auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega 2.0 16v diamond: Blauwe walm bij starten en bonkende uitlaat (?)

Bouwjaar: 1998

Bij het starten van m'n Omega komt er even wat blauwe walm uit de uitlaat. Wanneer tijdens het rijden even wat gas wordt teruggenomen en daarna weer gas wordt gegeven, komt er ook weer een blauwe walm. Wat kan dit zijn? (Hij heeft overigens net een nieuwe distributieriem gekregen)

Een tweede probleem is dat de auto soms bij het starten en bij het wegrijden in de 1e versnelling een paar keer bonkt. Het geluid komt van links onder de auto de auto vandaan. Als je eenmaal rijdt hoor je het niet meer.

Geplaatst door

Roni (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het bonken kan aan diverse dingen liggen. denk hierbij aan een losse uitlaat (beugel),kogels en rubbers in de wielophanging enz.....



wat de walm betreft, moet de motor wel olie verbruiken. dit kan komen door: kleprubbers die lekken,zuigerveren,carterventilatie die niet deugt, enz.

overigens denk ik niet dat dit iets te maken heeft met de distributieriem.



Opeltje 0
badge

21 jaar

De blauwe rook komt zo goed als zeker door niet goed afdichtende kleprubbers omdat je verteld dat na het gas loslaten en vervolgens vol gas geven er weer rook komt duid op kleprubbers. Je zuigt namelijk bij loslaten van het gaspedaal dan sterke onderdruk rondom je kleppen waardoor de olie langs de klepsteel naar de cilinders wordt gezogen. Wat betreft de bonk, zou ik eens goed naar je motorsteunen kijken. Maar een verkeerd gemonteerde uitlaat kan ook al voor veel problemen zorgen.

dlosse 0

21 jaar



Ik heb het voorgelegd aan het garagebedrijf waar ik de auto gekocht heb (nog 6 mnd. bovag garantie).

Wat betreft het bonken, geen probleem, ik moet even langskomen en dan zullen ze de uitlaat en de motorsteunen nakijken.

Wat betreft de olie kreeg ik een verhaal te horen, dat het normaal zou zijn voor motoren met een bovenliggende nokken-as.

Inderdaad werden de klepstelen en de afsluitrubbertjes genoemd.

Ik vraag me echter af of dit inderdaad wel normaal is. Het verbranden van olie lijkt mij nl. niet goed. Daar is die motor toch niet voor gemaakt? En het lijkt mij toch ook niet helemaal o.k. voor de katalysator.

Wat is overigens een normaal olieverbruik voor m'n omega?

Ik ga het oliepeil de komende tijd nl. extra in de gaten houden en als het me te gek wordt, ga ik het nog eens voorleggen aan de garage.

Roni 0

21 jaar

het toegelaten olieverbruik staat in je instruktieboekje.


Opeltje 0
badge

21 jaar



Op pagina 159: Olieverbruik (l/100km): 0,075. Met andere woorden: 1 liter olie op 1.333,33 km. is "normaal".

Ik schrik d'r eigenlijk een beetje van. Ik moet blijkbaar niet raar op kijken als ik tussen de beurten door bijna 4x een litertje olie moet bijvullen. Bij m'n oude vectra uit 1991 heb ik nog nooit een druppel olie hoeven bijvullen. Sterker nog, ik sloeg wel eens zonder oliepeil problemen een complete kleine beurt over.

Roni 0

21 jaar

ben het er mee eens........maargoed het staat er echt.



Opeltje 0
badge

21 jaar

Het olie verbruik in het boekje betekent het maximale olie verbruik!!! Dus als je auto al b.v. de helft van deze waarde zou verbruiken is eigenlijk al veel. Je zegt het zelf al dat je vorige auto weinig tot geen olie verbruikte. Er is dus wel overmatige slijtage in je huidige auto (kleprubbers b.v.)

Maar vergeet niet dat elke motor iets olie verbruikt en als hij dat niet zou doen loopt ie in de soep!!! Alleen is het niet altijd goed merkbaar door verschillende omstandigheden.

Mijn advies aan jou is om de auto te laten repareren als je nog garantie hebt en het verbruik of de rook storend is.



dlosse 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.