandstoffilter vervangen en de EGR afgedopt, omdat ik dacht dat dat het probleem misschien kon verhelpen. Dit haalde helaas ook niets uit.

Ten einde raad de auto richting garage gedaan en een monteur laten kijken. Die belde 's middags dat ie niets kon vinden, maar hij dacht aan een lekke koppakking. Hij verbruikt echter geen koelvloeistof, enkel mijn olie verbruikt ie (héél veel)...

Wordt er helemaal gek van, er valt niet normaal in te rijden. Als ie warm wordt, begint ie hevig te schokken, alsof hij geen vermogen genoeg heeft om de versnelling aan te kunnen. Met een kwart gas en doortrekken in de versnelling gaat het wel goed, maar als je het gaspedaal iets te ver in trapt begint de ellende...

Voetnootje: Heb in dec. '07 mijn bougies vervangen, en in maart '09 mijn kleppendekselpakking.

Nu kom ik steeds vaker op het forum tegen, dat je stappenmotor het probleem kan veroorzaken. Voordat ik mijn koppakking of andere dure dingen zomaar ga vervangen zou ik graag willen weten of jullie nog suggesties hebben, want dat zou me enorm veel geld schelen, aangezien hij de afgelopen tijd al zoveel op z'n kop heeft gehad...

Ik zie jullie respons graag tegemoet, want ik zie het niet meer...

Gegroet en bij voorbaat dank,

Erwin

Geplaatst door

ErwinAstra (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb een dergelijk iets gehad met mijn cinquecento,
hield in, schokte en bokte en kwam niet boven 80km / u uit.
had de lambda sonde vervangen omdat de auto voor vervanging met koude motor iets inhield.
na vervangen sonde was het in eerste instantie dik in orde, na een paar dagen begon de ellende..
bleek dat de lambda sonde de oorzaak was, deze was "universeel" en die schijnen af te wijken van
de spec's die gesteld worden, na montage van een gebruikte ori sonde loopt de cinq als een zonnetje.

zou de lambda sonde eens laten nameten

erka 0
badge

15 jaar

Dat is nou juist het aparte aan het verhaal. Ik kan als ik wil gewoon 130 rijden, als ik het gas maar niet helemaal in trap.
Hij hapert vooral laag in de toeren. En als ie nog koud is, gaat het nog, maar als ie warm wordt, begint het gesodemieter.

ErwinAstra 0

15 jaar

Hoi,

Ik denk niet dat je het in de stappenmotor moet zoeken.
Deze regelt normaal gesproken alleen het stationair gedeelte en niet het belaste gebied van een motor.
Schoon maken van deze stappenmotor kan natuurlijk nooit kwaad, kun je altijd proberen.

Heb je toevallig geen heftig overslaande bougiekabels?
Spuit eens met water ( plantenspuit) over de bougiekabels als het donker is.
Je mag dan geen vonken zien overspringen.
Gebeurd dit wel, dan zijn je bougiekabels aan vervanging toe.

Succes ermee

Maurice EVO 0

15 jaar

Ik denk dat je een HELE grote kans hebt dat je Motortemperatuur sensor kapot is.

dit probleem heb ik al een paar keer gehad alhier met gelijke motoren.

deze sensor zit in een van de inlaat buizen tegen get schutbord. blauwe stekker en sensor.


als je nou wil testen, trek dan de stekker los van deze sensor als het probleem zich voor doet, en rijdt dan een stukje.

rijdt ie beter dan is deze sensor kapot.

willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Alle mensen, graag willen ik jullie bedanken voor alle respons die ik kreeg op mijn oproep. Hebben het vanmorgen (waarschijnlijk) opgelost... Het was een gare bougiekabel. Heb direct alle kabels vervangen + de bougies (die waren ook op).

dus, d'r mag wat mij betreft een slotje op dit topic...

ErwinAstra 0

15 jaar

Fijn te weten dat het probleem hoogstwaarschijnlijk is opgelost.
Waar zo'n gare bougiekabel al niet voor kan zorgen :)

Gr.

Maurice EVO 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.