close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Ascona: automatische choke ombouwen naar handchoke

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6S

Sinds 2 weekjes in bezit van een leuke witte C Ascona 1.6SH uit 83
Actiemodelletje Ascona J.
Het nog een knappe wagen,bijna geen roest.
Hij rijdt ook heerlijk....zodra ie warm is.
De koudloopeigenschappen zijn om te janken.
Bijna niet aan de gang te krijgen en steeds afslaan.
Maar zodra ie warm is nix aan de hand.
Hij heeft een Varajet2 carburateur met automatische choke.
Nou meen ik me te herrineren dat bij de facelift eind 1984 de 1.6SH een handchoke kreeg.
Gelukkig staan er zowat geen C Asci's meer op sloop,hooguit de allerlaatste types maar die hebben weer andere motoren.
Iemand dit ooit omgebouwd? of weet (of heeft) iemand wellicht een sloper te staan waar dit nog opzit?
Het gaat dus om een C2 vanaf eind 84 tot eind 86 met de ruitjesgrille en nog oranje knipperlichten voor,en dan dus de 1.6S met handchoke

Geplaatst door

patje kadettje (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je al naar de werking van de autm. choke gekeken? Valt deze wel dicht als de motor afgekoeld/koud is? En gaat deze wel iets open als je vol gas geeft?
Is de membraan van de pull-downdoos niet lek? Vacuumslangetjes niet gescheurd? Dat zijn meestal de oorzaken van het slecht aanslaan en versneld blijven lopen bij koude motor.


Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

De VarajetII is een leuk fabriekje om af te stellen [img]http://img189.exs.cx/img189/206/confused...[/img]

ik heb de gegevens wel voor je, als je het een uitdaging vind om te doen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Hmmmm,ik hoor het al!
Een mooi projectje dus!
Hans,als je afstelgegevens hebt,graag!
Ik kan me er allicht eens in verdiepen.
Mijn vader heeft vroeger eenzelfde wagen gehad,ook deze motor en ik herrinner me dat ook bij hem
de koude start af en toe drama was .Vandaar dat ik zat te denken om hem om te bouwen.
Dan omzeil je die ellendige automatische choke,Opel zal hem waarschijnlijk ook niet voor niets hebben vervangen voor de handchoke.
Nogmaals,op temperatuur rijdt ie uit de kunst.
Soms pingelt ie wat maar dat zal komen omdat er nog euro 95 in zit.Eigenlijk moet er natuurlijk 98 in.

Een Varajet II met handchoke bestaat niet, dus ombouwen gaat niet lukken omdat er teveel dingen met elkaar te maken hebben.
Een maat van mij is er een heel weekend mee bezig geweest en toen maar een andere carburateur geplaatst.
Ik stuur je het verhaal wel even toe naar je e-mail adres.
( prettige wedstrijd)

Mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Maar vanaf eind 84 had de 1.6SH een handchoke,ook op de E Kadett.
Zat daar dan een andere carburateur op??
Ik heb wel zo'n ding gehad (Kadett 1.6S 1985) maar ik weet het niet meer,ik had wel een hanchoke en dat ding startte perfect.
In elk geval bedankt zover!en ik ga er lekker mee aan de gang dan.

Dat was een pierburg carburateur.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Pierburg?
Zou het een idee zijn om zo'n ding op de kop te tikken en die te monteren.
Vandaag weer afgeslagen en niet meer aan de gang te krijgen.
Uiteindelijk maar aan de kant geduwd en de kadett gepakt.
Nu net de Asci weer opgehaald,even doorstarten en hij liep weer,eenmaal opgewarmd zelfs weer vrij goed.
Wel af en toe bij constante snelheden wat rukkerig rijden,soort van inhouden.
Inmiddels al wel bougies,kabels,rotor en kap,luchtfilter en benzinefilter vervangen,lijkt wel wat beter te rijden maar lang niet wat ie moet wezen.
Goed op temperatuur stationair bijna onhoorbaar zo mooi lopen,dus waar t nou in zit wordt nog even puzzelen.

Schokken cq. inhouden bij warme motor wordt/werd meestal veroorzaakt door valse lucht langs de smoorklepas. Dit asje is dan uitgesleten in de carburateurvoet. Een veel voorkomende kwaal van deze. Dat inhouden is dan meestal tussen de 1100 en 1700 tpm. Maar wat het koud starten betreft: kijk eerst eens naar de chokewerking en afstelling zoals ik hierboven al beschreven heb. Ik heb zelf een Rekord E2 met Varajet maar geen centje last. Het kan dus wel.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Oké ,bedankt jongens.
Ik ga er eens mee aan de slag.
En inderdaad petje,ik heb zelf nog een C Asci.
Een 83 automaat met dezelfde varajet met automatische choke en die doet het idd perfect.
Helaas kan ik niet even de carb wisselen voor testen omdat ie bij de plaatwerker staat (ver weg)
Maar mocht iemand nog een C Asci 1.6S op de sloop weten te staan (dus van 84 tot eind 86) dan hou ik me aanbevolen,dan zet ik er als het niet mocht lukken gewoon een andere carb op.De auto rijdt verders wel zalig namelijk.

Ben er mee bezig geweest.
De chokeklep reageert totaal niet,lijkt van binnen wat los te zitten,hij blijft gewoon open staan.
Dus is waarschijnlijk iets van de vacuumdoos defect,dus ja,dan rij ik dus zonder choke,verklaart een hoop.
Nou liep ik gister op de sloop en daar stond een Ascona 1.6S van rond 85/86 ,met een handchoke.
Prijsje rond gemaakt voor het spul en handchokebedining eruitgehaald (de wagen stond zeer ongelukkig) alleen de buitenkabel kon ik niet bij om eruit te halen dus die moet ik nog even zoeken.En uiteraard de carburateur.
En de carburateur is.......een Varajet 2 dus voetstuk zou gewoon moeten passen.
Eerst het ding maar eens schoonmaken,de sproeiers eruit en doorblazen. Hans heeft mooie info gestuurd dus moet lukken!
Zodra ie erop zit horen jullie weer van me.

Ik heb op de sloop een Varajet2 met handchokebediening gevonden.Hij bestaat dus wel.
Komt uit een Ascona 1.6S uit 1985.
Afgezien van dat ik de buitenkabel nog mis is het spulletje verders compleet.
Ik heb het ding er opgezet,nog wel zonder chokekabel maar om te proberen kan ik ook handmatig de chokeklep sluiten.
Starten gaat prima,in een keer lopen,mooi versneld,dan wat terug gaat ook goed.Dan een beetje gas geven,pakt ie ook prima.
Maar zodra je wat meer gas geeft lijkt ie te smoren en stort ie in.Hij slaat dan ook af.
Overigens heb ik de carb. zo van de sloop op mijn auto gezet.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik moet alleen nog even een vraagbaak van de E Kadett scoren want daar is de 16SH altijd met handchoke.In de Ascona vraagbaak wordt het handchoke gebeuren niet beschreven.

Is de motor al warm als hij gaat smoren?

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Nee,hij was nog koud,nou ja hij liep een minuutje of 2

En als je dan de chokeklep weer dicht doet loopt de motor dan wel goed. Ik denk dat hij dan gewoon te arm is doordat de choke er al af is. Normaal laat je een handchoke er langer op dan wat nu gebeurd.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Je gelooft het niet, maar ik zit hier met de vraagbaak van de E kadett voor mijn neus en daar staan 3 carburateurs in:
Solex, Pierburg en VarajetII (met automatische choke)
Dus aan die vraagbaak heb je niets.

[img]http://img189.exs.cx/img189/206/confused...[/img]

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Mmm,dan ga ik eerst maar zorgen dat ik de chokekabel compleet heb dat dat goed werkt.
En als het dan nog niks is,dan ga ik proberen het handchokedeel op de originele carb te zetten,moet zo te zien passen.
Daar reedt ie immers behoorlijk goed mee alleen de koude start was slecht.
Maar dan vraag ik me af hoe ik dan aan info over een Varajet met handchoke kom.

Hoi Hans.Weer even een update.
Ik heb een buitenkabel versierd (van een Corsa A maar hij past)
Hij start perfect,mooi hoog stationair.
Zodra ie loopt,klein tikje terug de choke,maar zodra je gas geeft smoort ie,hij wil gewoon niet lekker.
De originele carb ombouwen lukt ook niet want de chokeklep as moet overgebouwd maar die wil er niet uit,zit nog ergens vast.
Tevens breken de schroefjes van de chokeklep aan de chokeklep as dus gaat lekker.
De originele carb. heb ik nu dus verkloot.
De carb met handchoke is nog geheel in tact dus dat gaat mn uitgangspunt maar worden denk ik.
Maar hoe nu verder weet ik ook even niet.heb jij een suggestie?
Overigens heb ik ook een Kadett E olyslager even te leen.
Bij de 16SH staat in de aanhef/beschrijving dat het een valstroom registercarburateur is MET HANDCHOKE.
Het idiote is dat in de verdere beschrijving steeds over die vervloekte automatische choke gesproken wordt.
Ik snap het echt even niet meer.Maar het is verder nog zo'n mooie bak en hij rijdt zo heerlijk dat ik m echt niet weg wil doen hierom.
Ik heb al overwogen om een knap lopende 1.8S sloper te kopen en de hele handel over te hangen,maar hij moet toch goed te krijgen zijn met dit motortje?

'Bij de 16SH staat in de aanhef/beschrijving dat het een valstroom registercarburateur is MET HANDCHOKE."
Dat heb ik ook gezien en dat is een fout in het boek.
Nogmaals: een Varajet II met handchoke bestaat niet.
Ik zou dan ook niet weten hoe je verder moet.
Mijn mening is gewoon die varajet afstellen volgens de handleiding.
Er zijn ook revisiesets te koop voor deze carb.
Even Googlen op VarajetII

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

ik heb zelf een kadett uit 1976 ging gewoon bij de dealer halen hebben ze nog veel anders te bestellen

kleijn 0

16 jaar

Maar wat heb ik voor carb dan?
Het is een Varajet 2 en hij heeft echt een handchoke.
Ik ben nog wat aan het goochelen geweest met de mengeselschroef,en een busje carb. reiniger er doorheen gejaagd.
Hij is nu aardig rijdbaar,pakt behoorlijk op nu.
Morgen nog even de echt koude start proberen.
En dan moet ie gewoon even aan de kast goed afgesteld worden.
Er zit hier vlakbij nog een ouderwertse Opel garage E.M van der laan,is ook iemand van actief hier.Wellicht is daar nog genoeg expertise aanwezig om m'n auto goed af te stellen.
In elk geval bedankt zover.

Kun je er een foto van plaatsen Patrick.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Ja dat moet wel lukken.
Ik ga vandeweek weer naar de auto toe.
Donderdag een nieuw druklager erin en dan zal ik meteen wat foto's maken.
Zal ik gewoon een U2U sturen dan?

[quote=patje kadettje]Ja dat moet wel lukken.
Ik ga vandeweek weer naar de auto toe.
Donderdag een nieuw druklager erin en dan zal ik meteen wat foto's maken.
Zal ik gewoon een U2U sturen dan?[/quote]
Doe dat maar via http://www.imageshack.us/
Klik op "plaats een oplossing" en voeg een afbeelding toe.
De rest wijst zich vanzelf

PS: ik zou graag een detailfoto zien van die handchoke.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

imageshack moet ik me daar voor registreren?
Ik zit ook op het opel forum en doe het daar met ''mijn album''
Maar ik ga het regelen.

imageshack is gratis en je komt er ook via deze site: als je rechts onder het laatste bericht kijkt staat daar "plaats een oplossing" .
Als je daarop klikt kom je in een antwoordvenster met daaronder uitleg over afbeeldingen toevoegen.
Kan niet missen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

als je een nieuw druklager doet doe dan ook gelijk het top lagertje is dat ook gebeurt

kleijn 0

16 jaar

[quote=patje kadettje]Er zit hier vlakbij nog een ouderwertse Opel garage E.M van der laan,is ook iemand van actief hier.Wellicht is daar nog genoeg expertise aanwezig om m'n auto goed af te stellen.[/quote]
Nico van der Laan is een ouwe rot in de Opeltjes. Met name de ouwe A-Manta's hebben voor hem geen geheimen.

De Varajet II staat bekend om zijn nukkigheden maar in de tijd dat IK er mee rondreed heb IK er geen problemen mee gehad. Was ook een type met automatische choke op een 1.8 S

Er staat me WEL iets bij van problemen met het meeneem mechanisme (versleten nokjes c.q. los geschoten trekveer) van de auto choke achter het choke deksel bij de oude CIH motoren. Volgens mij was dit bij de 2.0S motor maar weet zo niet meer of dit ook een Varajet II was.
Heb toen zelf de autochoke uitgeschakeld, toerental bleef vaak rond de 3000 rpm hangen.

Santa 0

16 jaar

http://cgi.ebay.at/Varajet-II-Vergaser-O...

Hmmm, kennelijk is mijn geheugen toch nog niet zo slecht....

Ik neem aan dat je de 1.6 OHC motor hebt en NIET de 1.6 CIH motor...........

Santa 0

16 jaar

En anders maar ff je duits "üben"........

http://www.senatorman.de/Varajet_II.htm

Santa 0

16 jaar

"Volgens mij was dit bij de 2.0S motor maar weet zo niet meer of dit ook een Varajet II was."


2.0S is alleen maar met Varajet geleverd als carburateurversie. Verder ook nog als inspuiter met L-Jetronic.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Klopt, maar ook de 1.9 was als inspuiter al leverbaar in de "A" types van de Manta, Ascona .

Later zelfs de 2.2 in de Rekord en de zwaardere 3.0 in de top of the bill modellen Monza/Senator.

Dank voor je bevestiging van mijn nog steeds goed functionerend geheugen, Petje!

Dit levert mij weliswaar geen credits op, maar voldoening is al genoeg, zeg ik maar........

Santa 0

16 jaar

[quote=Santa]http://cgi.ebay.at/Varajet-II-Vergaser-O...


Ik neem aan dat je de 1.6 OHC motor hebt en NIET de 1.6 CIH motor...........[/quote]
Ik zeg dit maar even omdat IK een 2.0 S CIH blok in mijn A/Manta had gezet.
Er werd nogal eens wat geknutseld, in die tijd..........

Santa 0

16 jaar

Ik heb hem op 2 september al een complete handleiding gestuurd, voor het afstellen van de VarajetII.
Maar ja, als je daar nix mee doet.............

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

[quote=Hans4040]Ik heb hem op 2 september al een complete handleiding gestuurd, voor het afstellen van de VarajetII.
Maar ja, als je daar nix mee doet.............[/quote]
Ben ik zeer zeker mee bezig geweest.
Heb geconcludeerd dat de automatische choke niet werkte.
Dus nu met de varajet met handchoke aan de gang geweest.
Aan de hand van de handleiding een en ander nagelopen.
Nu een een redelijk rijdbare wagen,die (zo heb ik vanochtend ondervonden) koud nu uitstekend start en ook niet meer smoort.
Maar hier houdt het voor mij (zonder apparatuur en speciale gereedschapppen) even op.
Daarom wil ik de fijnafstelling (zeg maar de ''finishing touch'') door iemand laten doen die daar handigheid in heeft.
Maar al met (met hulp van hier) toch een heel eind gekomen.

En inderdaaad Santa het is een OHC motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.