Opel Corsa: Auto hapert, Verwarming stuk, Hoge druk op expansievat, Waterpmp

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Zou iemand mij kunnen helpen inschatten wat er mis is met mijn Opel Corsa uit 1991 ?

Sinds december een tweedehands auto gekocht. Het enige dat het niet deed was de verwarming.
De verwarming kwam pas heel laat op temperatuur, en alleen uit de blowers aan de zijkanten de middelste 2 bleven koud.

Gister bij het wegrijden leek het alsof de auto niet door kon trekken. Vervolgens rustig aan gereden en het viel mij op dat de temperatuurmeter begon te stijgen. De verwarming was echter nogsteeds koud. Ook verloor de auto vermogen, begon te haperen en sloeg hij uit het niets af.

Als ik nu de auto nu start loopt hij goed in stationair, maar wanneer ik er 100 meter mee rijd begint ie weer vermogen te verliezen en te haperen. Oftwel nu kan ik er alleen een beetje mee rondtuffen. Het koelvloeistof niveau is volgens mij goed( zat genoeg in).

Kan iemand mij vertellen wat er mis is? Misschien de thermostaat of waterpomp ?

Wildrover

Geplaatst door Wildrover (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Art-52 (0), 14 jaar geleden

lucas,

komt er meer wiite rook uit de uitlaat dan voorheen?
kookt het water [borrelt] in expansievat ?
zit er soms een beetje olie in het expansievat ?
heb je witte smurrie [sludge] aan je vuldop voor de olie of zelfs aan het uiteinde van de oliepijlstok ?
indien dit het geval is zou de koppakking ook stuk kunnen zijn.
Mocht je hieraan twijfelen dan kun je hem in de garage op druk laten zetten.

succes frans

kleijn (0), 14 jaar geleden

waterpomp thermostaat motortemp sensor maar je hebt hem pas
zijn de slangen van de kachel niet afgeknepen om wat voor reden dan ook

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Niet op temperatuur komen kan duiden op een slecht werkende thermostaat, loopt het metertje nu ineens het rood in, kan het ook een defecte waterpomp verklaren, de koude lucht die naar binnen geblazen word kan een combinatie zijn van thermostaat / waterpomp maar kan ook een 2e probleem zijn, denk bv aan een verstopte kachelradiateur..

Toen de auto slecht begon te lopen, ging er toen ook een motorstorinslampje branden ? Zo ja, kun je hem zelf even uitlezen.

Wildrover (0), 14 jaar geleden

Hallo Allen,
Heel erg bedankt voor jullie reacties !
- geen witte rook uit de uitlaat
- er zit geen olie in expansievat
- en ook geen smurrie op peilstok of oliedop
- het water borrelt WEL in het expansievat

Vandaag gekeken naar de kachelslangen kon ik niets bijzonders aanzien maar zal morgen nogmaals kijken
De kachel heeft het overigens bij mij nooit goed gedaan !
De auto begon in een korte tijd heel slecht te lopen (hooguit 5 km) en er is geen lampje gaan branden oid.

Het slechtlopen lijkt te maken te hebben met het vermogen/toerental maar in zijn vrij is er niet aan de hand...
Zelf denk ik dat de toch al zwakke waterpomp kapot gevroren is door gebrek aan antivries....
Graag hoor ik jullie reactie !
Lucas

ps. morgen maar eens met een monteur praten houd jullie op de hoogte

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Lucas

Borrelen klinkt niet goed en kan een kop of koppakkings probleem zijn, maar kan ook komen door lucht in je systeem..

Je kan eens met een CO snuffelaar boven het reservoir laten controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, dan kun je het e.e.a. uitsluiten.

Gr Stefan

roger300 (0), 14 jaar geleden

Ga er maar vanuit dat je koppakking eruit ligt, knijp eens in je slangen als de motor warm is . Als deze hard zijn is je koppakking eruit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is niet waar roger! Als de motor warm is staat er altijd wel wat druk op het systeem en dat is gewoon normaal, ze moeten alleen niet keihard worden, dat is een ander verhaal..

roger300 (0), 14 jaar geleden

Dat bedoel ik ook, keihard

Wildrover (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal !
Ik ben er dus eigenlijk van uit gegaan dat mn koppakking (of erger mn kop) kapot zou zijn.
Zojuist mn auto naar een monteur gebracht in de buurt en die hoefde hem alleen maar te starten en gas te geven en hij wist direct zeker dat de Katalysator verstopt is !

Is dat mogelijk ?

Groetjes Lucas

ps vanmiddag om 5 uur moet ie klaar zijn dus houd jullie op de hoogte !

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Lucas,

Die mogelijkheid zit er inderdaad in..

Als de uitlaat verstopt zit klinkt het ook wat anders tijdens het gasgeven bv..

Hou ons even op de hoogte..

Gr Stefan

Wildrover (0), 14 jaar geleden

OPLOSSING:

Het lijkt op een wonder maar die monteur had het gelijk bij het juiste eind !
Zonder onder de kap te kijken, en door drie keer gas te geven in zn vrij... wist hij het al
Hij zei dat de katalysator verstopt zat en dit bleek ook zo te zijn. Hij heeft deze schoon gemaakt samen met de uitlaatpot en de auto rijdt weer als een zonnetje !
Kosten: €60.-

Groetjes Lucas !!!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nou wat wil je nog meer, hij is bijna 'voor niks' gerepareerd..

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.