Er is bij het rijden in de stad een benzinelucht te ruiken in de wagen. Dit treedt op als het gas wat dieper moet worden in getrapt en verdwijnt weer na een poosje. Het treedt ook niet altijd op en lijkt naar mijn mening ook samen te hangen met de buiten- en motor temperatuur. Bij mijn Opel garage waar de wagen in onderhoud is kan men niets vinden maar het probleem blijft op treden. Heeft iemand van jullie een idee wat het zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit zelf met eenzelfde probleem, en kom er niet van af
De details:
Opel Combo 1.4 '98 benzine motor.
Motor: X14SZ
Kilomters: 138.000km
Vervangen: Actieve Koolstoffilter van de tankontluchting ivm de lucht daar vandaan schijnt te komen
Gecontroleerd: Injector, Alle slangen en leidingen, tankontluchting zelf werkt ook goed (geen vacuum in de tank)
Gereinigd: Gasklephuis, en stappen motor
Afgesloten: EGR
Motorstoringen: GEEN motor draait als een zonnetje
Nog te vervangen: Klep tankontluchting, heb ik zojuist in huis gehaald.
Wie kan ons helpen met dit probleem??
Willem
Willem bedankt voor je reactie. Even voor alle duidelijkheid dit is mijn eerste wagen in 25 jaar(1983 was de laatste). Dat was dus lang voor dat er spraken was van elektronica, koolstoffilters, stappenmotor, EGR en wat niet. Ik was in die tijd gewend de dingen zelf te doen maar weet nu voor de helft niet waar alles zit.
Mijn logica is dat hij te rijk staat op sommige momenten en meer inspuit dan nodig is en dat daardoor, de koolstoffilter tijdelijk verzadigt raakt waardoor je de benzinelucht ruikt.
Bij mij links voor(zit daar de koolstoffilter wellicht verstopt onder het binnenspatbord?) Mij is verzekerd bij de garage dat deze filters niet vernieuwd hoeven te worden en dat de klep van de tankontluchting en luchtvolumemeter beiden goed werken.
Lekke leidingen heb ik niet kunnen vinden dat zou ook niet logisch zijn omdat je de benzine steeds zou ruiken.
Bij codes uitlezen heeft men niets kunnen vinden.
De tekst is afkomstig van de topicstarter. deze had een nieuwe topic gemaakt
[url=http://imageshack.us][img]http://img110.imageshack.us/img110/3231/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/g.php?h=110&i=vec...][img]http://img110.imageshack.us/img110/3231/...[/img][/url]
Aan de tankvulbuis zitten twee leidinkjes met een tay-rap vast die wat afgekneld lijken (zie foto). Ik kan de wagen niet zo snel op een brug kwijt om te zien waar een ander heen loopt.
Wie kan hier opheldering over geven.
16 jaar
even een stomme vraag?
maar kijk je luchtfilter is na of deze niet dicht zit? want dan zou hij tewijnig lucht krijgen waardoor je inderdaat een te rijke verbranding krijgt.
het is maar even een hersenspinsel van mij maar kost niks om na te kijken.
gr tijne
16 jaar
De luchtfilter is het niet tijne want die is schoon en het element pas vernieuwd. Maar bedankt voor je reactie.
gr Frits
16 jaar
oke rijd de auto voor de rest goed en draait hij netjes of niet?
gr tijne
16 jaar
ja tijne hij rijdt goed. loopt niet zo netjes stationair maar dat schijnen die 2 lieters tegenwoordig niet meer te doen. dit is iets beter geworden sinds een paar weken omdat ze bij de dealer de "zwarte stekker voor een gele hebben gewisseld" waardoor hij 50 toeren meer draait.
gr Frits
16 jaar
wat je meschien nog is goed moet na kijken is of de brandstof real (waar de injektoren aan vast zitten ) niet lekt of dat daar een rubber kapot is.
gr tijne
16 jaar
> Frits_V: dit is de vulpijp met overloop en ontluchtings slangetje voor als je staat te tanken.
Het Actieve koolstofliter zit in het rechtervoorscherm (links als je voor de auto staat), en is rond met 3 slangen erop.
> Frits_V: ik heb wel al 2x benzine lucht gehad bij een C20NE, dit was 1x een lek benzine slangetje op de injertorrails naar benzinedruk regelaar, en een Injector rubbertje verdroogt, lekte bij veel inspuiten
> Tijne: Bij mijn Corsa is weinig brandstof rail te vinden, deze is centraal ingespoten.
> Frits_V, wel een mooie en logische uitleg, maar ik rijd gemiddeld 1 op 13 met een ruim 1250kg wegende Combo 1.4, dat vind ik niet iets voor een auto die teveel inspuit.
Willem
@ willem onderste regel lezen. Die tekst is afkomstig van de TS of te wel de topicstarter.
Ehhmmm Juist, overheen gelezen, iig bedankt.
[url=http://imageshack.us][img]http://img247.imageshack.us/img247/8293/...[/img][/url]
Het probleem van de benzinelucht is opgelost. Een defecte tankdop bleek de oorzaak te zijn. De dop ging altijd wel wat zwaar maar leek in orde tot vorige week bij het opendraaien een kapotte O-ring zichtbaar werd. Dop vervangen--probleem opgelost
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar