Opel Kadett: automaat

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

automaat start niet in de p stand wel in de n stand ,wat kan het wezen ,en waar kan ik het vinden

wie kan me helpen

robbie1962

Geplaatst door robbie1962 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Naast de pook zit een schakelaar. Deze zou iets verschoven kunnen zijn of defect.
Probeer eens met 1 hand te starten en met de andere hand de pook te verzetten in de P en kijk of er dan wellicht wel reactie komt in de P-stand.
Zo niet, is de schakelaar bijna zeker defect.

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

inderdaad goed van je zeg ,als ik start en de pook naar rechts doe start hij wel ,zal alles even losmaken ,kun je er makkelijk bij

ps nog een vraag de brandstof meter doet het niet goed dan vol dan weer leeg
de auto is weinig meegereden zit 98000 km op origineel 1983 met boekjes van invalide mensen geweest wil hem netjes maken

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

heb alles los gehaald het is zo rond blokje van plastic als ik het goed heb zit vast met 2 schroefjes ,hij zit goed vast verschoven is het niet ,is het makkelijk te vervangen er zit een kabelboom aan zie ik

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Die schakelaar naast de pook kun je afstellen op de een of andere manier.
Aan je verhaal te zien mankeert er weinig aan. Volgens mij kun je die schakelaar iets verdraaien wanneer je die 2 schroefjes iets losdraait.
Ik zou het anders even moeten opzoeken hoe het ook al weer precies zit...........

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

ik heb het los gedraaid ,maar aan de zijkant gaat hij in de pook volgens mij gaat hij in een stand erop anders klopt het niet meer met de stand die op de bak zit ??

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=robbie1962]ps nog een vraag de brandstof meter doet het niet goed dan vol dan weer leeg[/quote]
Meestal een slechte (massa)verbinding van de tankmeter.
Controleer de draadaansluiting aan de tankmeter en monteer eventueel een extra massadraad tussen tank en carrosserie.
Andere oorzaak is vaak: versleten/beschadigde weerstandspoel van de tankvlotter zelf ( in de tank ).

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

oké ik ga kijken dat met de automaat gaat niet ? moet even kijken hoe dat moet,als ik het los maakt ,ik denk dat het binnenin zit het is zo rond plastic geval ,en er zitten wat stroom draden aan draadboom loopt zeker naar de bak toe ?
is het makkelijk te vervangen ?

zal bij de tank eerst de aarde testen ,en anders tankvlotter zelf vervangen ik neemaan dat je het los kunt draaien ,lijkt me erg vast te zitten kan beter een tank op de sloop halen of niet dan

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

alles gedaan bij bak en benzine meter bang dat het vervanging wordt

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Een gave tank op de sloop vinden zal nog tegen vallen. De meeste D-Kadetts zijn al gesloopt en de tanks daarvan waren bijna allemaal gaar. (rot).
Die tankvlotter kun je er zo uitpakken. Zit vast middels een bajonetsluiting: de meter iets linksom ( tegen de klok in ) draaien. En dan pak je deze er zo uit. Afdichting is middels een rubber ring. Zie je vanzelf. Deze zal wel plat gedrukt zijn en hopelijk is deze na montage v/d meter weer dicht.

Die draden van de automaatschakelaar: 1 gaat naar het contactslot en de ander naar de startmotor. Onderweg, onder het dashbord zit, meen ik zo uit m'n hoofd, ergens een stekkerverbinding. Kleur van 2 dikkere draden is zwart/rood? Dan loopt er ook nog een dunnere draad naar de achteruitrijlampen. Die moeten branden op de stand "R". De 4e draad komt volgens mij uit de zekeringkast en is de stroomaanvoer voor de achteruitrijlampen.
Die schakelaar is dus niet meer dan een onderbreker van stroom in de diverse pookposities.
Op de bak zelf zit geen enkele elektrische aansluiting. Hoogstens alleen een dikke massakabel richting carrossie aan de bestuurderskant.

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

oké je heb er wel verstand van zeg ,de automaatschakelaar zit vast als ik de pook grof op en neer ga wil hij soms starten in denk dat hij binnen toch kapot is of zo ,zal niet weten hoe je dat kan maken ,zal vervangen worden vrees ik
maar kan wel starten in de p gelukkig ,

zal de Die tankvlotter er proberen uit te halen ,of niet ??? straks gaat de pakking kapot ,zal de vlotter te maken zijn ? met kruip olie of zo iets ,een nieuwe vlotter kost al gauw 75 euro zag ik op internet

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

ps of ik moet de N posities op de P zetten ?? dan start hij in P en niet in de N posities ?????
of zie ik dat verkeerd

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

ps. ik zie dat de achteruitlichten het ook niet doen als ik de handel op en neer haal gaat hij even aan en uit

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

als ik de handel ongegrendeld of omhoog hou start hij wel zit dus in de handel of zo

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Heb het nog even opgezocht: je kunt de schakelkabel in de auto bij de pook verstellen. Bij de keuzehefboom ( pook) moet een klemstuk zitten. Daarmee kun de de kabelstand veranderen. Hiermee wijzigt dan ook de stand v/d pookschakelaar. Even een kwestie van uitproberen welke kant je dan uit moet.
Voorlopig hou ik het nog op een verkeerde afstelling en niet op een defecte schakelaar.

Als echt de weerstand v/d tankvlotter beschadigd is, dan wordt het vervangen. Repareren kun je wel vergeten. Zo'n weerstand ziet er uit als een spoeltje, omwikkeld met fijn koperdraad. Zoiets opnieuw wikkelen zal moeilijk zijn.......
Zou eerst eens de aansluiting hiervan en de massa eens goed kontroleren. In 8 v/d 10 gevallen is het dan vaak opgelost.
Onderdeelnummer rubberafdichting: 12 54 284 Kost ongeveer 2,50 euro. Onderdeelnr. tankvlotter: 12 54 142 Prijs varieert zo links en rechts nogal.

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

oké ga morgen als het droog is even kijken je bedoeld de kabelstand die naar de bak gaat 12/13 moer een soort binnen en buiten kabel van staal/ijzer

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

tankvlotter ,aarde nagekeken schoon gemaakt doet nog niets ,als ik tank 30 euro tank,gaat de tank meter naar de helft ,schommelt wat op en neer ,en geeft uiteindelijk niets meer aan ? kan ook het metertje in het dashboard zijn !!
als ik nu op de plus draad van de vlotter stroom doet 6 volt of ? kan ik kijken of de meter goed is

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Zet de auto op contact en hou de draad van de tankmeter tegen de massa ( carrosserie ) aan. (Uiteraard tegen een stukje blanke plaat.) De meter moet dan helemaal naar "vol" gaan.
Als dat zo is, is de dashbordmeter goed.
Hoe heb je de aarde bij de tank "nagekeken" en "schoon gemaakt"?

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

aarde van de tank schoongemaakt een andere aarde gemaakt doet niets ,dashbordmeter is goed massa ( carrosserie dan doet hij wel

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan zal de tankvlotter zelf de oorzaak zijn.

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

bedankt voor het helpen ,heb ook een boekje besteld ,zal van de week eerst even kijken voor een vlotter
en de bak na kijken ,ik hou je op de hoogte

m.v.g. r

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Aan de bak valt weinig na te kijken. Hoogstens het oliepeil. Voor de rest kun je er niets aan doen.

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

heb een boekje gekocht vraagbaak 1979-1985 automatische transmissie staan 2 foto s in om afstellen pag 88
zal van de week even kijken ,ik wil ook andere bougie er in doen maar zie 2 soorten een van 3,57 euro of een van 8,euro per stuk
wat is het verschil

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Bougies: NGK type: BPR 6 ES of de BP 6 ES. De BPR 6 ES geven minder kans op storing v/d ontsteking op de radio.
Heb je nog een ontsteking met contactpunten in de verdeler of al een met een hal-gever? ( soort van elektronische ontsteking waarbij een spoel is gemonteerd i.p.v. contactpunten ) )

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

nou vraag je me wat ,zal er een uithalen ,en dan de zelfde kopen de auto is van juni 1983 ,origineel met 97000 km heeft lang stilgestaan ,en is een beetje langzaam
de olie is zwart luchtfilters ook wil dus alles gaan vervangen
heb gekeken bij winparts maar er staan 2 soorten bougie bij ,me kenteken is jy-43-bk

ik wil de auto ook bijwerken bij een achterscherm zit wat roest maar verder helemaal gaaf

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Gewoon de goedkoopste pakken. NGK is goed maar Bosch ook wel. Je kunt gewoon euro 95 tanken en dan gaan ze zeker 60000 km. mee.
Inderdaad, snelheidsmonsters zijn het niet, zeker de 13N automaat niet. Maar ze zijn wel degelijk en betrouwbaar.
In ieder geval geven ze minder problemen dan de 13S met een Varjet II-carburateur. De 13N heeft een Solex enkelpoorts carburateur die oerdegelijk en probleemloos is, en met handchoke.
En mocht onverhoopt de distributieriem stuk gaan, leg je er gewoon weer een nieuwe op en kun je verder. Levert geen motorschade op zoals bijna bij alle huidige modernere auto's.

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

oké super voor de info zeg je heb er wel verstand van ,ze worden wel steeds schaarser vooral de onderdelen
als ik op marktplaats kijk wat ze vragen voor onderdelen ,heb je zelf ook een kadett ?

robbie1962 (0), 10 jaar geleden

bedankt voor de info,ik hou je op de hoogte

Bildtstar (0), 4 jaar geleden

Hij rijd nog steeds rond, ik heb hem nu :)

robbie1962 (0), 4 jaar geleden

leuk ik heb hem wat jaartjes geleden verkocht aan een man in hoofddorp

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.