Hallo mensen,
Ik heb een probleem met een opel astra van 1996 met een 1.6 motor en een 8 klepper met elektronische ontsteking (DIS-ontsteking).
Onlangs is de nokkenas (Vermoedelijk door een slechte smering) vastgelopen, en daardoor ook de distributieriem geknapt.
Nu heb ik een kompleet nokkenashuis met nokkenas gevonden en deze teruggeplaatst, en een nieuwe riem gemonteerd, maar na alles weer opgebouwd te hebben krijg ik de auto niet meer gestart.
De kleppen heb ik voordat ik de nokkenas verving allemaal ingedrukt, er zit er dus geen van vast, en ik heb mij laten vertellen dat de zuigers de kleppen ook niet kunnen raken bij dit motortype.
De nokkenas heb ik op tijd gezet, evenals de krukas, dit kan ook maar op 1 manier.
Als heel het zaakje op tijd staat, staan de kleppen van cilinder 4 op tuimelen, en de zuiger bovenin.
De krukas heb ik ook al 180 graden "verkeerd'' gezet, maar dit hielp ook niet.
De bougies vonken, er komt ook benzine.
De krukaspoulie kan er ook maar op 1 manier op, ivm de bdp sensor.
En toch wil de auto maar niet starten.
Wie kan mij verder helpen met dit probleem?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je al compressie gemeten?
gr.marco
[quote=poppekast]heb je al compressie gemeten?
gr.marco[/quote]
Het gebeurt nog al eens dat na montage van de nokkenas de kleppen niet geheel sluiten omdat de hydrolische stelplunjers nog niet ver genoeg ingedrukt zijn.
Is vaak te verhelpen door 'n paar keer te starten en dan even te wachten. Plunjers zakken meestal vanzelf weer terug zodat dan de compressie weer terug komt.
Iets anders nog: beide massakabels weer gemonteerd aan het nokkenashuis achter distributiekap ?
Alle andere stekkers ook weer goed gemonteerd ?
Draait verdeler rond met starten ?
Gr.
is het bij opel ook niet zo dat je de stoters eerst leeg moet drukken?
" Moeten " niet, maar is meestal wel handiger om meteen compressie te hebben.
Je hebt bij deze motoren in ieder geval het voordeel dat de kleppen de zuigers niet raken.
Gr.
et alles optijd en kijk waar de rotorstaat
zet dan de 1e bougie kabel daar en zo verder
denk toch dat de as verkeerd staat
met een dis ontsteking?knap
Niet meteen iemand afzijken, poppekast.
ik denk inderdaad ook dat de hydraulische stoters nog te vol met olie zitten.
je kunt proberen om de krukas met de hand iedere 2 uur een kwartslag te draaien en zo te hopen dat de stoters leeg lopen.
anders moet het met heeeeeel erg lang doorstarten ook goed komen
groet
bart
had te laat dis gezien
maar ipv de rotor toch de sensor
als de riem verkeerd staat ?
en die stoters kan wel maar dat zij er dan maar 3
de rest stat met monteren ingedrukt en zullen dus al leeglopen
dan geeft ie in iedergeval een teken vanleven door wel te willin maar niet door te gaan
allereerst bedankt voor al jullie reacties.
Ik weet 100% zeker dat nokkenas en krukas goed staan, daar kan het niet aan liggen.
Het ligt ook niet aan de ontsteking, en ook niet aan de rotor, (zit er namelijk niet op bij een DIS-ontsteking).
Maar wat jullie zeggen over de klepstoters, daar kan wel iets in zitten, kan haast niet anders, maar kan nu
ook iemand vertellen hoe ik dat probleem oplos?
Heb hem net een nacht laten staan, en start nog steeds niet.
Groetjes Tim.
17 jaar
lang doorstarten wil het dan nog niet zal ik toch eens compressie gaan meten
je kunt eens proberen om de auto achter een andere auto aan te slepen.
dan is het toerental wat hoger dan tijdens starten via startmotor.
er moet na een minuut of 5 wel merkbaar verschil zijn.
anders is het waarschijnlijk een ander probleem
sucses
bart
hoe lijkt t loopt ie al?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar