Dag Allemaal
Ik zit met het volgende:
Ik heb sinds een week een opel Astra uit 96. Een paar dagen geleden wilde ik 's morgens starten na een koude nacht met een reservesleutel (zonder transpondersleutel, omdat ik hier nog niets van af wist)
Echter starte hij niet, mijn motormanagementlampje ging knipperen en na een keer of 5 starten liep mijn accu leeg en kon ik er verder niks meer mee.
De zelfde avond heb ik de auto van mijn vriend ernaast gezet en heb de accu's met elkaar verbonden, mijn bougiekabel met bougie op de motor gelegd en me de oude sleutel gestart. Ook dit had geen succes, er kwam geen vonk van de bougie af.
(en ja, ik weet dat als hij zijn spanning niet kwijt kan je de boel op kan blazen)
Het lampje van de motormanagement brande nu in plaats van het knipperen, maar deed verder niks. Je hoorde wel dat er vermogen van de accu ontrokken werd (startgeluid, maar zonder daadwerkelijk te starten).
Na wat neuzen op het net, zag ik dat dit te maken kon hebben met de transponder dat in de sleutel zou zitten. Nu is het zo dat ik van de dealer een sleutel met daaromheen plakband had gekregen en eigenlijk niet eens weet of er in deze nog uberhaupt een transponder zat en deze er mogelijk uit is gevallen.
Nu komt er ook nog eens bij dat ik dus een code moet hebben om evt. een nieuwe sleutel te laten maken, maar deze heb ik dus niet.
Dit grapje gaat mij in totaal 120 euro kosten en dan weet ik nog niet eens of dat de oorzaak is geweest van het niet starten vd auto... voor het zelfde geld is het bijv. de bobine...
Aangezien ik niet bepaald rijk ben, wil ik eerst de mogelijkheden op een rijtje hebben, dus........
Wie o wie kan mij wat handige tips geven, als: (en dus graag geen bijdehande opmerkingen, want daar help je me niet mee)
het omzeilen van de transponder...
een goedkoper adresje voor zo'n code aanvraag met sleutels..
Of wie ziet er een andere oorzaak dan alleen de transponder..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motorlampje bij contact aan:
Branden, sleutel correspondeerd met sleutel lezer en motorcomputer
Knippert: sleutel corresppndeerd niet met sleutellezer en motorcomputer.
probeer dat maar eens uit met de sleutel zonder en met de sleutel met transponder...
Als het lampje brand zou hij gewoon moeten starten.
Anders de accu eens los halen voor een uurtje en dan weer aankoppelen..
Wilem
kijk eerst eens in de sleutel of er een chip inzit
dus de sleutel waar die wel mee starte en aan sloeg
wat dat omzeilen betreft lukt niet
code,s krijg je alleen bij de dealer tegen betaling
je geeft zelf al aan plakband gevallen ? dat zou ik eerst uitsluiten
mvg willem2
14 jaar
Dag willem 1 en willem 2
De chip zit er niet meer in of hij zou versolten moeten zijn met het plastic..
De plastic hoes is dus een halve hoes (vertikaal doormidden) daar zie je wat gleuven in zitten en er bevindt zich niks in, dus de transponder is ook daadwerkelijk zoek lijkt mij.
Om terug te komen op het branden en het knipperen van het lampje:
De reserve sleutel (gewoon vd slotenmaker) daarbij knippert het lampje
De originele sleutel zonder transponder brand bij het contact maken en starten lukt dus niet (de motor slaat niet aan)
De accu heb ik al zo'n 45 minuten losgekoppeld waarmee ik de ecu dus gereset zou moeten hebben....
Ik denk dat dit dus toch de hoofdoorzaak moet zijn van het niet starten
Overigens vind het wel een belachelijke prijs 120,- voor het opvragen vd code en een sleutel
Het aanvragen van de code is al 60-70 euro, ik snap dat het extra geld kost, maar doe mij maar de helft, dat vind ik redelijk...
(de sleutel met responder zou van mij 35,- mogen kosten, lijkt mij een prijs dat schappelijk is)
Maargoed daar doen we niks aan.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en ik laat wel weten hoe het afloopt
14 jaar
nu je het toch over duur hebt mijn thermostaat van de vectra kost 80 euro met huis
werkend gedeelte kost maar 15 euro maar zie het maar eens te krijgen.
mvg willem2
14 jaar
Dag willem 2
Is er op de sloop dan niks te krijgen.. even een belletje wagen?? heb er geen idee van hoor..
Nou ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer geworden.
Het ligt het hem namelijk niet aan de transponder. De transponder bleek er toch nog in te zitten (was nauwelijks op te merken).
Maar nu rest mij de vraag, wat is het dan?
Opnieuw het verhaal:
Donderdag 24 december 2009, schaf ik een 2ehands autootje aan. Een Opel Astra uit 96. Bij het afhalen zijn er geen problemen te signaleren.
Vrijdag, zaterdag en zondag blijft hij stil staan voor de deur en maandag ga ik wat boodschappen doen, tanken, badenspanning checken, je kent het wel. Niks aan de hand hoewel hij even een heel klein beetje moeite heeft met starten. Ik dacht; dat zal wel door de kou en het stilstaan komen, aangezien het een paar seconde duurde.
Dezelfde avond (de 28e) ga ik samen met mn vriend een stukje rijden, even ter kennismaking. Ook op dat moment heeft hij even kort moeite met starten, maar slaat na een paar seconden aan en rijden maar.
Na het rijden wil ik mijn radio aansluiten, 's middags de cd-speler al uitgeprobeerd, maar nog niet de radioaansluiting, want deze was afgeknipt, wel kon ik testen of de kabel het nog deed door deze gewoon even in contact te brengen met de ingang, niks aan de hand.
'S avonds na het halen van een mannetje sluit ik deze aan op de kabel en steek de stekker in de speler. Echter gaat na een seconde een soort getingel af, een wisselend piepgeluid en knippert het lichtje va de speler.
Ik zet snel mijn cd speler uit en weg is het geluid.
Ik koppel de boel los en besluit om dat de dag era te fixen.
Dinsdag de 29e wil ik de auto starten met een gekopieerde sleutel zonder transponder (hier wist ik op dat moment nog niets vanaf) en mijn auto wil starten, maar lukt niet (weet niet zeker of hij al een klein beetje aansloeg en toen weer uitviel, dit zou dan een in fraktie geweest moeten zijn).
Mijn motormanagement lapje begint te knipperen en starten, Ho maar.
Na zo'n 5 keer starten liep mijn accu leeg en kon ik er verder niks meer mee.
Ik heb daarna de polen van de accu ontkoppeld en 45 minuten later weer verbonden met de accu en starte opnieuw, maar dit keer met de originele sleutel (met transponder) door een e kort aan batterij dacht ik dat hij daardoor ook nog niet kon starten, dus:
Dezelfde avond (29e) heb ik de auto van mijn vriend ernaast gezet en heb de accu's met elkaar verbonden, mijn bougiekabel met bougie op de motor gelegd en me de oude sleutel gestart. Ook dit had geen succes, er kwam geen vonk van de bougie af.
(en ja, ik weet dat als hij zijn spanning niet kwijt kan je de boel op kan blazen)
Het lampje van de motormanagement brande nu in plaats van het knipperen, maar deed verder niks. Je hoorde wel dat er vermogen van de accu ontrokken werd (startgeluid, maar zonder daadwerkelijk te starten).
Dus nu zit ik met de vraag, waar ligt het nu aan?
Stuk vriezen/doorbranden van de rotor?
Stuk vriezen van de bobine...
Kom maar op met de suggesties....
Alvast bedankt.
14 jaar
mijn excusses voor hier en daar een letter te kort
en hier en daar een letter teveel..
