Mijn Opel Zafira houdt soms in bij het wegrijden met een koude motor. Hij heeft dan nauwelijks vermogen en pas na een paar minuten werkt hij normaal en kan ik probleemloos rijden.
Ik heb al uitgebreid op dit forum rondgekeken, en heb het vermoeden dat het wel eens de luchtmassameter zou kunnen zijn. Hoe kan ik zeker weten dat dit de oorzaak is? Ik zou het jammer vinden om een nieuwe LMM aan te schaffen en dan blijkt het toch iets anders te zijn.
Ik heb de beschikking over een OBDII + Android App Torque waarmee je de foutcodes kunt uitlezen.
Hieronder de foutlog:
Current Fault Log
------------------
P0170: Fuel Trim (Bank 1)
Pending Fault Log
------------------
ECU reports no pending faults
Historic Fault Log
------------------
ECU reports no historic faults
Other discovered fault codes
(possibly pending, current or manufacturer specific)
----------------------------------------------------
P1555: [Chrysler] Electronic Variable Orifice Output
[Dodge] Electronic Variable Orifice Output
[Jeep] Electronic Variable Orifice Output
[Seat/Audi/Volkswagen] Charge Pressure Upper Limit exceeded
P0136: O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0110: Intake Air Temperature Circuit
P0036: HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 2)
P0140: O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 2)
End of report.
Iemand verdere suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niets is zeker maar de LMM komt zeker heel vaak voor met als gevolgstoring P 0170.
Andere mogelijke oorzaak is het motor stuurapparaat. Deze zit op het inlaatspruitstuk gemonteerd en hebben daardoor nog wel eens last van lostrillen v/d soldeerpunten inwendig. Dat kan ook o.a. deze storing geven.
Zou eerst eens proberen met een andere LMM, eventueel een gebruikte zien te vinden waarvan zeker is dat die goed is.
Dank voor de tip, ik heb de LMM vervangen door een goede, dit bleek het probleem niet op te lossen.
Bij het uitlezen met OBD II / Torque blijkt nu ook de P0140 foutmelding op te treden:
Current Fault Log
------------------
P0170: Fuel Trim (Bank 1)
P0140: O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 2)
Pending Fault Log
------------------
ECU reports no pending faults
Historic Fault Log
------------------
ECU reports no historic faults
Other discovered fault codes
(possibly pending, current or manufacturer specific)
----------------------------------------------------
P0136: O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0036: HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 2)
End of report.
Blijkbaar is er een sensor stuk. Is de P0140 foutmelding van de O2 sensor de lambdasensor?
10 jaar
P0140 -O2 sensor 2, onjuist signaal.
10 jaar
Dankje voor je reactie P. Rutser, maar zover was ik ook al, P0140: O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 2).
Maar wat is die O2 sensor, is dat de lambdasensor?
10 jaar
Ja, dat is de lambda sensor. Maar die geeft een verkeerd signaal. Kan een oorzaak zijn, maar zeker ook een gevolg. Niet zeker dus dat het hiermee opgelost is.
Dankje Ralf.
Ik ga dan proberen de lambdasensor door te meten met een multimeter, schijnt te kunnen, weet nog niet hoe.
Dit is wat ik tijdens het rijden zie met die Torque app:
[url=http://postimg.org/image/m4bdfax5n/][img]http://s17.postimg.org/m4bdfax5n/Screens...[/img][/url]
De O2 1x2 blijft de hele tijd op 0.2 Volt staan terwijl de andere wel verandert tijdens optrekken, afremmen etc. Ook de F/T 1x2 verandert niet zoals in het plaatje te zien is.
Als er nog tips zijn hoor ik dat graag, ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar