Ons Agilaatje uit 2000 is altijd volgens het boekje onderhouden, loopt even iets over de 100.000km, gekocht in 2005. Vrijwel altijd lange afstanden gereden, vrij uitzonderlijk voor zo'n klein bakkie.
Nu is het vooral sinds het laatste jaar dat het autootje steeds zwaarder schakelt. Soms zelfs dat ik (vanuit stilstaande positie) 2 handen moet gebruiken om hem in z'n achteruit te krijgen!! Vooral met de kou gaat het zwaarder, maar ook al is hij goed warm, het blijft belachelijk zwaar gaan.
Iemand enig idee voor een oplossing anders dan de versnellingsbak vervangen??
(In onze huidige dealer hebben wij helaas geen vertrouwen meer aangezien hij 3x na een beurt exact hetzelfde in rekening bracht....)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien hanteert de dealer vaste prijzen? Hij is in ieder geval consequent, hij doet steeds hetzelfde en vergeet niet iets.
Wat je kan proberen is om te schakelen als de motor uit staat, gaat dit dan stukken beter ?
Dan kan het probleem best in de koppeling zitten die niet goed meer vrij komt..
Als hij in de versnelling staat en de motor loopt, grijpt de koppeling dan ook vrijwel meteen aan als je hem omhoog laat komen ?
14 jaar
Met de motor uit is er geen verschil.
En ja, de koppeling grijpt meteen aan, mits ie goed ingeschakeld zit natuurlijk ;)
14 jaar
Als hij net zo slecht schakeld met de motor uit, kan het probleem in de bak zelf zitten, je zou het kunnen proberen met nieuwe olie, of indien het mogelijk is, de afstelling van de pook / mechanisme controleren en zonodig bij stellen.
14 jaar
Je zegt al,de koppeling grijpt meteen aan,daar zit dus weinig ruimte tussen vrijkomen en aangrijpen.
Dan zou ik kijken of de kabel iets opgesteld kan worden.
14 jaar
Hallo mogelijk gaan de schakelkabels zwaar, kunnen in een te scherpe bocht lopen en anders zijn de binnenkabels aa het vreten in de buitenkabel,
dit komt ook nogal eens voor. Je zou de kabels eerst een kunnen smeren met olie, wel de kabels eruit halen en olie in laten lopen zodat het er helemaal doorloopt. Helpt dit niet dan moet je ze vervangen.
Succes Techneut11280
Een goedemorgen.
Bedankt voor het meedenken.
Echtgenoot heeft gisteravond de antwoorden bekeken, maar weet zeker dat het niet aan de koppeling ligt, aangezien die als normaal functioneert.
Het is puur de pook die niet fatsoenlijk in en uit de versnelling wil schakelen.
Zelf heeft hij nog wat zitten surfen op het wereldwijde web en heeft nog een paar mogelijkheden gevonden: "achter inlaatspruitstuk zit dik draaipunt, daar zit te veel ruimte op", en: "Pennetje in schakelmechanisme" ... wat het verder inhoudt, ik heb geen idee (maakt me ook niet uit), maar misschien geeft het jullie weer een beter beeld.
14 jaar
Zoals hierboven al genoemd is, loop het schakelmechanisme eens na.
Gr Arjan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar