auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: Autolampje met sleutel

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 Cdti

En ja daar zijn we weer met het volgende probleem,

Ik raak een beetje uitgekeken op mijn zafiraatje!!!!!
Pas geleden nieuwe turbo, nieuwe EGR klep en turbodruk censor doordat auto steeds inhield en vermogen kwijt was. Nu bijna twee maanden verder geen problemen meer gehad tot vanmiddag. Als ik flink doortrek naar de 3000 toeren gaat mijn autolampje met sleutel branden en gaat na een paar seconde ook weer uit, dit gebeurd nu bijna iedere keer als ik flink doortrek. Hierna blijft het lampje uit als ik constante snelheid rij 50, 100, 150. Rem ik weer af en trek ik weer vlot op dan precies hetzelfde. Ik heb geen vermogen verlies, hij pakt goed op. Tijdens rijden in hoog toerental (lampje bleef toen langer branden) de op-com uit laten lezen en storing P0400 kwam eruit:

OP-COM 090714 - PC based diagnostic tool

Please add your workshop
name in the settings window

OP-COM - CAN Communication Window> 2006|Zafira-B|Vehicle|Vehicle DTC Information


Read Info...

Identifier: 0x0771
VIN: W0L0AHM7562070135
Hardware number:81012549
Motor type: Z19DT
Part Number:55198922
Software version number: WMPMS080_S
Hardware manufacturer number: 0281012549
Software Number: 1037383692P319_O90
Programming Date: 20070208
Hardware key number: 0000000000
System description: BOSCH0100
Type approval number: B05019
Variant programming : 0x00006040
Alpha code: BR
Hardware manufacturer system name: EDC16
Code Index and version: O90JTD75


Total number of fault codes: 1

P0400 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Open
(04) - Present

Als het lampje uit is, heb ik ook geen storing erin staan. Ik moet dit dus echt tijdens het rijden doen.

Iemand enig idee wat hier nu weer de oorzaak van kan zijn.
Heb ook nog ff het roetfilter gecheckt met op-com en deze gaf 26% aan dus OK.
Tevens solenoid test gedaan EGR en geen storing.

?????????????

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet Dubbelhuis

Geplaatst door

Dubbelhuis (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de vacuumslangen en de luchtmassameter.

richard9712 0

10 jaar

Hallo Richard,

Bedankt voor je reactie!
Als het de luchtmassa meter of vacuüm slangen zouden zijn moet de auto toch niet lekker lopen, vooral stationair lijkt mij, dit was het probleem met inhouden voordat de EGR en turbo zijn vervangen! De auto rijd verder goed en vlot. Gisteravond nog weer de snelweg op geweest en zat zo op de 170, maar iedere keer gaat ff snel het lampje branden tegen de 3000 toeren, blijf ik hierna gewoon doorrijden onder de 3000 toeren of verder er boven dan gaat het lampje gelijk weer uit! Straks maar weer naar de garage.

Dubbelhuis 0

10 jaar

Nou net bij de garage geweest, maandag kan ik hem er weer neer zetten! Wat zal er nu weer zijn?

Wordt vervolgd......

Dubbelhuis 0

10 jaar

Lampje bleef nu langer branden en na wat tikken op de zekering box onder de motorkap ging hij uit. Zekering box open gemaakt en alle relais en zekeringen even eruit en weer erin gezet. Probleem nu is dat de auto niet meer wil starten..... (alles op dezelfde manier terug gezet)
Op-com eraan gehad en gaf eerst aan dat immobilizer.... niet geprogrammeerd was. Naar menu van "body gegaan" security code ingevoerd en eerste optie grprogrammeerd (er stonden in totaal 3) uiteindelijk alles gedaan en weer bij de eerste terug gekomen. Alle storingen eruit maar hij wil nog niet starten ook niet met reserve sleutel. Alles werkt verder, ramen deuren (Keyless entry), kan hem op contact zetten 1x op de start knop, maar dan houd het op. Rem wordt ook niet ontkrachtigd, pedaal zakt niet weg (dit doet hij altijd iets als ik hem start).

Iemand een idee....
Maandag komen ze hem anders pas ophalen.

Dubbelhuis 0

10 jaar

Sleutel opnieuw geprobeerd in te leren, geeft fout aan (werkt niet)! Wissen doet ie ook niet! Iemand enig ervaring met keyless entry sleutels! Immobilizer opnieuw geprogrammeerd maar doet helemaal niks! Geen foutmeldingen meer! 1x startknop indrukken op contact, je hoort ook geluidje dat alles opstart, hierna start knop nog een keer indrukken en helemaal niks, geen kick!!!!

Dubbelhuis 0

10 jaar

Hallo allemaal,

Ben er inmiddels achter dat de P1610. Immobilizer not programmed te maken heeft met de start onderbreker die niet wordt vrijgegeven. Nu wil ik mijn sleutel opnieuw inleren en alles gaat goed tot en met de beveiligings code en dan geeft hij operation failed aan! Dit doet hij als ik het onder oude sleutel doe en onder nieuwe! Erease alle sleutels idem! Iemand enig idee hoe het wel moet (het zijn dus keyless transponsers met startknop in de auto)

Iemand een idee?

Dubbelhuis 0

10 jaar

Nou ff een update na weer zitten te brainstormen,

Weer met de kop in de zekeringen kast in de motor ruimte gehangen, alles er nog een keer uitgehaald en opnieuw terug gezet. kabam (??????) we kunnen weer starten, nu alleen melding low voltage. Start kabels eraan en met auto van het vrouwtje met moeite de diesel weer aan de gang gekregen, gelijk maar weer ff tijdje gereden, had 11.6V nu weer 14,2V tijdens rijden. Auto lampje met sleutel gaat nu steeds vaker branden, ook bij lage toerentallen (niet meer alleen bij flink optrekken). Nou kan in ieder geval morgen vroeg zelf naar de garage rijden en dan maar afwachten wat er nu weer uitkomt.....

Als het lampje niet brand geen storings melding in de op-com, hmmmmm

Dubbelhuis 0

10 jaar

klinkt als een niet goed werkende turbo druk sensor (MAP sensor). Zit op de inlaat.
kan ook zijn dat deze flink vervuild is, ff er uit halen en met remmenreiniger voorzichtig schoonmaken.

sel 0

10 jaar

Volgens mij (en anderen met mij) wordt de storing in het geheugen opgeslagen als het storingslampje gebrandt heeft....dus als de garage geen foutmeldingen ziet, ligt dat waarschijnlijk aan de apparatuur die zij gebruiken.

Bijvoorbeeld:

Als exclusief importeur voor de Benelux landen van OP-COM diagnosesysteem, waarschuwen wij u voor verkoop van slechte kopiën van OP-COM via het internet. Deze sets worden tegen prijzen aangeboden die niet in verhouding staan tot de kwaliteit van de profesionele OP-COM. Deze sets zijn vaak slecht van kwaliteit, software die ver achterhaald is en schade toe kan brengen aan het uit te lezen voertuig.

U bent dus gewaarschuwd.

Bron: http://www.aa-equipment.nl/

Hans4040 1435
badge vip badge

10 jaar

Hallo Sel,

Bedankt voor je reactie. Deze sensor is ook twee maanden geleden vervangen met de turbo en EGR klep! Ik rijd bijna alleen maar lange afstanden, dus wel vreemd als het weer vervuiling is, afwachten. Ik heb de auto vanmorgen naar de garage gebracht, tot op heden nog niks vernomen! Wordt vervolgd!
Groet

Dubbelhuis 0

10 jaar

Hallo Hans,

Ook bedankt voor je reactie!
Ik ga er van uit dat de garage wel de historie kan inkijken, ik heb het zelf met mijn op-com gedaan! Het moment dat het lampje uit is geeft hij geen foutmeldingen aan, ik weet nog niet hoe ik history kan terug kijken als dit mogelijk is met mijn op-com!
Ik zal er nog eens induiken!
Als ik de auto terug heb laat ik het resultaat weten, als ze wat vinden. Wordt vervolgd!
Groet

Dubbelhuis 0

10 jaar

over historie van foutmeldingen gesproken, ik heb gemerkt dat bepaalde fouten die optreden met OPCOM (kloon overigens) als "onbekende fout in motor management" worden weergegeven als je auto uitleest na dat stroringslampje niet meer brand.
Dan lees ik het uit als de auto nog loopt - en dus storingslampje nog actief is.
Zo had ik ook een storing bij volle belasting in hoge toeren, dan viel motor in noodloop met storingslampje. Ik heb toen tijdens het rijden uitgelezen toen had ik wel een storing nummer te pakken : P0234 - Negatieve afwijking circuit laadluchtdrukregeling.
Na wat onderzoek kwam ik uit op vervuilde inlaat. Ik heb een busje EGR / INLAAT cleaner van Wynns gehaald en inlaat daarmee schoongemaakt.
100% zeker durf ik niet te stellen, maar bij hoge toeren ( > 3500) valt de motor niet meer in storing.

sel 0

10 jaar

Ik zal de op-com nog eens aansluiten als ik de auto weer terug heb. Tot op heden staat hij nog steeds bij de garage! Als ik vanmiddag nog niks heb gehoord maar eens ff een belletje geven....

Ik wacht het af....

Dubbelhuis 0

10 jaar

Hallo allemaal,

Ik heb de auto weer terug. Ze hebben hem uitgelezen en er zat dus een storing in de EGR klep. Deze is eruitgehaald en compleet nagekeken en opnieuw ingeleerd. Bij thuiskomst gecheckt met Op-com en geen storingen. Nou maar kijken hoelang het goed gaat.
Heren bedankt voor de reacties en het meedenken.

Groet

Dubbelhuis 0

10 jaar

"EGR" ingeleerd.. ?
EGR hoef je niet in te leren hoor.

sel 0

10 jaar

Ik heb net nog ff contact gehad, klopt hij is niet ingeleerd (dit hoeft niet) maar er is een software update op de auto uitgevoerd. We hoorden dit gisteren van de receptioniste, maar dit was niet juist!

Ben benieuwd, had hier ook al meer over gelezen.
We wachten af, gelukkig was dit onder garantie!

Dubbelhuis 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.