Ik heb een zafira A uit 2004 op LPG G3. Als de temperatuur richting 0 graden gaat of eronder, dan schakelt de auto voortdurend tussen gas en benzine. Het varieert wat, maar op het moment ongeveer zo:
-lang benzine voordat hij omschakelt naar gas (langer dan normaal)
-als hij loopt op lpg, dan schakelt hij na zo'n 2-3km naar benzine
-na zo'n 500-1000m weer terug naar gas
enzovoort, soms wat langer op gas, soms wat langer op benzine.
Toen de temperatuur boven 10 was geen probleem, alleen zo nu en dan.
De auto is uitgelezen door lpg bedrijf, er is mee gereden, maar toen was het warmer. Niets gevonden natuurlijk. Wie heeft een suggestie, zodat er gericht gezocht kan worden naar het probleem. Ik weet, de kou is snel weer uit de lucht, maar ik heb het graag opgelost.
groet,
Jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zou aan de temperatuur sensor kunnen liggen.
Het beste is natuurlijk dat je de auto bij het lpg bedrijf neerzet zodat ze het zelf kunnen constateren en dan kunnen uitlezen.
Om welk merk LPG installatie gaat het eigenlijk?
Het is een Koltec systeem. Dat hebben we gedaan, maar er is niets geconstateerd. 100 euro door de plomp gespoeld. Maar nu het weer koud is moeten we dat eigenlijk weer doen. Kost alleen zoveel tijd. Maar ja, het is het een of het ander.
Dank voor je reactie.
11 jaar
Komt de motor netjes op temp?.
Als de motor te koud blijft schakelt tie weer terug naar benzine.
11 jaar
ja, zover ik kan beoordelen wel, niets bijzonders. 80 graden als ik het zo uit mijn hoofd doe. Nooit echt warmer, nooit daaronder. Wel heb ik zo'n Zafira die voortdurend aangeeft dat het koelvloeistofpeil te laag is. Dat doet hij ook als het net afgevuld is. Een keer per jaar moet er een drupje koelvloeistof bij, maar volgens mij is dat vooral afhankelijk van wie er naar kijkt. En motormanagement brand af en toe en gaat meestal weer gewoon uit. Dat gebeurd ook in de zomer overigens (net als koelvloeistof) en dan rijdt de auto prima op LPG. Lambdasonde en nokenassensor is daar wel eens uitgekomen, maar meestal was het een tijdelijke hickup van het mengsel.
Overigens verloopt het omschakelen min of meer geruisloos. Inmiddels ben ik aardig getraind om het te merken, maar als je het niet zou zien aan lampje en verbruik, zou je er haast niets van merken.
Correctie: zonet een rit gehad van een klein half uur. Temperatuur haalt de 80 graden niet. Hij komt tot het eerste streepje links. Geen idee welke temperatuur dit weergeeft. De blower wordt wel warm.
11 jaar
De temperatuur (meter) wilt niet meteen altijd iets zeggen.
Word je verdamper wel goed warm?
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad bij mijn Vectra, na jaren trouwe dienst door wind en weer gaf hij met dalende koude temperatuur ineens problemen.
Ik heb de leidingen van het koelwater moeten omleggen omdat de verdamper niet warm genoeg meer werd, vraag mij niet waarom dat ineens gebeurde, maar na het omleggen had ik weer een goede doorstroming en werd mijn verdamper weer goed warm en de problemen waren verholpen.
Succes ermee, Wil.
11 jaar
Kun je dat voelen of meten, of die verdamper warm genoeg wordt?
11 jaar
Temperatuurmeter moet 90 graden aangeven, dus de temperatuur is veel te laag.
Meestal is de oorzaak hiervan een thermostaat die niet goed meer is.
Of de thermostaat nog goed is kan je testen door aan de koelslangen te voelen.
Deze mogen pas warm worden zodra de temperatuurmeter rond de 90 graden aangeeft.
11 jaar
Temperatuur komt echt niet uit de linkerhoek van de meter. Ook niet als hij stationair draait. Luchttemperatuur van blower is dan ook niet meer dan handwarm. Lijkt me duidelijk. Of dit het gasprobleem oplost weet ik niet, maar vrijdag een afspraak bij de garage. Dan eens kijken of LPG ook opgelost is. Daar kom ik nog op terug.
Dank voor het meedenken.
11 jaar
Dat is dus de reden waarom die waarschijnlijk terug schakelt.
11 jaar
Omschakelen van benzine naar LPG gebeurd als het koelwater een graad of 40 is.
11 jaar
nou, de termostaat is goed. Tenminste, vanochtend. De garage heeft met 2 man 2,5 uur gewerkt aan mijn auto. Ik schrok me een ongeluk toen ik daat hoorde, zeker omdat het probleem niet opgelost is. Maar de garage heeft ook een klant gewonnen, want ik hoef maar 40 euro af te rekenen.
Er is van alles nagekeken, contactpunten schoongemaakt, doorgemeten, gereden met de auto, gebeld met lpg-specialist. Conclusie, auto rijdt prima op benzine en lpg, lekker autootje werd me ook nog gemeld. Motor komt goed op temperatuur, geen melding van temp sensor of thermostaat, wel een foutmelding lambdasonde (gaan we nader onderzoeken). LPG-specialist heeft niet gekeken maar vermoed dat het te maken kan hebben met werkdruk.
Wordt vervolgd dus. En straks als het warmer wordt is het probleem uit de lucht voor een maand of 8.
11 jaar
Contactpunten dat is al lang verleden tijd, als het tenminste om contactpunten van de ontsteking gaat, die heeft deze auto beslist niet, wat bedoel je daarmee?.
Een ander punt waar ik mijn vraagtekens bij zet is de suggestie van Richard is dat hij omschakelt bij een temperatuur van 40 graden, volgens mij klopt dit niet, als de buitentemperatuur hoog genoeg is dan schakelt mijn auto met koude motor meteen over op gas, dus heeft hij zeker geen temperatuur van 40 graden.
Het is nu weer iets minder koud dan enkele dagen terug, hoe zit het met je verdamper, heb je eens gecontroleerd of hij wel goed warm tot heet word?
Je kan dit gewoon met je hand controleren, wel oppassen hij kan behoorlijk warm zijn, is dit niet het geval dan zou ik hier eens naar kijken, zie mijn eerdere suggestie.
11 jaar
Welke contactpunten weet ik niet, maar de garage zegt dat ze van alles gecontroleerd hebben dat te maken heeft met de lpg computer en dergelijke, losgemaakt, gereinigd en zo. Ik neem aan dat het waar is, want waarom zou je zeggen dat je er veel tijd ingestopt hebt en dan slechts 40 euro vragen. Het dubbele had ik zonder enige discussie betaald.
Ik ga hem straks ophalen, zal nog eens vragen naar de verdamper. Ik heb je suggestie wel doorgegeven, maar hij heeft er aan de telefoon niets over gezegd.
11 jaar
Goed daar ga ik niet over in discussie wat die contactpunten betreft, daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoer op het LPG gebeuren.
Het verhaal over de verdamper heb ik niet voor niets verteld, ik had hetzelfde euvel, bij dalenden temperaturen kreeg ik problemen, werd de buitentemperatuur weer iets hoger dan was het euvel weer verdwenen.
Het is een kleine moeite om te kontroleren of je verdamper wel goed warm word, probleem is dat de temperatuur nu weer iets hoger is waardoor je auto weer goed loopt dus valt er weinig te kontroleren op dit vlak.
Ook mijn temperatuurmeter kwam niet aan de 90 graden, zelfs verre van, toch werkte alles prima wat LPG betreft en de verwarming werkte ook prima.
11 jaar
Dat de omschakeltemperatuur rond de 40 graden ligt klopt wel degelijk.
Mits je een LPG installatie hebt die voorzien is van een temperatuursensor, wat het geval is bij de auto van josephusjg. (bij alle LPG installaties vanaf ongeveer 2002)
Hoeveel km heeft de auto gereden?
Als de lambdasonde niet goed werkt werkt de LPG installatie ook niet goed omdat hij deze gebruikt.
11 jaar
De auto heeft 227000 gereden, de laatste 52000 bij mij. Een tijd geleden (anderhalf tot 2 jaar denk ik) is 1 van de 2 lambdasondes vervangen.
Overigens Wil, de verdamper werd goed warm volgens de monteur.
Er wordt nu gesproken over de werkdruk. Nu is de gasinstallatie wel paar weken terug uitgelezen; niets over werkdruk toen. Ach, eerst maar eens weekend. De temperaturen gaan weer omhoog, dus het probleem zal dan wel weer 8-9 maanden verdwenen zijn. En verder rijdt hij prima; benzine is alleen wat duurder. Want dat is een ding, werkdruk, lambdasonde, maakt me allemaal niet uit, maar waarom speelt dat alleen op als het koud is? Dat snap ik dan niet.
11 jaar
Dat zou kunnen duiden op de gasinjectoren.
11 jaar
ok, ook dat kijken we na. Kun je me uitleggen wat dat met de kou te maken heeft?
Overigens net een rit gemaakt en temperatuur komt op 80 graden, niet hoger. Kan er interpretatie zijn over welke temperatuur goed is? Maar vanaf het moment dat ik lpg inschakelde (eerst stuk op benzine gereden) is hij prima in lpg gebleven. Hij rijdt ook prima, zowel op benzine als op gas.
11 jaar
Dat hoeft niet direct iets met de kou te maken te hebben maar wel met de druk.
Net als de verdamper.
Het beste is gewoon dat je er een kundige LPG specialist naar laat kijken, een gewone garage heeft hier meestal geen kaas van gegeten.
11 jaar
Ja richard, maar dat is het probleem. In mijn regio heeft de lpg specialist met de beste reputatie er naar gekeken. Afapraak gemaakt, toch lang moeten wachten, geen resultaat, alles is goed en dit is de rekening. De garage waar hij nu is geweest was heel schappelijk gelukkig en heeft uitvoerig contact gehad met een andere specialist. Deze wil er naar kijken, maar toen ik belde om dit af te spreken klonk het minder vertrouwenswekkend als ik gehoopt had. "Ja, geen punt, we stellen de werkdruk bij en lezen hem uit, wordt wel opgelost". IK voel hem al weer aankomen. We kunnen over anderhalve week terecht, uitlezen levert niets op, werkdruk lost het probleem niet op en daarna fors afrekenen.
Daarom denk ik als hij nu goed rijdt, ik gewoon afwacht tot het weer winter is. Ik merk dat ik weinig vertrouwen heb in die 'specialisten'. En als het weer koud is, dan kunnen ze in ieder geval het probleem zelf constateren. Maar eerst deze week maar eens kijken hoe het rijdt./
In ieder geval veel dank allemaal voor het meedenken. Ik heb in ieder geval wat dingen om na te (laten) kijken.
11 jaar
Beste is inderdaad om de auto te brengen als de klachten zich voordoen, dat maakt het oplossen meestal makkelijker.
Helaas is er niet voor alle klachten een pasklare oplossing voorhanden.
Als je zelf een beetje technisch bent kan je als het probleem zich voordoet de installatie uitlezen op foutcodes.
Hoe dat moet is te lezen op de volgende link.
http://members.home.nl/opeltje/Uitlezen%...
De injectoren zijn bij deze installatie niet het meest duurzame onderdeel, moet je maar ff googlen op koltec gsi.
Deze zijn niet meer leverbaar maar je kan ook GFI injectoren gebruiken, dan moet wel de software aangepast worden.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar