Ik heb een opel rekord 1700S van 1973 gekocht. Het beestje stond 12 jaar stil.
Nu probeer ik te starten maar krijg geen vonken op de bougies.
Er komt stroom toe op de hoogspanningsbobine en op de contactpunten, het onderbreken werkt prima. Kabels en bougies zijn nieuw net als de bougies. De stroomverdelerkap is in orde.
Volgens mij rest er enkel nog de hoogspanningsbobine, weet iemand hoe ik die kan doormeten?
Wat kost een eventuele nieuwe? Kan ik er eventueel ook een bobine van een ander type opzetten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hey,
Alvast bedankt voor je antwoord maar helaas voor mij zijn de contactpunten nieuw! Daar kan het dus niet liggen.
Maak de contactpuntjes maar even goed schoon,dan vonkt hij vast wel weer.
puntjes ook licht opgeschuurd naar vervangen?
Als nieuwe puntjes een beetje vet zijn heb je geen vonk.
Nee, heb ik niet gedaan, misschien wel goeie tip! Ik probeer het deze avond. Zou het eventueel kunnen dat de bobine is stuk gegaan van 12jaar stil te staan? Ik dacht (denk) aanvankelijk dat het probleem daar lag.
20 jaar
Kan natuurlijk wel,je moet wel opletten als je er een andere op zet,want als het een delco bobine is die werkt op 9 volt!!!
maar kan er me iemand uitleggen hoe ik kan uittesten of m'n bobine goed of slecht is?
20 jaar
nog steeds niemand een idee hoe ik die bobine kan uittesten?
20 jaar
Natuurlijk wel,doormeten primaire en secundaire wikkelingen met een ohm meter.
Komt er wel een plus op de bobine?,en meet eens aan de min kant met een spanningzoeker of het lampje knippert tijdens het starten van de motor.
Hey, alvast bedankt voor je reakie! De minkant, is dat de kant waar de draad uitkomt die naar de contactpunten gaat? Laat ik deze draad aangekoppeld tijdens het starten?
Wat betreft je eerst punt, hoeveel weerstand moet ik meten? En meet ik tussen de hoogspanningskabel en de kabel waar de plus toekomt of de andere?
20 jaar
De min is inderdaad die kant die naar de contactpunten gaat,de draad aangekoppeld laten spanningzoeker er op en uiteraard de min van de spanningzoeker aan massa(accu oid)als je dan start kan je zien of contactpunten de stroom onderbreekt(knipperen).
Weerstand meten tussen plus en hoogspanning en volgende meting tussen plus en min zijde(puntenkant)
Meten met de draden er af.
De waarden hangt af van wat voor merk bobine er gemonteerd is en zal ik even op moeten zoeken hoeveel dat moet zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar