close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Commodore 1969: Auto slaat heeft geen vermogen bij hoger toerental

Bouwjaar: 1969, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2500

Auto heeft geen vermogen meer als we boven de 3000 toeren komen. Dan ploft hij ook behoorlijk in het luchtfilter. Dacht eerst aan de carburateur (solex didta-4 ) maar deze lijkt goed te werken. Daarna de ontsteking gecontroleerd, andere stroomverdeler erop, nieuwe verdelerkap rotor, contactpunten condensator bougies en kabels. Geen verbetering.
Nu lijkt er ook een tikker in het blok. Bleek een hydraulische stoter die defect was. Deze vv, geen verbetering. Op alle 6 cilinders compressie gemeten is 8,3 bar, zit onderling nog geen 0,1 br verschil in. Iemand nog een idee? Probleem nog steeds aanwezig.....
Groeten, Erik Vos

Geplaatst door

Vossie11 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oja, het gaat om een opel commodore 2,5 liter 6 cilinder bouwjaar 1969

Vossie11 0

6 jaar

Erik
Heb zoiets met n opel gehad , na vervanging krukassensor was het ok, daarvoor ook andere zaken vervangen en gemeten , komt goed overeen

Groet Johan

In 1969 werden krukassensoren nog niet gebruikt door Opel op motoren met een carburateur.
Dit is zoals al gezegd door de TS nog een echte "ouderwetse" ontsteking met contactpunten.

oldford 0
badge

6 jaar

Is er voldoende benzineaanvoer?
Vlotterniveau goed?
Acceleratiepomp in orde?
Valse lucht langs voetpakking of inlaatspruitstuk?
Ontsteking op tijd?
Slechte bobine?

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Het klopt, deze auto heeft nog geen keus
Krukassensor. @ c. Jonker, alle deze dingen gecontroleerd, geen van dit alles.
Helaas.

Vossie11 0

6 jaar

Is de uitlaat nog voldoende open? Steenwol kan voor de uitgang gaan zitten.

Is er bij de klepafstelling gecontroleerd of de tuimelaars voldoende bewegen , slijtage van de nokken kwam veel voor .

Is er voldoende brandstofaanvoer door de pomp en is de druk wel 0,2 bar .

Speling op de verdeleras is ook zoiets wat niet opgemerkt werd . Bovenste lagerbus vervangen.

Voorverwarming van de aangezogen lucht naar de carburateur is deze nog aanwezig ?

Vr. Groet.

Punt 50
badge

6 jaar

Uitlaat is open, heb ik getest. Speling op verdelers, leek aanwezig, deze is inmiddels vv. Slijtage van de nokkenas, zou kunnen echter dan zal de kop eraf moeten..........
Denk dat ik de kop maar zal moeten lichten. Nadeel dat er dan direct pakkingen etc aan zitten te komen........
Voorverwarming carb is nog aanwezig. Druk van brandstofpomp is goed.

Vossie11 0

6 jaar

De nokkenas zit in de kop , tuimelaars opzij ,stoters er uit en bekijken hoe de nokken zijn..,

Als je de motor laat draaien met een kapje op het kettingwiel kan je zo controleren of alle tuimelaars evenveel bewegen.

Bij nokkenas demonteren stoters er uit , voordeksel demonteren en as naar voren eruit nemen .

Wel zit de radiateur in de weg en wat plaatwerk maar de motor wat oplichten of laten zakken maakt de weg vrij.

Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

In 1969 waren niet alle Opel motoren met hydraulische klepstoters uitgevoerd dus kan het maarzo zijn dat de kleppen nog handmatig gesteld moeten worden. Kleppen stellen was nogal speciaal want dat moest met een lopende motor gebeuren met inderdaad een kap op de plek waar de distributieketting boven de kop uit kwam en de kleppen bij stationair toerental stellen maar terzijde. Als de motor op lage toerentallen wel goed loopt kan het zijn dat de ontsteking vervroeger niet meer meewerkt waardoor het ontstekingstijdstip bij hogere toerentallen niet meer klopt. Op het ontstekingshuis zit een vacuüm aangedreven membraan die de schijf waarop de contactpunten gemonteerd zijn kan verdraaien en die schijf kan vast zijn gaan zitten. De vacuümslang is voor zover ik me kan herinneren op de voetplaat van de carburateur geplaatst maar die slang is zodra het luchtfilter er af zo te volgen.

ronny503 0

6 jaar

Het is wel een blok met hysraulische klepstoters. deze inmiddels gecontrolleerd, er is er een kapot gelopen ( in delen eruit gehaald) ging om de derde klep dus inlaaqtklep van tweede cilinder. nieuwe stoter erin, vol goede moed weer gestart, echter geen verbetering. ook mooi gewacht tot stoter goed gevult was met olie, nogmaals in bereik gezet, geen verbetering.
nokkenas kan je redelijk goed bekijken als klepdeksel eraf is, lijkt op eerste gezicht ook nog wel goed. ben bang dat toch de kop eraf moet.
heb toch het idee dat hier iets niet goed zit. wat echter wel vreemd is, is dat ik wel compressie meet, dus lekke klep oid lijkt onwaarschijnlijk.
@ ronny, de vervroeger lijkt goed te werken. met stroboscoop lamp gecontroleerd, bij gas geven loopt de stip op het vliegwiel weg. ( vacuumvervroeger van de carb is er dan af)

Vossie11 0

6 jaar

De vacuum- vervroeger is er alleen voor om een extra voorontsteking te krijgen bij deellast .
Bij verdere opening van de primaire gasklep is de werking van deze voorziening 0 !

Maak eens studie van de werking van het geheel en bekijk de spanning van de veertjes van de centrifugaal vervroeging.

De bosch vervroegers waren slijtvaster dan de AC delco . M.a.w bij twijfel wissel van merk.

Ik hoor je praten over het kogeltje aan het vliegwiel , da's leuk maar ook de totale vervroeging is evenzo belangrijk.
Voor op de motor waar de snaarschijf langs draait is ook een stukje gradenschijf gemaakt.

In de schijf zit een deukje ,kijk waar deze staat als de kogel achter bij het pennetje in het inspectie -gat staat.
Dit is 5 graden voor BDP. Voor op de motor kan je een merkteken maken wat overeen komt met 45 graden dus veertig vroeger dan het startpunt. Meten MET vacuum aangesloten en de motor draaiend . Dat vacuum geeft 15 verschil . Bij automaten 9 gr.
Zonder vacuumvervroeger dus 30 min eventueel de 5 van het startpunt .
Kleppen instellen ...... moer aandraaien tot spelingsvrij vervolgens een omwenteling toe.
Wat mij nog te binnen schiet , heeft de motor op gas gedraaid ? Dit zonder aanpassing aan de klepzetels. ?
De uitlaatkleppen zakken weg en geven ook dat effect wat jij beschrijft. 5mm wegzakken heb ik gezien.

Stel dat je de kop demonteert zet wel de nokkenas zo dat de boutkoppen er langs kunnen !!! motor cilinder 1 op ontsteken zetten .
Let op de pakkingdikte van het voorste stuk dit is bij de eerdere types dikker of er moet al een later type kettingdeksel zij gebruikt .

Niets om tegenop te zien , maakten ze de motoren nu ook maar zo eenvoudig !! Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

goedendag idd klepbediening niet het sterkste bij deze motor je kan aan de stand van de moeren op de tuimelaars al zie of er verschil in hoogte zit . met draaiende motor spatkap er op moer tuimelaar lossen tot deze gaat tikken aandraaien tot tikken weg is dan heel rustig 1 slag aandraaien gezien je zegt ploffen in de inlaat en comp. goed mogenlijk gebroken klepveer of kapotte kleprotator vwb de nokken kun je makkelijk metem met schuifmaat op de tuimelaar

ford3600 0

6 jaar

@punt, de stroomverdeler is inmiddels een bosch geworden. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik de,kop wil demonteren? Als ik de nokkenas wil controleren, kan ik de hydraulische nokvolgers er zo even uitpakken? Of moet ik ze daarna eerst weer terug stellen? Wil zo veel mogelijk dingen gecontroleerd hebben voordat ik uiteindelijk de kop loshaal.........

Dank voor de vele reacties overigens!!!

Vossie11 0

6 jaar

Het waren meestal maar een paar nokken die afgesleten waren . Stoters slijten hol en krijgen een scherpe rand met afslijten van de nok als gevolg.

Meet hoeveel iedere stoter naar boven komt en vergelijk dit met de anderen. Bij millimeters afwijking heb je bingo .

Op voorhand de nokkenas er uit halen lijkt mij niet handig.

Wat je ook nog kunt doen , haal alle tuimelaars weg en bekijk het hoogteverschil van alle kleppen. Deze staan bij nieuw allen gelijk .

Stel dat de klepstelen ongelijk staan , meer dan zeg 2 mm demonteer dan de kop .

Als de kleppen WEL gelijk staan en de nokken van de as zijn verdacht laag en rond gesleten dan is de as demonteren voldoende en spaar je een pakking uit.

Handleiding volgt later.

Punt 50
badge

6 jaar

Nou we zijn weer een stap verder, de nokkenas is versleten.........oorzaak is mij niet duidelijk. Alleen als ik het zo bekijk kan de nokkenas er alleen maar uit als de kop gelicht is, of niet?
Radiator eruit wil nog wel maar zit daarna volgens mij tegen het voorscherm aan

Vossie11 0

6 jaar

Daarom het blok een stukje optillen zodat de as boven het plaatwerk langs kan . Plankje gebruiken onder het carter .

De asslijtage is als volgt te verklaren. De stoters slijten hol uit en worden zo scherp aan de ronde kant, dat ze de nokken af scheren.

Ze zijn zelfs moeilijk uit hun boring te schuiven bij demontage.

Oorzaak werd later verholpen door in het olieafvoer- gat achter de laatste cilinder een pijpje te plaatsen waardoor de nokkenas altijd in een oliebad staat.
Smeer de nieuwe as in met een inloop vloeistof !! Maak het pijpje zo lang dat de nokkenas bij de laatste cilinder bijna geheel in de olie gedompeld staat .

Pijpje iets conisch zodat deze geklemd blijft zitten.

We horen er vast wel meer van. Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Nou, andere nokkenas erin, enkel stoters die verdacht waren vervangen. Rijd weer als vanouds ! Was al haast weer vergeten hoe mooi zo'n 6' cilinder loopt haha.

Echter, als ik een tijdje heb gereden en de auto heeft ongeveer een uur stil gestaan, dan start hij goed, maar als ik hem in de versnelling zet valt hij uit. Het lijkt erop dat er geen vermogen is.........
Een nacht in de schuur en devolgende morgen weer rijden dan is er niks aan de hand. Ook na een wat langere rit, even uit , zeg maar een kwartiertje, daarna ook weer prima lopen. Vreemd. Weet iemand een oorzaak?

Vossie11 0

6 jaar

Overigens, nokkenas eruit ging prima, zoals je zei Punt. Radiator eruit, daarna is nokkenas er zo naar voren uit te schuiven.

Vossie11 0

6 jaar

Heb je nog aan dat oliebadje achter in de cilinderkop gedacht ?

Stukje pijp van blijk van een conserven , wel het naadje dicht solderen .

Veel succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Verder nog wat de heer C. Jon ker had geschreven allemaal nagelopen??

Werkt het zomer en winterventiel in het luchtfilter nog goed en de slangetjes goed om aan gesloten ? Zie de inkepingen aan ventiel en omslagklep , deze zijn met een stukje slang aan elkaar verbonden . De andere kant is verbonden met onderkant van de carb.

Is OOK de aansluiting aan het spruitsuk nog open van de carterontluchting??? Het gaatje LIJKT 3mm maar na 2 centimeter slechts 1,5 .

Deze voorzichtig doorprikken om vooral stationair de carterdampen af te voeren. en dit houdt weer het luchtfilter olie-vrij.

Omschakelpunt van het ventiel d.m.v. een bi-metaal is 35 gr Celcius en nog afstelbaar ook en verder alle voorverwarmingsslangen nog aanwezig ?. Enz.

Veel plezier er mee.

Vooral bij de huidige temperaturen is de carburatie .erg gevoelig . Lees er wat meer over.

Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Ja, heb ik gecontroleerd . Wat ik vreemd vind is dat hij gistermiddag gewoon super heeft gelopen, echt zoals het hoort. Echter begint nu toch weer moeilijk te doen.
Bougies gecontroleerd zien er netjes uit.
We hebben ook drie nieuwe hydraulische stoters gemonteerd, waren verdacht. Deze hebben een nacht in de olie gestaan. Kan zijn dat ze toch. Nog een keer bijgesteld moeten worden.

Vanavond nogmaals gereden, is net of er vermogen mist. Het pittige oppakken van gisteren is weg.......

Vossie11 0

6 jaar

Ontstekings vervroeging gecontroleerd op soepel bewegen ? Onder de rotor zit een filtje om de as t.o.v. de nokken te smeren .

Als je de stel moeren niet te ver hebt in gedraaid is 1 maal stellen voldoende . De stoters worden door de druk galerij van olie voorzien .Plastiek boutje wel vernieuwd en niet te vast gedraaid.

Heb je de vervroeging afgetekend om het bereik te kunnen controleren .? 30 gr. zonder vacuum en 45 gr met V

Punt 50
badge

6 jaar

beste Punt, dat alles lijkt goed. heeft ook een dag super gelopen, echt zoals het hoort. afstelling e.d. is verder niet veranderd dus lijkt goed.
kan het zijn dat na het vollopen van de drie stoters de afstelling van de kleppen dusdanig veranderd dat ik deze nogmaals moet afstellen?

ik ben bezig wat kilometers te maken om olie in de stoters te krijgen alleen had ik niet verwacht dat hij zo beroerd zou gaan lopen.

Vossie11 0

6 jaar

De stoters die ingedrukt staan tijdens langdurige stilstand lopen leeg , maar er zit zo weinig in dat is binnen enige sec. weer vol .

Een oude stoter trek je zo uit elkaar dan kun je de werking zien .

Wat mij nog te binnen schiet het kwam voor dat de tweede trap van de carburateur niet wilde openen door dat de gasklep vast bleef zitten door het inlaat-vacuum. Met de motor uit voel je het bijna niet.

Die tweede klep rust met een schroefje tegen een aanslag . Remedie het schroefje iets indraaien Dat de klep niet in de boring blijft klemmen.

Niet overdrijven anders passeert hier te veel lucht en is de stationair afstelling zoek .

We zijn er bijna.

Punt 50
badge

6 jaar

We zijn er bijna. zo is het maar net Punt ;-)
dit weekend geen tijd, volgende week weer verder, heb gemerkt hoe mooi hij kan lopen, heb er nu al weer zin in!

Vossie11 0

6 jaar

toch denk ik dat ik het moet zoeken bij de afstelling van de stoters. heb inmiddels wel zo'n 60 km erop zitten en nog steeds wel een tikkend geluid. deze maar eens afstellen, zoals reeds besproken is. vermogen komt toch ook uit cilindervulling. mee eens toch?

Vossie11 0

6 jaar

Over het afstellen hebben We het meerdere malen over gehad .

Laat de motor zonder deksel draaien met spatscherm . Kijk dan hoeveel mm het afstelbare deel uit de stoter steekt .

Bij een niet gebruikte stoter kun je zien wat de maximale en de minimale afstand Kan zijn.

Stel nu de tuimelaars zo af en langzaam draaiende aan de moer die weer voldoende borgend moet zijn .

Als monteur had je de ervaring EEN omwenteling indraaien vanaf de maximale lengte van die stoter is goed.

De kleppen zakken door de jaren wat in de cilinderkop dus ruimte genoeg om dit op te vangen.

Kan je ook gelijk even zien of er geen straal olie omhoog spuit door het ontbreken van eindstopjes .Aluminium. !!!

Wil je de oliedruk wat opwaarderen ,eerst meten . Kan je de veer wat uitrekken bij het ventiel boven het oliefilter . Meet de druk wel op want overdrijven ,meer dan 4 bar . is niet nodig

Punt 50
badge

6 jaar

Zal niet waar wezen, toch weer terug bij af......
Vandaag klepdeksel los gehaald om geheel toch nogmaals te controleren. Wat blijkt, 5e nog geheel weg......... nou breekt mij de klop..
Hydraulische klep stoter gecontroleerd, lijkt niet slecht. Alleen, wat is. Nou de veroorzaker van het opvreten van de nok? Het was geen nieuwe nokkenas, alleen heb alle nokken gecontroleerd, zat Geen verschil tussen, allemaal gelijk en zagen er netjes uit. Controle van de smering tijdens draaien van de motor, de gehele nokkenas ligt mooi in de olie.
Moet ik dan toch alles maar nieuw monteren? Maar is dit nog te krijgen? Klepstoters, en een nokkenas?

Ging zo mooi...............

Vossie11 0

6 jaar

Eerst doorlezen, dan versturen. 5e nok is geheel weg bedoel ik. Haha

Vossie11 0

6 jaar

Omdat ik het olie circuit nogmaals een keer goed wil bekijken ben ik op zoek naar een goede tekening van een 2,5 liter blok 6 cilinder bouwjaar 1969.
Weet iemand iets?

Vossie11 0

6 jaar

Als je hol gesleten stoters weer gaat monteren ben je zo weer terug bij af .

De oorzaak van het mankement had ik je al verteld . Nieuwe stoters zijn iets bol .

Olie wordt aangevoerd in de kop aan de voorzijde naar alle nokkenas lagers en stoters .

Bij vervanging, let op de diameters van de nokkenas !! Er worden ook wel eens ondermaten gebruikt.

Prettige avond.

Punt 50
badge

6 jaar

Nou, splinter nieuwe nokkenas gevonden. Echter nu de hydraulische klepstoters nog. Heeft iemand een idee waar ik deze zou kunnen halen?

Toch besloten de Kop te lichten. Dit om meerdere dingen te kunnen uitsluiten, en om oliekanalen te reinigen mocht dit nodig zijn.

Vossie11 0

6 jaar

Opel mijn autoonderdelen ff googlen

@punt, ik zit er sterk aan te denken om de cilinderkop te lichten. Ik zal cilinder1 op tuimelen zetten, heb nog een blok zonder voorste bouten. Heb je nog meer tips en trucks waar ik op moet letten?
Hoor het graag van je.
Groeten vossie11

Vossie11 0

6 jaar

Idee om de kop te lichten is om er zeker van te zijn dat alle olie kanalen goed open zij .
Weet nog iemand een plek op het net waar ik een goed werkplaatshandboek kan vinden?

Vossie11 0

6 jaar

Met de aanschaf van die gebruikte nokkenas had u ook de stoters mee moeten nemen en op dezelfde volgorde plaatsen. Stoter één op nok één en zo voort. De goedkoopste manier is een complete cilinderkop van de sloop te halen en die te laten reviseren.

ronny503 0

6 jaar

[quote=ronny503]De goedkoopste manier is een complete cilinderkop van de sloop te halen en die te laten reviseren.[/quote]

Zou die nog op de sloop liggen denk je...na 49 jaar?

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

Het zal wel een zoektocht worden maar wellicht zijn ze op Ebay nog te vinden. De cilinderkop laten reviseren kan een optie zijn maar daar zit een kostenplaatje aan.

ronny503 0

6 jaar

Kijk bij de opelklub, men weet t nooit

nou, even weer een up date van mijn kant.

kop gedemonteerd en laten controleren. kop is gevlakt, drie zittingen vv, de rest laten slijpen en kleppen weer geslepen. kop gespoeld. pijpje gemaakt in afvoer kanaal olie.
nieuwe nokkenas gemonteerd. 12 nieuwe hydraulische klepstoters gevonden en gemonteerd.
alles weer op tijd gezet. en jaja ook ik had de nokkenas 180 graden gedraaid. maar kwam er op tijd achter door de stand van de kleppen te controleren t.o.v. de onsteking.

het duurde even voordat hij aansloeg, maar motortje zoemd weer als nooit te voren!. hou nog even een slag om de arm, was al eerder vol lof!.

oja, ook 20W50 minerale olie gebruikt, weet niet of het veel uit maakt, maar wil alles nu uitsluiten.

morgen nog even CO laten meten, zodat alles weer is zoals het hoort.

aan een ieder: bedankt voor de snelle reacties en zeer nuttige antwoorden! zal deze site echt aanbevelen.

met vriendelijke groet,
Vossie11

Vossie11 0

6 jaar

Geen dank, Graag gedaan. Als monteur kom je er ook naar enige tijd achter de oorzaak en gevolg .

Daarom die hints maar er wordt over het algemeen slecht gelezen .

Vr . Groet Jan.

Punt 50
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Commodore of stel zelf een nieuwe vraag.