auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: auto valt stil tijdens rijden bij indrukken koppeling

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 CDTi

Gisteren geen leuke nieuwjaarsdag beleefd... De motor van mijn opel Astra G 1.7 CDTi stotterde plots even op de snelweg, en vanaf dan viel de motor telkens volledig uit bij het indrukken van de koppeling. Zolang ik voldoende snelheid had en de koppeling terug liet opkomen sloeg hij wel telkens terug aan. Bij het verlaten van de snelweg (en stoppen aan het einde van de afrit) viel hij echter onherroepelijk stil, en was onmogelijk te herstarten. Gevolg: met de kindjes door de sneeuw nog enkele kilometers lopen naar het huis van mijn ouders waar we op nieuwjaarsbezoek gingen :-/. De wegenwacht gebeld, die waren er een half uurtje later, en als bij wonder startte de auto terug normaal. Computer uitgelezen, en geen opgeslagen storingen te vinden. Wegenwachter onverrichter zake naar huis.

Bij het naar huis rijden 's avonds, na een kwartiertje onderweg: precies hetzelfde! En weer aan het einde van de afrit stilgevallen wegens te weinig snelheid, onmogelijk te herstarten, maar opnieuw perfect gestart na 20 minuutjes wachten. Wanneer ik op de snelweg het probleem bewust induceerde door bij 120 km/h de koppeling in te drukken, gingen de controlelampjes telkens in precies dezelfde volgorde branden: eerst het lampje "motorelectronicasysteem", daarna de batterij en tenslotte de oliedruk.

Symptomen zijn dus:

- koude start geen probleem
- valt na een tijdje rijden stil bij lage toerentallen (ingedrukte koppeling)
- warm niet te herstarten, na een tijd weer wel
- geen opgeslagen foutmeldingen
- controlelampjes electronica, batterij, olie

Ik ga maandag naar de garagist, maar wil vermijden dat men mij dure kosten laat maken (zoals brandstofpomp vervangen) indien dit niet nodig is. Ik wil dus een beetje voorbereid zijn. Ik ben een absolute leek, maar na wat zoeken op het internet blijkt bij dit probleem vaak relais 109 aan de oorzaak te liggen.

Daarom deze vragen: komt deze beschrijving volgens jullie mogelijk overeen met een "relais 109 probleem"? Heeft een Astra G überhaupt een relais 109 (of iets gelijkaardigs)? Waar kan ik die vinden (onder het dashboard of onder de motorkap)? Welke andere verklaringen voor dit probleem zijn mogelijk?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

dries_ (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meestal krukassensor bij deze motoren..

Wilem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Relais 109 is iets wat bij Volkswagen voor komt. Misschien dat de Astra-G een soortgelijk relais heeft, maar dan heeft het een andere naam.

Als het lampje van de motor-elektronika gaat branden, loopt de motor dan nog? Uit je beschrijving denk ik van wel omdat het accu- en olie-lampje pas iets later aan gaan.
Dan denk ik aan een incorrect signaal van de gaspedaal sensor en kun je de foutcode laten uitlezen om te zien wat het probleem is.

oldford 0
badge

14 jaar

Dat het Dynamo en Olie lampje later gaan branden komt door de tijd die de motor nodig heeft om stil te vallen..

lampje gaat al branden bij het ontbreken van het toerental signaal

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Late reactie maar dit probleem heb ik ook gehad.

Gelukkig is het opgelost geworden doormiddel van een nieuwe gasklep, sinsdien is ie niet meer uitgevallen.

Rick

Kalfics 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.