close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Commodore 1978: geen vonk van de bobine

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5s

De motor van mijn commodore liep goed (na 22 jaar stilstaan!), maar dat heeft 5min geduurd. Nu krijg ik vanaf de bobine geen vonk meer. Ik heb al meerdere bobine's geprobeerd en ook de condensator vervangen, maar helaas. Heeft iemand een idee?

Geplaatst door

commo-door (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om defecte bobinekabel uit te sluiten eerst nog even met andere bobinekabel proberen of bobinekabel doormeten met Ohmmeter.
Omdat je schrijft dat je de condensator al hebt vervangen ga ik bij de verdere test er van uit dat het een verdeler met contactpuntjes betreft.
Vervolgens even met proeflampje of voltmeter controleren of er met contact aan wel spanning komt op de ingaande zijde van de bobine (aansluiting 15). Als daar spanning komt proeflampje even aansluiten op uitgaande zijde van bobine (aansluiting1). Even iemand anders de auto laten starten en kijken of het proeflampje knippert. Als het proeflampje knippert en je krijgt nog steeds geen vonk dan moet het wel een defecte bobine zijn. Niet erg waarschijnlijk daar je al meerdere bobine's hebt geprobeerd. Als het proeflampje constant blijft branden sluiten de puntjes niet of is de draad van de bobine naar de verdeler defect. Als het proeflampje uit blijft gaan de puntjes niet open of is de bobine defect.

vr.gr. Theo

ik heb de testjes met het lampje gedaan en ben erachter gekomen dat de contactpunten waren ingebrand. Even met een schuurpapiertje erover en klaar...

Bedankt!

commo-door 0

13 jaar

Prima. Ik zou voor de zekerheid toch nog even goed controleren of de puntjes wel soepel om het asje van het draaipunt gaan. Door de lange stilstand kan daar roestvorming zijn ontstaan. Beetje olie of vet daar kan geen kwaad.


vr.gr. Theo

Bedankt voor de tip, maar alle delen (contactpunten, condesator, verdeelkap, rotor, kabels, enz.) zijn voor nieuwe vervangen. Nu ik weet dat hij wel goed loopt kan ik verder met vervangen (brandstofleiding, waterpomp, riemen, enz)

Groet, Martijn

commo-door 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Commodore of stel zelf een nieuwe vraag.