14 jaar
Hindert niks, het is goed te volgen...
batterij leeg ???
14 jaar
Daar bedoel ik de accu mee (batterij=accu) :)
14 jaar
haha, sorry hoor, maar ik heb geen idee wat AB is, afstands bediening van de elektrische ontgrendeling vd sloten???
Ik heb er geen één opzitten, in ieder geval zou ik dan niet weten waar, mocht je er iets anders mee bedoelen
14 jaar
ja lach een oude dementerende man maar uit[url=http://img515.imageshack.us/i/lachenj.gi...][img]http://img515.imageshack.us/img515/5283/...[/img][/url]
14 jaar
Zou niet durven hoor... maar wat bedoelde je nou met A.B.?
14 jaar
dat zeg je al afstand bediening maar dat had je niet
14 jaar
Oke, duidelijk.... jammer, geen andere suggesties meer... waar zou jij aan denken als je dit zou overkomen??
14 jaar
ik zou denken transponder kapot en daarbij denk ik vooral aan de chip in de sleutel
die was al gevallen zeg je
mvg willem2
14 jaar
Ja alleen een sleutel valt wel vaker toch? en dan gelijk stuk? het is niet zo dat hij een gigstische klapper heeft gemaakt.
Daarnaast denk ik dat het lampje dan ook zou moeten gaan knipperen net als bij die reserve sleutel zonder transponder, omdat hij hem dan uberhaupt niet eens meer kan zien als hij stuk is lijkt mij....
De opel dealer wees me daar in ieder geval niet op, en die wees me wel aan dat hij er nog in zat... dus ja, ik weet het niet...
Nou goed, in ieder geval bedankt voor het meedenken, mocht je nog met een ingenieus idee komen dan hoor ik het graag.
Groeten.
14 jaar
als de transponder nog in de sleutel zit zou deze nog moeten werken, ik heb een aantal jaren bij een opel dealer gewerkt, de code opvragen is denk wel noodzakelijk want dan heb je de originele sleutel code en de originele securitie code, deze heb je nodig op een eventueele nieuwe sleutel te programeren.
ik denk in ieder geval wel dat het in de sleutels gezocht moet worden, dus misschien toch maar die code,s en een nieuwe sleutel.
Niet lullig bedoeld maar 120 euro voor en de code's en een sleutel is niet erg duur.
ik hoop dat je er iets aan hebt.
marc
14 jaar
Dag dockedmarc
Maar waar heb ik een nieuwe code dan nodig? deze zit toch gewoon nog steeds op de transponder in de sleutel?
En ik heb begrepen dat als ik de sleutel laat kopieren dat de transponder dan uitgelezen kan worden en op een nieuwe transponder gezet kan worden.
Wat betreft de prijs... ik vind het toch een hoop, maar dat is mijn mening, 60-70 euro ex btw voor alleen het opvragen...
Maargoed, ben vanmddag bij de dealer geweest, hij zei dat de transponder er nog in zat, maar heeft niks gezegd over toch maar het opvragen vd code... en ja als ik een nieuwe code moet opvragen en het blijkt nog niet te werken dan ben ik 120,- armer en dan heb ik nog niks.
Moet ik misschien een nieuwe bobine in laten bouwen, 361,- ex btw zonder montage kosten, dus dan komt het op zo'n 500,- en dan nog de sleutel = 620,-
Ik heb dat niet bepaald in mn laatje liggen, jammer genoeg, anders had ik een iets jongere auto gekocht...
Maar alsnog bedankt voor het meedenken.
14 jaar
de code die zei opvragen is de securitie code die is nodig om sleutels te programeren, zonder die code kan een dealer helemaal niks doen met de sleutels.
ik snap je punt helemaal en als je dus inderdaad de middelen niet hebt dan is het toch moeilijk. (heb zelf ook in zo'n situatie gezeten)
de code's in een transponter kunnen niet overgezet worden de transponder kan in een andere sleutel gelijmd worden, maar als de auto de transponder niet herkent dan zal deze (opnieuw) geprogrameerd moeten worden, en wat ik al zei daar is de securitie code voor nodig.
ik vind het erg naar voor je, maar je zal er toch ergens geld in moeten steken wil je weer gaan rijden.
succes marc.
14 jaar
Dag Marc
Dank je voor de uitleg..
Al zie ik regelmatig advertenties staan waarbij ze zeggen uitleesapparatuur te hebben om de code over te zetten naar een andere transponder, zonder daarvoor de codekaart nodig te hebben.. maargoed misschien zijn dit gewoon misleidende advertenties.
Nu snap ik natuurlijk ook wel dat je er geld in moet steken wil je weer kunnen rijden... nou ja dat is het punt, ik kan er gewoon niet zoveel instoppen. Als je het niet hebt, dan heb je het niet.
Ik zal eerst mijn accu op moeten zien te laden, anders dan kom ik nog geen stap verder.
Maar bedankt.
14 jaar
wat je aanhaalt dat werkt niet hoor zo,n code kraak je niet
14 jaar
Dag Willem
Ik haal helemaal niks aan, ik heb het dan ook niet over het kraken van de code.. ik vertel alleen dat ik gelezen heb in advertenties dat ze de code als het ware kunnen kopieren , het staat zelfs hier op deze site als oplossing (het uit laten lezen van een code)... weet ik veel dat dat blijkbaar niet kan.. of dat dat het kraken van een code is...
Ik dacht dat ze de transponder gewoon konden lezen (net als een bankpas zeg maar) en de code op een lege transponder konden zetten zoals ze ook in de advertenties beweren... of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
Nou tot horens dan maar weer... ;)
14 jaar
Als je een Code uit een sleutel wil halen, zal die sleuitel wel goed moeten werken, zonder goed werkende codedsleutel begint een sleutel of code apparaat ook niks...
je zal via de officiele weg de sleutel moeten aanvragen..
bobine: Deze haal je bij een onderdelen zaak al voor minder dan 100 euro, monteren is 10 minuten werk..
Op de sloop zijn deze bobines ook volop te vinden, en mee te nemen voor 25 euro ongeveer...
Deze bobines zitten op OPEL:
1.2i 1.4i 1.6i motoren van 1994 t/m 2000 (motorcodes: X12SZ X14SZ X16SZ X16SZR)
1.4 16V 1.6 16V motoren van 1994 t/m 1998. (motorcodes: X14XE X16XE X16XEL C16XE).
of het nou corsa's Astra's of vectra's zijn maakt dan niet uit
Willem
Dag Willem
Hoe weet ik dan zeker of het dan aan de sleutel ligt. De dagen ervoor deed hij het namelijk gewoon, de auto starte niet meer na gebruik van de reserve sleutel zonder transponder, toen begon het motormanagementlampje ook te knipperen. Toen ik daarna de originele sleutel gebruikte stopte het knipperen, maar brande het lampje alleen nog.
Dan ligt het toch niet meer aan de sleutel, maar aan een onderdeel (dat mogelijk door de sluiting van de radio stuk is gegaan, hoewel wel alle lampen e.d. het gewoon nog deden en er geen zekeringen stuk zijn)
Ik zal wel binnenkort naar de sloop gaan om daar in ieder geval één te halen, ik nam al een opel voor het geval dat, weet dat de sloop er inderdaad mee vol ligt..
Bedankt, voor je reactie
14 jaar
Je kan m ook eens aan een testapparaat laten hangen om te kijken of daar wat uitkomt..
Of kijk eens of er benzine ingespoten word tijdens starten. en of er vonk is..
Willem
Dag Willem
Met een testapparaat bedoel je daarmee uit laten lezen bij de dealer? want dat lukt me niet, moet hem er naar toe zien te krijgen (iedereen in mijn omgeving werkt, dus ik ben op mezelf aangewezen)
Of er een vonk is, dat heb ik al bekeken, en dat is er niet... vandaar dat ik ook aan de bobine dacht of de rotor.. alleen moet ik eerst een tork kopen, waarom geen gewone schroeven gebruiken of gewoon klemmen??? (frustratie)
En hoe kan ik zien of er benzine ingespoten wordt bij het starten? (overigens vast lastig als je het in je eentje moet doen, misschien de buurman vragen of hij voor me kan starten, haha)
Groeten..
14 jaar
waarschijnlijk ook geen lid van de anwb
ook geen vriendje die even kan slepen
of een buurtje
mvg willem2
14 jaar
De Luchtbuis van de motor afhalen. (2 kruisschroeven).
dan kan je in het inlaat kijken of de centale injector inspuit.
Spuit deze niet in, heb je namelijk geen probleem met de bobine..
maar met de computer of toerental gever..
Willem
Dag Willem 2
Ik heb de dag voor kerst een auto gekocht, dus zag niet echt nog de gelegenheid om mij te abonneren op de ANWB.
Ik ken wel mensen die de auto zouden kunnen slepen, zit alleen met het feit dat ze overdag werken, dus moet het 's avonds gebeuren de dag voor het nakijken
En als de opeldealer hem dan uitleest en ik moet 500 euries betalen, dan gaat het feest niet door en moet ik hem daar weer weg zien te krijgen anders betaal ik ook weer opslagkosten.. dus er zitten wat haken en ogen aan het geheel.
Zoals ik al zei, misschien kan de buurman even starten (die heeft overigens een klein peugeotje, en de mijne weegt 950kg, dus denk dat het met dit weer niet gaan lukken, het is momenteel een ijsbaan voor de deur... en het strooizout is ook op).
Ik heb nu alleen een beetje het gevoel dat ik mij moet verantwoorden waarom het allemaal tot nu toe niet gelukt is of waarom ik er nog niks mee gedaan heb en voor een oplossing gekozen heb.. en daar gaat het hier volgens mij niet om, ik wilde alleen wat ideeën opdoen zodat ik een aantal zaken kan uitsluiten en ik niet ik de wilde weg vanalles ga uitproberen...
Morgen ga ik het één en ander testen en zal ik vertellen hoe het afgelopen is.
Groeten,
14 jaar
Dankjewel willem
ga morgen kijken wat ik er allemaal mee kan.
Groeten
14 jaar
Dag allemaal
We zijn alweer enige tijd verder en ik zal even kort verslag doen betreft de voortgang van mijn auto.
Mijn vader en zwager zijn vandaag langs geweest, omdat het weer zich hier goed voor leende.
Ik kan verheuglijk vertellen dat de auto het weer doet.
Waarschijnlijk zit het hem toch in de accu. Zoals ik al vertelde had ik waarschijnlijk kortsluiting met de autoradio en heeft deze de accu mogelijk leeggetrokken of zelfs zowat opgeblazen. Door de kou lukte het opladen niet goed ondanks dat ik dit gedurende 10 minuten heb geprobeerd.
Vandaag starte hij in ieder geval wel na lang opladen.
Straks ga ik nog ff een stukje rijden om te zien of de accu niet alsnog langzaam leeg loopt gedurende de tijd dat hij stil staat, indien dit wel het geval is moet ik gewoon een nieuwe accu halen.
Gelukkig voor mij, eind goed al goed (al moet ik het nog een even afwachten of hij straks ook weer soepeltjes start)
Degene die mij tips hebben gegeven en hun ideeën met mij uitgewisseld hebben wil ik bedanken. Ik ben weer een stukje wijzer geworden van hoe een auto in elkaar zit.
Groeten.
14 jaar
gefeliciteerd!!!!
leuk om te horen hoe het afgelopen is.
popey
14 jaar
fijn om te horen dat alles opgelost is.
marc.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar