close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Combo 1.7D: batterij leeg

Bouwjaar: 2000

Dag, onze recente Combo deed het plots niet meer (grrrrrrr...). Een lege batterij was de oorzaak. Met de voltmeter en stroomtang tot de constatie gekomen dat de gloebougies blijven gloeien zelfs nadat de motor draait. Het relais hoor je duidelijk afslaan. Gezien de wagen nog in garantie is (opel quality car) doe ik hem morgen binnen en kom ik er uiteraard zelf niet aan.

Heeft iemand dit nog meegemaakt dat dit relais blijft "hangen" (althans de contacten waarschijnlijk)? Of is er een andere oorzaak mogelijk ?
Dit zijn uiteraard mijn ideeën. Een "echte" mecanicien zal morgen de oorzaak moeten vaststellen en herstellen.

Groeten,

Geplaatst door

jgffw (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de gloeibougies horen na te gloeien als de motor is gestart....dit is normaal. dit kan soms een minuut of 10 duren.

Opeltje 0
badge

21 jaar

oh zo, dank je. Dan zal ik zien in de garage of ze een andere oorzaak vinden, misschien is er zelfs niets aan de hand.

Ik laat nog iets weten als er effectief iets mis was.

Groeten en bedankt

jgffw 0

21 jaar

Wat ik wel hoor afslaan na een halve minuut na het starten is een relais langs de passagierskant onderaan. Is dit niet het schakelrelais van de gloeibougies ? Zoja, dan zouden ze toch moeten afslaan ?

Groeten,

jgffw 0

21 jaar

kan ook het dynamo laadrelais zijn....(mits aanwezig)



Opeltje 0
badge

21 jaar

laadstroom hebben we gemeten, 15A op stationair oplopend bij gas geven,

Greetz

jgffw 0

21 jaar

wat is oplopend~????

Opeltje 0
badge

21 jaar

Gemeten batterijspanning eergisteren bij draaiende motor : 12,78 V. Alternator stroom :bij stationair : 15 A, bij gas geven verhoogt dit naar 30 à 40 A (dit noem ik oplopend).

Vandaag nog eens bij draaiende motor batterijspanning gemeten : 13,45 V. Dit na één uur rijden, ook nog eens de spanning op de gloeibougies gemeten : 0 V, dus die gloeien niet continu zoals ik eerst dacht. Blijkbaar werkt toch alles normaal. Ik snap het niet ?
Opeltje, hoe werkt dat systeem met dat laadrelais en als ik er één heb waar zit dien dan ?

Groeten,

jgffw 0

21 jaar

net nog iets gemeten, gloeibougies blijven 5 minuten gloeien bij koude motor, ook 5 minuten bij warme motor.

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van nagloeien (ook bij warme motor). Mij lijkt het dat dit de levensduur van de gloeibougies sterk verkort is. En wat regelt de duur van het voor en na-gloeien ?

Groeten, (ik ben hier volop aan het bijleren ...)

jgffw 0

21 jaar

het nagloeien hangt van de motortemperatuur af.....meet het maar eens als het 0 graden is...dan duurt het soms 15 minuten!en ze gloeien dan op de helft van de spanning/stroom.



door het nagloeien loopt de motor koud beter.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Net bij de dealer geweest, diagnose :

1 gloeibougie defect
1 temp. sensor defect
alternator zo goed als defect.

Alle 4 de gloeibougies worden vervangen, temperatuursensor + nieuwe alternator.
Alles onder de 6 maanden garantie van een Opel Quality Car.

Zo dit was het

jgffw 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.