Hallo Allen,
Mijn opel heeft mijn inziens wat probleempjes de laatste tijd.
Het gaat om een astra G van het bouwjaar 1998, motor 1.6 8v met 70000 op de teller.
- Ten eerste worden de slangen van - en naar de radiateur wel warm, maar deze worden mijn inziens wel aardig hard... Zijn wel lichtelijk in te knijpen, maar niet goed..
- daarnaast bouwt zich er een enorme druk op in het koelvloeistof reservoir.. De druk blijft in het systeem, ook met koude motor.
- Het koelvloeistofpeil zakt bij warme motor.. draai ik de dop los (bij koude motor), dan komt het weer om hoog en komt het weer redelijk op peil.
- de auto wordt de laatste tijd na 3 km pas 80 graden en blijft dan vaak steken op 85 graden, bij langere ritten 88 graden ongeveer.
Waterpomp en distrubitieriem zijn 7000 km geleden vervangen
Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Hopend op jullie reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet of laat de gassen meten die uit het koelwatertankje komen.
Daar uit kun je afleiden of er sprake is van een lekke koppakking.
Er is geen km stand aan te geven wanneer dit plaats vind maar wel zeker dat je een keer aan de beurt bent.
Laat dan ook gezien de leeftijd de klephoedjes vervangen ,de kleppen reinigen en de kop vlakken.
Succes.
Ben er vergeten bij te melden:
Bij een koude motor heb ik gisteren de koelvloeistof open gedraaid, maar koelvloeistof borrelt niet in het reservoir.
Tevens is de koelvloeistof mooi helder.
auto start ook niet slecht sochtends
En meestal zit er na 1 dag nog druk op het reservoir. Zal het niet zo moeten zijn dat bij een lekke koppakking deze druk verdwijnt door een lek bij de koppakking?
10 jaar
Als het een klein beginnend lek is , hoeft het nog niet te borrelen , kan als de motor warm wordt erger worden , laat de koelvloeistof testen zoals punt ook al voorstelde.
Dan weet je wat meer , anders blijven we discussieeren.
Zal het laten testen.. Druk is nu weg bij een koude motor vreemd genoeg.. Onluchtingsgat van de kv zat wellicht verstopt, die heb ik dus schoongemaakt.. geen idee of het daar aan ligt.
De motor wordt bij stationair draaien wel warm en de ventillator slaat iets over de 90 graden netjes aan.
Alleen als ik rij wordt de auto 85 graden en gaat na verloop van tijd terug na iets boven de 80 graden..
Kan dit geen probleem zijn van de thermostaat? Slangen van en naar de radiator worden allebeide warm.
10 jaar
Hoe worden de slangen warm? Tegelijk of eerst de bovenste en dan de slang dat via thermostaat naar radiateur loopt?
10 jaar
volgens mij eerst de bovenste slang, deze wordt mijn inziens ook iets warmer dan de onderste
maar mijn inziens gaat het redelijk gelijk op.
Vind het alleen vreemd dat hij bij stationair draaien wel netjes op de 90 graden blijft en tijdens het rijden rond de 80/85
de kachel wordt wel gewoon netjes warm,
10 jaar
Dat de motor bij stationair draaien warmer is dan tijdens het rijden is niet vreemd. Er ontbreekt rijwindkoeling tijdens stilstaan. dus het zou kunnen zijn dat de thermostaat niet lekker afsluit waardoor kvs constant rondgepompt wordt met hogere temp. schommelingen.
10 jaar
Wat jij beschrijft qua temperatuur is vrij normaal , als je een niet goed werkende thermostaat wilt uitsluiten , is vervangen de enige optie.
Temperatuur op het dashbord is een indicatie en nooit helemaal zuiver.
Slangen dienen niet allebei tegelijk warm te worden , dit kan dus inderdaad duiden op een niet goed werkende thermostaat.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar