Hallo, is Goodyear Eagle F1 een goede band 205-40-17 dan Michelin Primacy ? de Goodyear Eagle F1 ga ik morgen al hallen met velgen RS4 ET38. Astra heef ET49 is dit heel erg?
Groeten Amaiak,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Premacy of Good Year , allebei goed.
mvg,
Hans.
Nee, op zich is het verschil in et-waarde niet zo erg. De velg komt dan wat meer naar buiten. Een en ander maakt natuurlijk WEL uit wanneer je nieuwe velgen BREDER zijn dan je standaard velgen. Indien de nieuwe velgen breder zijn EN je et-waarde LAGER is, komt je velg wel meer naar buiten en KAN ect. aanlopen.
18 jaar
Ik ben het niet met Santa eens! Een andere et waarde maakt wel degelijk verschil. Het is de bedoeling van de fabrikant dat het midden van de velg ook het midden van het wiellager is, dit om extreme slijtage tegen te gaan. Ga je nu een andere et waarde plaatsen dan komt het midden van de velg buiten het hart van het wielllager te staan, met alle extra slijtage vandien. Je zult het misschien niet meteen merken, maar het maakt wel degelijk verschil. Aan de voorzijde heb je helemaal een probleem omdat je wielstand helemaal niet meer klopt. Als het hart van het wiel verder naar buiten staat zal je rechtuit stabiliteit verdwenen zijn, omdat de wielen gemakkelijker naar links en rechts willen draaien. Er staat nu immers een moment op je wiellagers ten opzichte van orgineel. Dus als je iets naar links of rechts stuurtbwil hij a.h.w. zichzelf bekrachtigen. Ja Santa, dit is iets moeilijker dan past het ja dan nee. Sorry.
Sytze
Ik heb de set banden-velgen niet gekocht, het klopte niet wat in de advertentie stond, er stond 7mm profiel, voor was wel 7mm, maar achter was 4mm en de ene band was gerepareerd door Kwitfit, omdat er een schroef in zat,
Een vraagje:is zo'n reparatie 100% veilig en probleemloos (geluidloos) en is 40mm hoge band minder confortabel dan 45, 50 of 55 ?? Alvast bedankt Amaiak,
18 jaar
Wat mij betreft laat de politie die asocialenfolie er ter plekke af peuteren door de "piloten". En dat iedere keer opnieuw.
Sytze, zelfs bij de dealers te bestellen danwel door de fabrikant geleverde licht metalen velgen hebben altijd een andere, meestal lagere, et-waarde dan de standaard gemonteerde stalen velgen. Jouw verhaal klopt in theorie wel degelijk maar zal in de praktijk weinig merkbaar zijn. Vaak is ook de velgbreedte (aangegeven in J ) iets anders, meestal breder. Wiellagerslijtage komt ook voor bij auto's met stalen velgen. Wil je dus minimale lagerslijtage met maximale brede velgen/banden en afwijkende et-waarden, dan zul je moeten gaan tekenen en rekenen en dus met lichtmetalen velgen qua eindwaarden zo dicht mogelijk bij de originele waarden van stalen velgen gaan uitkomen. Ik ken de theorie van schuurstralen e.d. ook wel, maar dan wordt het direkt weer zo ingewikkeld en wil men mij direkt weer als MORAALRIDDER bestempelen....
18 jaar
Ikke nie hoor!
Ik wil daarom ook vooral GEEN discussie opstarten over het gebruik van spoorverbreders (of: spacers, zoals die "tuners" ze zo graag noemen...!) Maar ja, als je je ruiten getint hebt met folie of coating, kun je dan nog objectief dingen zien...?
18 jaar
hahaha, ze moeten jouw vragen om het programma PIMP MY CAR te presenteren! Zijn we gauw klaar..........
ET maakt wel degelijk verschil:
* Wiellagers slijten harder
* fusee kogels en stuukogels en ophangrubbers zullen sneller slijten
* rechtuitrijden word gevoel lozer (zoekerig rijden van de auto)
* grote kans dat banden scheef en harder gaan slijten
** nu zal dit met ET 38 niet zon GRTOE vaart lopen, maar meer slijtage heb je wel
Een goede fabrikant of dealer levert alleen wielen van een juiste ET waarde, en anders vermeld hij de consecuenties
Willem
@ santa : als u ruiten met een kwaliteitvolle folie geting zijn dan zie je alles nod duidelijk naar buiten toen,anderom van buiten naar binnen niet, enkel bij nacht is het iets meer opletten als een fietser zonder licht rijd dat je deze wel iets moeilijker opmerkt. ik had 16" brock b2 vlegen op mijn wagen steken met een breede van 8.5 (opel calibra) deze vielen redelijk veel naar binnen met als gevolg dat mijn bandenslijtage achteraan heel groot was, binnekant kaal en vanaf het midden nog nieuw, met een spoorverbreder verplaatste ik mijn punt van slijtage en slijten mijn banden niet meer zo veel. nadeel heirvan was wel dat deze niet gekeurt konden worden, nu gewoon een andere velg met een lagere et waarde gestoken en nu geen problemen meer met bandenslijtage. het betrefte hier namelijk mijn achterste banden en een onafhankelijke wielophanging achteraan waardoor bij een verlaging van het voertuig een toevlucht komt op mijn wielspoor. wat de slijtage betreft van ophaningsrubber en dergelijk heb ik daar totaal geen last van.
greetz bart
18 jaar
Ik KAN natuurlijk wel antwoord geven, maar...........
Nee, doe ik vanavond maar niet.....
Snap het niet, weet het niet, ben me suf aan het zoeken naar die door WCP aangehaalde klepel....
Waar zou die toch zijn.....
ONDER het peerd van Ome Loeks...???
18 jaar
Toch nog een leuke discussie geworden , met 14 reacties.
mvg,
Hans.
Laten we het dan maar bij 15 houden, Hans...?
18 jaar
@ Bart derycke:
dat de rubbers gelijk kapot gaan zal niet het geval zijn.
maar er word wel meer van de onderdelen gevraagd aan kracht
ik heb nog nooit bij een opel een wiellager hoeven vervangen zolang er originele wielen op zitten
wel bij opels met wielen met veranderde ET waarde
Willem
18 jaar
idd, heb ook al beide wiellagers vooraan moeten vervangen maar of het door mijn brede velgen was of niet weet ik niet,er zat spelling op. auto geeft intussen ook al 234.000km en mss nog nooit vervangen geweest door de vorige eigenaar.
en dat er meer van de onderdelen gevraagt word is wel juist, bredere bandenmaat bied meer stabiliteit en zo maar zorgt er ook voor dat topsnelheden en vlug acceleren niet zo vlot meer zijn als met de standaart velgen.
nu ja,ik wilde andere velgen onder mijn wagen hebben gewoon omdat de standaart velg er zo simpel uitzag en al
bart
18 jaar
@ jan stuiver. wat betreft die opmerking van ruitenfolie.
ieder zijn ding he, als men dat nu graag ziet of niet kunnen wij er niets aan doen he, tis niet iemand anders die het graag moet zien maar de eigenaar van de wagen zelf.
als jij denkt dat men dan asociaal is dan mag je de standaart ramen van de bmx x5 en nog een hele hoop andere wagens er ook uit gaan halen.
bart
18 jaar
Zit daar ook van die folie op dan?. Volgens mij kun de door die (standaarD) ramen de fietsers wel zien. En dientengevolge kun met die auto's wèl veilig aan het verkeer deelnemen.
de coating of folie geeft allerhande test ondergaan en krijgen dan een E of e- keuring dus is normaal gezien alles goedzichtbaar,ook de fietsers,ook in het donker maar den wel met het licht aan, zonder licht kun je deze zoiezo niet zien he,zelfs al kijk je in u spiegel. ik heb ook gentinte ramen achteraan en dit al meer dan 6jaar, nog geen enkel ongeluk er door gekregen ook, voorzichtigheid kan veel teweeg brengen en dit met of zonder folie, ik ben chaufeur en achterste zijramen heb ik niet. dus gewoon eerst goed kijken vooraleer je in wil voegen of een weg inslaan.
het is ook de bedoeling dat ook een fietser s'nacht met licht rijd he, nu terug on topic zeker 8-)
18 jaar
Jongens jongens, hou toch op over dat plakband met een kleurtje. @Bart: er zijn ook veel bestuurders die regelmatig met drank op rijden en nog NOOIT een ongeval hebben gehad. Jouw filosofie volgend moet ik dan concluderen dat rijden met drank op niet gevaarlijk is en wel gelegaliseerd kan worden? Het begint wat af te glijden allemaal.... Maar goed, we were talking tyres and ballbearings here!
18 jaar
bart...
als je dan toch voorzichtig rijdt, je bent immers beroepschaufeur! dan zet jij waarschijnlijk jou lading ook niet vast?
waarom zou je dat doen? als je toch al weet dat er niets gebeurt!
paul,
Daar gaan we weer! Hier komt geen end aan. Ik heb er maar een woord voor: levensgevaarlijk! Oke, het zijn alleen de fietsers zonder licht die je niet ziet, maar verder zie je dan ook alles. Weet je wel wat je zegt Bart?
Mensen gebruik je verstand toch.........
Sytze
@santa ik had het over producten die in een wettelijke kader goedgekeurt zijn en geen gevaar zijn op de openbare weg. ik wil niet zeggen dat een dronken bestuurder daarvoor geen gevaar op de weg is, mss wel mss niet, in ieder geval is rijden onder invloed niet toegstaan,die dat het wel doen,dan is dat hun probleem zolang ze er geen derden in betrekken.
@p.kelder : ik wilde enkel maar duidelijk maken dat door die raamfolie bij mij toch nog geen ongeluk heb veroorzaakt. ik zei niet dat ik voorzichtig ben maar wel voorzichtijgheid geboden is als je een weg inslaat (dode of blinde hoek bij een vrachtwagen).
ook ik heb geen glzaen bol waarin ik kan zien dat er niks kan gebeuren. een ongeluk is nooit niet veraf.
@sytze jansma : ik had het dat fietsers moeilijk te zien zijn en dit door de achterste getinte ramen,dit geeft niks met de voorste te maken,die zijn niet getint. een ford courier of ene lichte bestelwagen geeft ook geen achterste zijramen. dus de bedoeling dat je fietsers niet kan zien in u achterste zijramen.
18 jaar
@Bart, jij hebt alleen je achterraam v.v. donkere folie? Waarom dan? 8erraam met zijruiten kan ik in komen, maar alleen 8er?
Ik handhaaf mijn eerdere mening, levensgevaarlijk!
Sytze
idd enkel en alleen maar de achterste ramen zijn getint, de voorste ramen zijn niet toegelaten. reden waarom mijn ramen getint zijn, ik vind mijn wagen mooier staan zo.
voorste ramen zijn indertijd getint geweest met een lichtdoorlaatbaarheids folie van 35% dus geen beperking van het zicht van binnen naar buiten toe alsook andersom.
maar deze moesten bij een controle verwijdert worden. nu ja, back on topic zeker
bart
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar