Hallo allemaal!
ik heb onlangs deze auto overgenomen omdat mijn andere 2 auto's kapot gingen. de opel ziet er nog best goed uit, op een roestplekje na.
het probleem/de problemen.
hij start slecht, hoor tijdens het optrekken (vanuit stilstand en gas bijgeven tijdens het rijden) een tikkend geluid, de motor loopt stationair ook slecht. het lijkt alsof deze even stilvalt en dan met een schok weer gas geeft (en dit constant achter elkaar) verder doet hij dit ook bij het afremmen of gas inhouden. ik kan niet eens 30 rijden in zijn 3 of hij gaat al stotteren. ook nog het volgende. boven de 120 heeft de auto totaal geen vermogen meer, ik kan het gaspedaal tot op de grond intrappen en hij wil niet harder. niet dat ik nou 200 wil rijden met een auto van 15 jaar oud maar het gaat hem om de power om normaal te kunnen inhalen.
is er nog wat te beginnen met de auto of moet ik m voor zijn apk (november) maar opruimen?
Greetzz!!!!
Sander
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
slecht starten en tikkend geluid en niet harder rijden dan 120 lijkt mij een of meerdere defecte kleppen! Kan eenvoudig worden gecheckt met een compressie meeting. Het 'stil' vallen en dan weer gasgeven. dat is de computer (management) die ingrijpt. Ik denk dat je aan een sloop motor moet denken
Suc6, Bio
bio ben het neit helemal met je eens.
als ik jou was zou ik eerst is gaan kijken of er geen kapote bougie in zit en of een kapote bougie kabel dar doet hij mij namelijk heel erg aan denken.
gr tijne
19 jaar
tijne> kun je ook proberen, is wel een stuk goedkoper. De kabels kun je meten met een Ohm meter. Ze mogen dan niet meer zijn dan 10 kOhm! Maar ik ben er bang voor!!
bio
19 jaar
bio daar ben ik het niet mee eens.
mijn kabels kan je niet door meten want dat zijn koolstof kabels alleen hele oude kan het bij die nog een kopere draat hebben.
gr tijne
19 jaar
daar ben ik het niet mee eens tijne,
Mijn astra heeft een maand geleden nieuwe bougie kabels gekregen en die hebben nog een kopere kern en de weerstand van die kabels met een ohm meter zijn ongeveer 8kohm. Maar je heb van die hele dure bougie kabels die geen kopere kern meer hebben. maar ik denk dat die er niet opzitten. zullen waarschijnlijk nog de oude orginele bougie kabels zijn.
En koop nieuwe bougieskabels bij een automaterialenzaak daar zijn ze ongeveer 50 euro en bij de dealer ben je 100 euro kwijt voor een nieuw setje bougie kabels.
Groetjes
Astra Rijder
19 jaar
Tijn, wat een flauwekul!!! Je moet hier geen broodje aap verhalen gaan vertellen...
Als ik dat zeg, dan is het zo. Vraag maar aan Opeltje.
Astra rijder> Alle auto's van ongeveer de jaren 80 hebben koolstofkabels. Ik heb ze het lieftst met silicone omhulsel.
Gr. Bio
19 jaar
Hallo allemaal!
bedankt voor de reacties, heb het een en ander gecheckt. compressie is goed (dus geen kapotte kleppen), bougies schoongemaakt en elektrode afstand opnieuw gedaan (0,7). winterstand gecheckt maar die gaat automatisch (zit een rond ventiel op de ingang van de luchtfilter (lijkt op een benzine dop maar dan met rood slangetje eraan). lucht filter is trouwens ook nog helemaal schoon. de bougie kabels lekken een heel klein beetje. verder is de olie op peil. nu na dit alles loopt ie tijdens het rijden een beetje beter maar nog niet geweldig, hij heeft ook wat meer power maar 130 dan heb je t wel weer gehad (wou t ook niet pushen want hier staan ze nog al eens te flitsen)
Als er iemand nog meer suggesties heeft dan lees ik ze graag.
Thanks!!!!
19 jaar
het beste zou zijn, vervangen van de 4 bougies, 4 bougiekabels, rotor en de verdeelkap. grote kans dat je auto weer als vanouds rijdt.
>> martijn. ik moet af en toe erg om je reacties lachen. niet dat ik ze niet geloof maar jij bent wel degene die er van houdt om een grote knuppel in het hoenderhok te gooien. met allerlei mooie reacties als gevolg, zie o.a. de peilstok.
groet,
martin
19 jaar
Ik ben het met martin eens. Als de kabels/bougies overslag hebben, dan gewoon het hele zwikkie vervangen. Kost wat, maar dan heb je ook iets. De kabels moeten < 10 Kohm zijn.
>> Martin. Ik kan weinig om martijn lachen. Hij komt op mij over als een 16 jarig knulletje die net komt kijken. Vandaar ook die onzinnige en soms foute antwoorden!
Sander suc6
19 jaar
dat is gelijk de reden waarom ik wijselijk mijn mond hou bij moeilijkere problemen. de tips die ik geef is mijn ervaring die ik zelf heb opgedaan tijdens het sleutelen aan mijn auto.
martijn bedoelt het wel goed en volgens mij zit hij vaak wel in de goede richting maar jammer goenoeg is hij erg ijgenwijs en houdt zijn poot stijf als hij denkt dat hij gelijk heeft.
groet,
martin
19 jaar
ja ja, wat een advies allemaal. Het tikken ,slecht starten en gebrek aan vermogen is te wijten aan verkeerd afgestelde onsteking / of onderdelen van de ontsteking die slecht of kapot zijn. Succes ermee
19 jaar
royke> En nu maar hopen dat je gelijk hebt! Zoals ik het had begrepen, maakte de auto een tikkend geluid onder het rijden. Hoe kun je nu detonatie vastellen, als je met het ding rijdt?
Maar dat het onsteking is, na de diagnose van goede compressie, is wel duidelijk. Het kan zelfs nog zo zijn, dat de ontsekings-eindtrap defect is. Heb ik ook gehad bij een 1.6 . Hij gaf wel vonk, maar onwillekeurig. Daar kreeg ik ook zo'n effect mee als Sander beschreef.
19 jaar
de combinatie van maakt dat het geen klep is!
19 jaar
Royke> Ben ik met je eens, ik had eerder moeten denken in de richting van de ontsteking. Heb het zelf ook al eens bij de hakken gehad! Dat was toen ik een grote misstap heb gemaakt en in een Nazi-kist (VW) ben gaan rijden. 1 keer en nooit weer! Ik ben niet te beroerd om te zeggen dat ik er in eerste instantie er naast zat!
Ik hoop dat we nog feedback krijgen.
Greets, Bio
19 jaar
ja ben benieuwd...
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar