Hallo,
Ben naarstig op zoek naar een gouden tip, kreeg her en der al nul op het rekest; men weet het niet.
Heb gisteren voor de tweede keer in 10 maanden tijd de dynamo vervangen, omdat hij te veel spanning gaf (17,8 V). Kan natuurlijk toeval zijn, maar daar geloof ik niet in. Temeer daar de problemen (symptomen: stuurbekrachtiging valt uit, elektronica gaat raar doen) zowel deze keer als vorig jaar zich voordeden bij erg nat weer.
Iemand een idee waarom mijn Zafira steeds zijn dynamo opblaast?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op een nieuwe of een ruil- dynamo heb je één jaar garantie dus mooi op tijd. Laten testen.
[quote=Ralf_Jensen]Op een nieuwe of een ruil- dynamo heb je één jaar garantie dus mooi op tijd. Laten testen.[/quote]
Dank voor je reactie, maar de nu vervangen dynamo heb ik helaas niet meer tot mijn beschikking. Achtergelaten en een nieuwe Bosch-dynamo erin. Wel is hij eerst doorgemeten door de ANWB, ding was gewoon kapot.
Waar het mij om gaat is: wat kan een mogelijke oorzaak zijn van het feit dat verschillende dynamo's er binnen korte tijd voor kiezen 17,8 V te gaan leveren?
13 jaar
dat kan geen oorzaak zijn van buitenaf het is de spannings regelaar en die zit in de dynamo dus gewoon domme pech, ja je had dit voor garantie kunnen claimen nu klost het u geld ( maxima zou zeggen een beetje dom)
In dynamo 's zit inwendig een schroef voor afkoeling.Als de elektro-hydrostuurhuispomp teveel stroom slikt dan faalt koeling.Zo 'n dynamo gaat tot 100 A dacht ik .Men heeft toch een amperetang in de garage.
13 jaar
[quote=jan5047]dat kan geen oorzaak zijn van buitenaf het is de spannings regelaar en die zit in de dynamo dus gewoon domme pech, ja je had dit voor garantie kunnen claimen nu klost het u geld ( maxima zou zeggen een beetje dom)[/quote]
Die garantie zit wel snor, kwam uit de familie, zegmaar.
Maar is het echt uitgesloten dat er een onderliggende oorzaak is? Iets met vocht en de verbinding tussen dynamo en accu ofzo? Tot nu toe hoor ik idd alleen maar domme pech, maar waarom gebeurt het dan twee keer tijdens een verschrikkelijke hoosbui? Is dat niet wat heel veel toeval?
13 jaar
dat is gewoon toeval de dynamo levert een spanning en deze wordt afgeregeld door de regelaar in de dynamo, ja zou kunnen dat er water in komt en dan b.v sluiting inkomt maar dat moet niet mogen
gr jan
[quote=claxon]In dynamo 's zit inwendig een schroef voor afkoeling.Als de elektro-hydrostuurhuispomp teveel stroom slikt dan faalt koeling.Zo 'n dynamo gaat tot 100 A dacht ik .Men heeft toch een amperetang in de garage.[/quote]
Danku. Even kijken naar de elektro-stuurhuispomp dus? (of in mijn geval laten kijken dan)
13 jaar
Klinkt wel logisch. electro-stuurhuis, stilstaand sturen. dan stuurt het lekker licht.
En dan ook nog in een hoosbui! Alle verbruikers aan zoals volop ruitenwissers, achterruitverwarming, blower op vol gas. verlichting aan.
en dat moet de dynamo allemaal maar voeden, met als buffer de accu natuurlijk maar zonder dynamo zou die met 5 minuten leeg zijn.
13 jaar
Dank allemaal, zal dat ding eens laten doormeten!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar