heb hier een Zafira 74 kw bouwjaar 2006 die onderweg stilgevallen was en niet meer start,oorzaak volledig verstopt roetfilter,heb hem laten reinigen,leiding van druksensor die gebroken was boven subframe hersteld en nu na 3 weken rijden is die terug stilgevallen en niet meer te starten,Oorzaak terug volledig verstopt roetfilter,niet meer gedwongen te regeneren,fouten zijn P2279 EN P242F,iemand een idee waarom die roetfilter terug verstopt raakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien ergens lucht lekage waar door er verhoudings gewijs teveel brandstof ingespoten wordt en er zo veel roet neer slaat.
ze hebben mij wijs gemaakt dat als er een o-ring van een druksensor gescheurt zo iets al kan onstaan.
ik weet dus niet of zo iets bij jou het geval is maar misschien iets om naar tekijken.
gebruikt hij niet veel olie.
groetjes jan.
Heb je de leidingen van en naar je roetfilter ook doorgeblazen?
vind nergens lucht lekkage,darmen allemaal nagekeken,ook leiding naar roetfilter is vrij,bedankt voor uw reactie
P2279 heeft met je wervelkleppen te maken en p242f geeft aan dat je roetfilter >120% verstopt zit.
Wat geeft de verschildruksensor aan kwa waarde?
Ik zou misschien eerst eens de egrklep loshalen en deze controleren op zijn werking en evt. vervuiling misschien blijft deze mechanisch openstaan.
En de retouropbrengst van de verstuivers meten dit is redelijk eenvoudig te controleren namelijk.
En als je niet meer kan regeneren, ontkom je er niet aan om het roetfilter weer te (laten) reinigen..(Er zijn tegenwoordig van diverse merken roetfilterreinigers op de markt zodat je het zelf kan doen.)
bedankt voor uw reactie,had egr reeds nagekeken maar bleef niet openstaan,wel was de stekker vastgebonden met trekbandjes waarom weet ik niet ( is bij Opel zelf gedaan na garantiegeval),lektest daarnet gedaan en er komt redelijk veel retour,maar wel bij alle 4 hetzelfde,op minder dan 30 seconden zijn de slangetjes van 60 cm lang helemaal volgelopen,is dat teveel retour?
Kijk maar eens naar je motortemperatuur , de roetfilter begint pas te regeneren vanaf dat de motor 80 Graden heeft . sommige wagen geraken net niet aan 80 Graden ( 77 , 78 graden )
dus het roet blijft opstapelen en de motor laat het roetfilter niet branden . Komt vaak voor bij de Z19DT
Thermostaat vervangen is de oplossing dan . Spijtig dat je op een zafira geen temperatuurmeter hebt , je ziet het dus niet
Is het gloeisysteem ok? Dat heeft het regeneratieproces toch ook vaak nodig?
Zijn er ervaringen met roetfilterreinigers heren?
http://www.bardahl.nl/Een-roetfilter-rei...
misschien slaat dit verhaal nergens op maar toch. ik heb een peugeot 307 met fap.gehad die niet of nauwelijks wilde regenereren.
dit kwam eruit door dat men ging rijden met een meter om te kijken of men druk verlies had in het vacuum druk gebeuren men ontdekte tijdens het regenereren druk verlies. het bleken niet goedwerkende klepjes te zijn van de airco die niet afsloten en de motor niet op temperatuur kon komen
succes
11 jaar
voor zover ik het weet heeft alleen de Z19DTH wervelkleppen, vreemd dat jij een wervelkleppen storing krijgt....
11 jaar
Heb je de waarde van de luchtmassameter nog bekeken tijdens het aansturen en loslaten van de egr klep?
Deze blijven soms een klein beetje open staan..
Vermeld de waarde anders even hier met de motorcode s.v.p
ik heb egr klep vervangen en blijft voorlopig goed,motor heeft geen wervelkleppen
Motor temp en andere zaken kun je aflezen door 1x settings knop in te drukken, vervolgens ingedrukt houden voor 7-8 sec. Je hoort dan een 'beep' geluid. Met BC knop kun je dan meerdere data doorbladeren.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar