close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Auto lijkt in te houden en loopt soms niet goed stationair?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TD 150PK

Hallo mensen.

Ik heb het volgende probleem. Soms als ik op de snelweg rijd en in zijn 6de versnelling rijd lijkt de auto niet door te trekken. Als ik dan van 100KM weer harder mag naar 120 bv wil hij niet doortrekken. Mijn auto zit dan rond de 2000 toeren. Dit probleem lijkt ook altijd te zijn rond de 2000 toeren als ik bv in zijn 5de versnelling rijd rond de 80KM en wil door trekken lijkt hij ook in te houden.
Nu heb ik een paar weken geleden een storings lampje gehad en was toevallig in de beurt van mijn garage en ben meteen langs gereden. De fout gaf aan dat het roetfilter verstopt was. Ze hebben toen de auto het filter laten schoon branden. Paar weken daarvoor was EGR klep vervangen omdat mijn auto toen erg vaak inhield zoals nu weer het geval is.
Ook heb ik af en toe het probleem dat als ik voor een stoplicht stil kom te staan of thuis, dat mijn auto dan erg schokt. Het lijkt net dat de auto op 3 cilinders loopt. Het toerental wijzertje schommelt dan rond de 800 toeren. Geef ik een heel klein beetje gas +/- 1000 toren is het weg. Ben ik bv bij een stoplicht en moet ik nog 10 min naar huis rijden dan heb ik bv nog een paar stoplichten het probleem maar dan kan het daarna ineens over zijn. Ik heb de auto al eens laten uitlezen maar er kan niets worden gevonden omdat de auto hier geen storing op geeft. Zo heb ik eens met een schokkende auto (bij stoplichten, tijdens het rijden merk ik namelijk helemaal niets) door gereden naar de garage en natuurlijk 100 meter van de garage lag een rotonde waar ik moest wachten en het schokken was opgehouden, dat was balen. Later nogmaals met schokkende auto wel garage gehaald en monteur meteen computer erop gehad maar niets kunnen uitlezen. Ivm dit probleem en het inhouden is de EGR klep dus vervangen.
Vandaag heb ik mijn auto weer laten uitlezen voor het roetfilter omdat ik weer problemen had met het schokken van de auto bij stationair draaien (vorige keer met schoon branden was hij 85% vervuilt en is hij naar 75% of zo schoon gebrand) nu was de waarde 100%, volgens de monteur erg vreemd omdat de auto normaal loopt, direct start, en als de uitlaat dicht word gehouden dan was het goed? Weet niet wat precies de bedoeling was van het dichthouden maar ik dacht dat de monteur zei dat de auto genoeg druk had? De monteur heeft alle slangen bekeken en gevoelt of hij een lek kon vinden maar dit was niet het geval.
Ook heeft de auto van het weekend weer ingehouden tijdens het rijden op de snelweg. Hij rijd wel gewoon maar je merkt dat hij niet door trekt in eerste instantie. Dit doet hij niet altijd, maar als hij het doet merk je t wel en wil die soms een klein schokje laten voelen net of de auto ineens kracht krijgt.
Nu is mijn vraag heeft iemand een idee of een oplossing waar ik naar kan laten kijken?
Zo las ik ook op dit forum dat de de roetfilter alleen word schoongemaakt bij +80 graden Celcius? ( http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... ) En wanneer word het filter schoongemaakt? Is dat continu als de moter 80C is of alleen als het filter x aantal % verstopt zit?
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. De monteur denkt dat mss 1 verstuiver stuk is. Maar welke is de vraag. Ik kan ze laten testen. Maar het kan zijn dat hij op dat moment goed gaat omdat hij niet altijd het probleem heeft van schokken en inhouden. En dan vind ik het toch zonde van het geld. En het beste is alle 4 vervangen zeggen ze als er iets defect is. Maar gereviseerde verstuivers zijn al best prijzig. Ik hoor wat vallen van 200 excl.
Dus als iemand een oplossing weet laat het dan even achter.

groetjes
Patrick

Geplaatst door

Polklm (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

rij je veel korte afstanden? en als je bij 2000 toeren al opschakeld( het zgn zuinig rijden)denk ik dat je motor gewoon vervuild is ik heb zelf een astra 110pk rij ook veel korte afstanden.ben echter met caravan erachter naar de schotse hooglanden (hellingen tot 20%)geweest motor loopt nu weer als een zonnetje

antoonio 60

10 jaar

Op het moment rij ik niet veel. 2x per week korte ritjes en 1x per 2 weken 65KMx2 ! Maar als ik werk dan rijd ik elke dag minimaal wel 30km enkele rit of meer en toen had ik het probleem ook al. Maar dan heb je dus vooral veel toeren gereden waardoor moter schoon is geworden? En ik heb op advies van de garage een keer in zijn 5 blijven rijden voor langere tijd op de snelweg. Dit zou volgens hun de moter schoner moeten maken maar dat hoefde ik niet altijd te doen? Ik rij niet anders dan toen ik de auto kocht. Het is +/- 1,5 jaar na het kopen van de auto (2de hands) begonnen, en volgens mij doordat ik paar maande aan een stuk maar 90KM per uur kon rijden op de snelweg naar me werk omdat deze over zeker 90% in de wegwerkzaamheden zat. Ik heb toen volgens mij wel altijd in zijn 6 gereden dus rond de 1900 toeren volgens mij. Daarna is het begonnen maar dit kan natuurlijk ook toeval zijn.

Polklm 0

10 jaar

Heb je al naar het oliepeil gekeken? Hoe is dat? Zelfde, lager, hoger?

oldford 0
badge

10 jaar

Dat zou ik dan even paar dagen moeten controleren? Ik kijk wel regelmatig maar het is altijd voldoende. Ik weet niet of het wat hoger of lager is dan bv een week geleden.

Polklm 0

10 jaar

ik heb zelf ook een zafira 1.9 cdti 150 pk mt 335.500 km op de teller. Heb afgelopen 4 jaar nodige ervaring me Zafira opgedaan.

- Als je EGR niet goed meer werkt, krijg je altijd een storing die je kan uitlezen.
- het schommelen van de toerental heb ik een keer gehad had te maken met de bekabeling naar de verstuivers. Toen is er modificatie op de kabels gedaan
- Als je Roetfilter regelmatig verstopt moet je de leidingen onder de auto laten controleren deze gaat naar de roetfilter. Het gebeurt vaak dat deze leiding kapot gaat en dat dus roetfilter niet op tijd wordt aangesproken om schoon te branden. Is een bekende probleem en eenvoudig te verhelpen. (zie ook http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
- een andere verdachte is, map-sensor op de inlaat (wordt ook turbo druk sensor genoemd). Dat ding zit op de inlaat en raakt vervuild. Deze even loshalen en met remmen reiniger of iets dergelijks schoonmaken (doet wonderen !).
- verder ff controleren of de stang van de wervelkleppen nog goed op zit. Dit zie je na het verwijderen van plastic kap welk op de motor zit.
- wanneer de roetfilter begint schoon te branden, dan zie je op de board computer verbruik flink toenemen. Stationair verbruikt het al bv ipv 0,4 0,5 liter 3,5, 4,5.
- wanneer de roetfilter begint schoon te maken (is dus te zien en te horen, motor geluid wordt echt anders), dan moet je motor niet uitzetten, maar ff tijd geven om schoon te branden.
- of en welke verstuivers defect zijn, is te testen bij de garage met een RETOUR TEST. Men kan zien welke verstuiver problemen heeft.
- Verder moet je deze motoren af en toe op hoge toeren rijden om goed schoon te branden. Ik weet niet hoe jij rijdt, maar zo een 150 pk diesel komt nauwelijks boven 2000 toeren in NL verkeer met 6e versnelling. Gooi een keer Wynns diesel cleaner in een bijna lege tank, tank paar liter diesel en na opwarmen rijd 30 min op 3000 toeren. Dus lekker in zijn 4e versnelling op de snelweg. Soms ff doortrekken naar 4000, 4500 toeren om goed schoon te branden.

suc6.

sel 0

10 jaar

dan is het waarschijnlijk toch een vervuilings probleem wegens onvoeldoende toeren maken en het zgn zuinig rijden?????

antoonio 60

10 jaar

Dat heeft mijn monteur ook al eens gezegt dat je niet in lage toeren moet rijden? Maar waarom heb je anders een 6de versnelling.
Maar ik had nog iets dat er misschien ook wat mee te maken heeft? Als ik rond de 1800 toeren zit dan wil de auto schokken als je bv beetje gas bij geeft. Je merkt in elk geval dat hij niet echt wil, maar geef je gewoon gas dan is t zeg maar bij 1850 over en merk je er niks aan. Dit is in elke versnelling rond de 1800 toeren. Kan dit ook de vervuiling van de auto zijn? En is zon diesel cleaner wel veilig? En die 4000 tot 4500 toeren dat doe je neem ik aan maar een paar sec?
Ik hoor t graag.

Polklm 0

10 jaar

als je monteur al zegt dat het daar aan kan liggen vraag hem dan ook meer uitleg.
ik kan het wel allemaal uitleggen maar ik maar een particulier.
en anders kijk eens opel forums
succes

antoonio 60

10 jaar

Patrick,
Als jij zo eigenwijs wilt zijn om naar de gegeven adviezen en tips te luisteren moet je zelf weten. Als je je auto graag op 1800 toeren wilt rijden prima. Ik ga daar niet op in.
Op de snelheidsmeter staat 240. Maar harder dan 216 heb ik toch niet kunnen rijden. Toch staat er echt 240 op de teller .
Volgens mij ben jij wel heel erg bang dat je auto iets gebeurt als je 4000-4500 toeren gaat rijden. Als je de auto normaal warm hebt gereden kun je gewoon 15 min, 30 min op 4000-4500 toeren rijden.
Als je ziet hoe gruwelijk mijn 150 pk z19dth in trap, zul je waarschijnlijk gek worden :-). 2e versnelling 90, 3e versnelling 120, 4e versnelling 140, 5e versnelling 160, 6e versnelling 215 km/u .. dat om af en toe schoon te branden.. dat van 160 km/u en sneller uiteraard in Duitsland.. ;-)

sel 0

10 jaar

is dit een oplossing of een rijles hahahahaha

kleijn 0

10 jaar

[quote=kleijn]is dit een oplossing of een rijles hahahahaha[/quote]
ach ik vond reactie van Patrick over 1800 toeren en is diesel cleaner veilig etc een beetje moe. :-)

sel 0

10 jaar

Nee, ik krijg bij de garage 2 verschillende adviezen. De enne monteur zegt meer toeren rijden de andere zegt de auto heeft niet voor niks een 6de versnelling dus je kan gewoon 120 in zijn 6 rijden. De 1800 toeren is dus te laag? En ja ik hou niet echt van me auto kapot te draaien. Ik vraag gewoon of het middel veilig is niet dat het bv agresief is en eigenlijk het motorblok deels wegvreet (???) als je het niet goed gebruikt?
Is dat dan zo rare vraag? De 1800 toeren komt meer uit het gegeven dat als ik op de snelweg bv een bocht neem (van de enne op de andere snelweg) niet meteen terug schakel en gewoon gas geef om weer naar de 120 te gaan bv?
En ik ben erg blij met de adviezen en wil ze ook graag nakomen maar wat is dan een normaal toerental voor de auto om constant mee te rijden?

Polklm 0

10 jaar

Een auto die een storing vertoont zou ik niet op gaan jagen in de tweede versnelling tot 90 km per uur.
Ik zou eerst willen weten wat er aan de hand is,het kan van alles zijn.
Overigens als er altijd erg rustig mee gereden is kan ineen keer doortrappen leiden tot andere problemen.
Ik zou eerst de storing verhelpen en dan eens goed warm gaan rijden en dan pas eens door gaan halen.

primera p11 0

10 jaar

[quote=primera p11]Een auto die een storing vertoont zou ik niet op gaan jagen in de tweede versnelling tot 90 km per uur.
Ik zou eerst willen weten wat er aan de hand is,het kan van alles zijn.
Overigens als er altijd erg rustig mee gereden is kan ineen keer doortrappen leiden tot andere problemen.
Ik zou eerst de storing verhelpen en dan eens goed warm gaan rijden en dan pas eens door gaan halen.[/quote]
lijkt mij een ZEER goed advies

antoonio 60

10 jaar

[quote=antoonio][quote=primera p11]Een auto die een storing vertoont zou ik niet op gaan jagen in de tweede versnelling tot 90 km per uur.
Ik zou eerst willen weten wat er aan de hand is,het kan van alles zijn.
Overigens als er altijd erg rustig mee gereden is kan ineen keer doortrappen leiden tot andere problemen.
Ik zou eerst de storing verhelpen en dan eens goed warm gaan rijden en dan pas eens door gaan halen.[/quote]
lijkt mij een ZEER goed advies[/quote]
jullie komen zo wel uit zo te lezen..
wie heeft hier over in een keer intrappen.. verder gaf ik nogal aantal belangrijke hints, als je daar niets mee doet, lost het probleem niet vanzelf op.
[url=http://postimg.org/image/7v68gn8a7/][img]http://s27.postimg.org/7v68gn8a7/mapsens...[/img][/url]

sel 0

10 jaar

Sel,uiteraard geef je genoeg hints die de TS langs kan lopen teneinde de storing op te lossen.
Daar zal die ook als eerste mee aan de gang moeten gaan.
Maar het is verleidelijk om de weg van de minste weerstand te kiezen en eerst flink te gaan trappen in de hoop dat dat wat oplevert.
Daar waarschuw ik voor.
Eerst de storing oplossen en met de aanwijzingen van jou kan dat resultaat opleveren.

primera p11 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.