gaarne uw hulp voor het volgende
wat is er te doen aan een ritselend bijgeluid van de servo bij het rijden over klinkerwegen?
zolang je dan aan het stuur draait is het over. Maar ga je weer rechtuit rijden dan is het er weer.
Dit type heeft een elektronische stuurbekrachtiging onder het dashboard. (waarschijnlijk is dit regeltje een beetje overbodig)
mvg wkhoek
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dashboardplaat aan de voorkant (onder de stuurkappen)en plaat onder het dashbooard verwijderen.
Dan zie je de servomotor hangen.
De twee torxbouten losdraaien waarmee de motor tegen de stuurkolom geschroefd zit.
Motor opzij schuiven.
Dan de spiebanen op de motor en stuurkolom goed invetten en alles weer monteren.
SUPER !!!!!!!!! Uitgevoerd zoals hierboven beschreven.
Is nu stil. Nu maar hopen dat dit zo blijft...............
Stijf bedankt !!!
Vandaag ook vet aangebracht en wat denk je ? Klacht verdwenen met 15 minuten werk en alleen een klein beetje vet.
Had het zelf hier nooit in gezocht. Zo zie je maar hoe nuttig dit forum is.
Voor degene dit ook wil proberen nog even wat verduidelijking.
1 .Verwijder eerst de bovenste afdekkap van de stuurkolom achter het stuur. Deze kun je zonder gereedschap lostrekken.
2. Net achter het stuur zie je aan de bovenzijde twee kleine Torxschroejes zitten waat mee de onderste afdekkap van de stuurkolom vastzit.
Draai deze 2 schroefjes los, even als de Torxschroef aan de onderzijze van deze afdekkap.
3. Draai de 2 Torxschroefjes van de onderste dashboardafdekplaat los en verwijder de afdekplaat.
4. Aan de linkerzijde van de stuurkolom zie je ter hoogte van de zekeringkast nu de motor zitten die het gerammel veroorzaakt.
5. Draai de twee Torxschroeven aan de zijde van de stuurkolom los. Je kunt hiervoor een 8 mm ringsleutelje voor gebruiken.
Kun je onvoldoende slag maken om de achterste schroef los te maken ,verwijder dan voorzichtig het zwarte uitstroomkanaaltje
van de verwarming (klipje even met een schroevendraaier loswippen)
6. Schuif nu de motor voorzichtig naar links tot dat hij vrij komt van het vaste gedeelte.
7. Je ziet nu aan het losgenomen deel een rond busje verschijnen (ca 2,5 cm doorsnee) met een gaatje in het midden met kleine spiebanen.
8. Vul dit gaatje met spiebanen nu liefst met een EPS (=extreme pressure) vetsoort.
9. In het vaste deel kun je nu het asje met spiebanen voelen dat in het zojuist ingevette gedeelte komt te vallen.
Dit asje kun je evt. ook nog invetten. Dat is alles!
10. Monteren geschiedt in omgekeerde volgorde.
14 jaar
Leuk om te zien dat een post na drie jaar nog van nut kan zijn.
pagode bedankt voor de uitgebreide HowTo.
Ik zou wel een speciaal heel taai vet gebruiken anders komt het zo weer terug (is bij Opel te verkrijgen) succes Techneut11280
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar