Als de motor stationair draait is er vacuum in de inlaat .Kan er olie mee worden gezogen .
Tijdens het rijden houdt de turbo de inlaat onder druk.Lekke seals laten lucht door naar het carter.
Dat verklaart naar mijn idee het roken bij stationair.
Vr. Groet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste monteurs,
Ik heb een Opel zafira A uit eind 2002 met een chip software van EDS.
Mijn probleem is dat de auto rookt alleen bij het wegrijden na een poos stationeer gedraaid te hebben.
Ik heb onlangs de turbo vervangen, de kleppenseals door middel van druk op de cilinders laten vervangen.
Waren er heel veel slecht van. Ik had gehoopt dat het roken nu weg was zeker omdat de seals slecht waren.
Echter nu 2 dagen verder rookt de auto nog. Wel een stuk minder dan voor de seals maar toch nog een beste blauwe olie pluim.
Deze rook is alleen als ik de auto zeg maar 2 min stationeer laat draaien en dan opeens een pleur gas geef.
Nu is natuurlijk mijn vraag wat zou het nog meer kunnen zijn. Ik hoor en lees veel over de olieschraapveren. Echter de auto heeft nog maar net 135.000 gelopen en een compressietest was 12 op alle 4 de cilinders.
Auto heeft een aanpassing gehad op de intake (crossover is over het blok weggehaald) echter zat aan deze crossover ook een slang die naar de kleppendeksel liep (cartergas) kan het misschien zijn dat omdat deze slang nu een luchtfiltertje heeft en geen afzuiging meer heeft er een te hoge carterdruk ontstaan? ja ik denk maar ff mee ik weet het namelijk echt niet.
Ik hoor graag jullie bevindingen en alvast super bedankt om mijn (5de) kindje weer gezond te krijgen ;))
Met vriendelijke groet,
Tim
Die kans is aanwezig , filter zal verstopt raken .
Zit er geen blinde aansluiting op je luchtaanzuig , die je open kan maken en daar de slang op aansluiten ?
Hoi,
Ik heb vandaag coldair intake filter uitgebouwd. Origineel er weer in met Cartergas afzuiging dus via intake.
Helaas rookt de auto nog.
Als ik de oliedop eraf haal terwijl de auto loopt lijkt deze de dop aan te zuigen. Hij stuiterd daarna heen en weer. wat kan het nog meer zijn?
Ik hoop dat iemand nog met een andere richting komt. Wil dit graag oplossen.
gr, Tim
9 jaar
Hoe zijn die seals gemonteerd! Ook op het net zie je filmpjes waar ze die seals monteren met een pijpje en een klap met de hamer toe !!!
Zelf heb ik de test gedaan hoeveel dat hebben kan en dat is heel weinig .De klepsteel valt er dan zo doorheen.
Ook de klepstelen zijn door verkeerd gereedschap makkelijk te beschadigen . De seals zijn direct beschadigd.
Tussen de inlaat en het kleppendeksel zit een wit/zwart ventieltje ! Vernieuw deze bij twijfel en kijk hoe de stroomrichting is of moet zijn.
Als het inlaatspruitstuk onder druk komt moet deze het motorblok niet mede onder druk zetten.Dat is het doel van dat ventiel.
Succes.
Seals zijn gemonteerd door middel van lucht in de cilinder. Ik heb geen controle of het goed gedaan is want dit had ik nog nooit eerder gedaan dus de klus is door een ouwe beun gedaan.
Dat ventieltje had ik vervangen toen ik de auto kocht ik kan voor de zekerheid de stroomrichting controleren maar volgens mij toen al gecheckt. Anyway ik ga dit nog eens onderzoeken.
Dus het kan alsnog de seals zijn begrijp ik?
Is er een manier om dit te testen?
9 jaar
Ik ga over een tijd als het weer mee zit (moet dit buiten doen helaas) de kop eraf halen en laten reviseren. Denk toch dat daar iets misgaat. Dus geen oplossing voor nu maar in ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar