Volgens het kenteken mag mijn auto 1500 kg trekken. Ik rij met een caravan waarvan het totaalgewicht 1260 (weegbrug) is.
Tijdens mijn vakantie is naar 162.000 km de automatische versnellingbak kapot gegaan. In geen enkele stand had de versnellingbak nog tractie en er vormde zich een grote plas olie onder de auto. Bij peiling bleek er echter nog voldoende olie in de bak te zitten.
De automaat is via mijn dealer gereviseerd: (de reparatie viel ondanks de lage kilometerstand niet onder enige coulanceregeling van Opel).
Nu 1500 km ná de revisie verloor de automaat weer olie, tijdens een caravanrit; deze keer is de automaat niet stuk gedraaid. Volgens mijn dealer is de koppelomvormer erg heet geweest. (dit keer géén kosten).
De dealer kan geen verklaring geven voor de problemen met de automaat.
Omdat ik er van overtuigd ben dat ik de auto redelijkerwijze niet overbelast heb (geen overgewicht/ geen steile klimmen/ niet sneller dan 90 km p.u.) ben ik het vertrouwen van mijn auto als caravantrekker wel kwijt.
Graag verneem ik de ervaringen van automaatrijders met caravan en tips van deskundigen op dit gebied.
Harry Heuker
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je in de bergen rijdt moet je de selector handel in d3 zetten.De lockup wordt anders in en uit geschakeld
Als je weer met vakantie gaat, met de caravan dan kan je ook een extra olie koeler voor de automaat plaatsen.
succes ceesie
Ik had een omega 16v 1996 op LPG automaat. Wij hebben er ook de caravan mee getrokken. Met 360.000 KM heb ik ingeruild voor een omega diesel. Er zijn heel wat dingen kapot gegaan in 6 jaar. Maar de bak is perfect gebleven. Moet ik er wel bij zeggen dat ik ongeveer iedere 70.000 km de versnellingsbak olie plus filter liet vervangen (hoewel dit toen niet werd voorgeschreven door opel) en inderdaad in stand d3. Volgens mij zit op d3 ook gewoon lockup dus slippen doet hij echt niet.
groetjes Andre
20 jaar
Veel moderne automaten hebben een elektrisch lock-up.
Volgens de voorschriften van de fabrikant mag je niet in die versnelling rijden , maar de automaat wordt duidelijk warmer dat zonder meer.
Met de extra koeler erop zal het wellicht beter gaan.
20 jaar
Bedankt voor jullie reacties: Ik heb begrepen dat een oliekoeler essentieel is om het probleem op te lossen. Volgens mij is het zo dat mijn Opel Vectra Diamond 1.8 automaat 1999 standaard een oliekoeler heeft.(er lopen 2 slangen van de automaat naar de zijkant van de radiateur): Kan iemand dat bevestigen?
Vr groeten,
Harry Heuker
20 jaar
klopt...
VERVOLGVRAAG VOOR Opeltje,
Ondanks de aanwezige oliekoeler wordt de olie dus nog te heet:
Kan het aanbrengen van een tweede oliekoeler (als daar al ruime voor is) het probleem oplossen of is het vervangen van de radiateur door een radiateur met grotere oliekoeler( bv van een Omega-automaat ) een optie ?
20 jaar
je kunt niet zo maar andere radiateuren in de wagen gaan zetten.
het is belangerijk dat je de motor op toeren houd. dus inderdaad handmatig een andere versnelling kiezen, zodat de olie vlot rondgepomt wordt door de bak en oliekoeler. staat meen ik ook in het instuktie boekje.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar