close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Calibra: brandstofdrukregelaar voor 20l turbo

Bouwjaar: 1999

het blok (c20LET)uit deze auto is in een Lotus Seven gebouwd en onlangs gechipped. Blijkbaar kom ik brandstof te kort wanneer ik het volle vermogen vraag (ca.265pk). Momenteel is nog een standaard Bosch brandstofpomp gemonteerd, welke ik wil vervangen door een zwaarder exemplaar. Het lijkt me dat ik ook de brandstofdrukregelaar moet vervangen welke op een grotere druk is af te stellen of afgesteld is.
Mijn vraag is of dit dan een turbodruk afhankelijk exemplaar moet zijn of een met een vast ingestelde waarden?
Wie heeft ervaring?
Alvast bedankt/

Geplaatst door

Marcel6974 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Marcel,
Indien dit probleem bij een Calibra voorkwam zou ik zeggen dat het probleem in de chip zit, maar omdat de motor in een Lotus zit vraag ik even door. Weet je wie de chip gemaakt heeft en wat de specificaties zijn? Wat is bijvoorbeeld de turbodruk nu? Waarom denk je dat ie benzine te kort komt?

Normaal mag je aan de configuratie niets veranderen bij een turbo-motor omdat de kans groot is dat ie in elkaar loopt omdat de brandstofverhouding dan niet meer klopt.
Nu is deze motor ingebouwd in een Lotus. Dat betekent dat er nogal wat veranderd is. In een Calibra ligt de motor dwars ingebouwd, bij de Lotus is dat in lengterichting.
Dat betekent andere aanzuigbuizen, luchtfilterhuis? en andere uitlaat.

Zijn de volgende onderdelen van de Calibra overgenomen?
a) Intercooler
b) Luchtfilterhuis en filter
c) Brandstofpomp
Ik neem aan dat de rest van de motor origineel Calibra is; zoals injectors, sensoren en onsteking.

Nu jouw vragen:
Brandstofpomp: minimaal die van de Calibra turbo maar groter mag ook (b.v. Porsche 911 Turbo) of een speciale sport-pomp. Deze pompen zijn echter niet goedkoop!
Brandstofleidingen: is de diameter minimaal die op de Calibra (vanaf de tank!)?
Brandstofdrukregelaar: NIET vervangen; afstelling van de chip gaat uit van deze regelaar. Zo wie zo moet dit een type zijn met onderdruk/overdruk aansluiting omdat anders de inspuittijden
niet meer kloppen. Bij verandering van druk moet de chip compleet overnieuw gemaakt worden.
Luchtfilter: Ik zou geen K&N filter of iets dergelijk monteren, vanwege het gevaar dat de luchtmassameter (hittedraad) beschadigd kan worden.
Uitlaat: minimaal de diameter van de Calibra.

Indien er geen problemen zijn met het eender welk onderdeel dan ook, denk ik dat de chip opnieuw moet worden afgesteld.
Dit zou dan op een rollenbank moeten gebeuren. Anders wordt het motor uitbouwen en op een motorbank testen.
De reden hiervoor is hoogst waarschijnlijk een andere luchtflow door de auto en een verminderde werking van de intercooler, zeker als deze kleiner is als origineel.
Ik heb geen ervaring met de Lotus, maar heb hetzelfde geconstateerd bij Donkervoorts waar de Sierra Cosworth turbo motor in ligt. Intercooler is daar kleiner en luchtstroom er doorheen is verre van ideaal. Gevolg: hogere inlaatluchttemperaturen en vermogensverlies.

Een laatste waarschuwing: Ga niet zelf experimenteren. Een turbo-motor heb je zo opgeblazen en ook een turbo kun je heel evenvoudig overtoeren. De kosten lopen in beide gevallen gigantisch op!

chaan 0
badge

19 jaar

hallo chiel, bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Het basisblok is standaard, echter voorzien van een open uitlaat en open inlaat (K&N-filter tot 280 pk). Aanzuigtraject voor de inlaat is zo aangepast dat de luchtfilter optimaal verse lucht krijgt. Verder is het grote intercooler gemonteerd voor de radiateur inclusief een dikker koelfan. Dit traject is het meest ideale wat mogelijk is ivm beperkte inbouwruimte. Begin dit jaar heb ik mijn auto op de bank gehad, waarbij het vermogen bij 4000rpm(240pk) weg valt. Dit probleem doet zich in de praktijk niet voor in de eerste 3 versnellingen. De pomp is volgens mij van een standaard 20l 16v en blijkbaar is een te beperkte opbrengst een bekend probleem.
Chip is afkomstig van Mathijssen Technics (Oirschot). Brandstofdrukregelaar heeft géén onder-of overdrukregelaar, wat deze onderdaad wel zou moeten hebben. Bij deze chip hoort blijkbaar een 3,5 bar brandstofdrukregelaar.
De leidingen zijn mi. ook niet optimaal echter heb ik nog geen tijd gehad om me hierin te verdiepen. In de racerij gebruikt men vaak twee dezelfde brandstofpompen om de capaciteit op te voeren. Dit zou ook een optie kunnen zijn. Een Pierburg brandstofpomp kost ca.200euro.
Uit welke omgeving kom jij? Misschien handiger als ik een keer langs kom?
Alvast bedankt,
Marcel

Marcel6974 0

19 jaar

Marcel,
Ik heb even op de site van M-tech gekeken en ik zie duidelijk een onderdruk aansluiting zitten op de brandstofdrukregelaar. Kennelijk heb je een verkeerde regelaar. Bij een vaste druk van 3,5 bar is er niet genoeg inspuitdruk over bij vollast. Daarom sterft ie ook af bij 4000 rpm. Neem eens even contact op met M-Tech.
Pierburg pomp is een goede keus. Voor 268pk heb je ongeveer 80 liter per uur nodig, dus deze pomp heeft reserve genoeg.
De meting op de bank is geschied met chip neem ik aan (anders krijg je geen 240pk); heb je het ook met de standaard chips al geprobeerd? (Vergeet niet de brandstofdrukregelaar terug te bouwen.) Als ie met standaard chips niet goed loopt moet je eerst dat oplossen. Daarna kun je getunede chips monteren en kijken of het probleem dan ook nog weg is. Zo niet, dan zit er een fout in de getunede chips. Het is niet ongebruikelijk dat je voor deze gewijzigde opstelling de chips moet wijzigen.
N.B.: K&N filter staat erom bekend dat het luchtmassameters (hittedraad) kan beschadigen. De hittedraad kan niet tegen de olie uit het filter. Ik raad je dringend aan een andere filterconstructie te bedenken.
N.B.2: Ik zou met deze configuratie absoluut niet rijden en zeker niet met turbodruk bij 4000 rpm. Je blaast hem zo op. Een zuiger kan heel rap smelten als het mengsel te arm is.

chaan 0
badge

19 jaar

Chiel, de huidige brandstofdrukregelaar komt niet van Patrick Mathijssen, deze was reeds gemonteerd op mijn auto (ik heb deze zo gekocht en sinds vorig jaar eea aangepast) en dit is een type met een vaste instelling. Mogelijk probleem met een K&N filter is mij niet bekend. Ik ben bij Patrick geweest en deze heeft mij eea geadviseerd, waaronder de brandstofpomp. Bij het uitbouwen ben ik vervolgens de brandstofdrukregelaar tegengekomen, en van het ene komt het andere vandaar. Wat ik heb begrepen wordt deze brandstofdrukregelaar ook wel eens op de retourleiding aangesloten, wat adviseer jij? Aangezien alles aangepast moet worden moet het meteen goed gebeuren.
Bedankt voor de goede tips!!!
Dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van deze site, met dus een goede reponse.
Met vriendelijke groeten,
Marcel

Marcel6974 0

19 jaar

Marcel,
M-Tech verkoopt dit als een set. Dus chips (2 stuks), benzinedrukregelaar en 4 bougies. Kennelijk is dit niet als set gemonteerd, wat vragen oproept over de herkomst van de chips.
Mijn advies: Terugbouwen naar standaard met standaard benzinedrukregelaar en standaard luchtfilter, maar wel met een goede benzinepomp en benzineleidingen van voldoende grootte.
Alleen indien M-Tech kan bevestigen dat het hun chips zijn kan je ze gebruiken, maar dan wel met de benzinedrukregelaar uit de set. Benzinedrukregelaar MOET een onderdruk/overdruk aansluiting hebben, anders is het weggegooid geld.

chaan 0
badge

19 jaar

Chiel, ik had niet goed opgelet, blok is uiteraard wel voorzien van een (standaard)turbodruk-afhankelijke brandstofdrukregelaar. Daarnaast was direct na de brandstofpomp eveneens nog een standaard brandstofdrukregelaar gemonteerd. Waarom, is mij een vraag. Patrick heeft bij mijn auto de chip gemonteerd incl. nieuwe/koele bougies. Indien ik in eerste instantie nieuwe leidingen en filter monteer zal eea verbeteren. indien dit niet de oplossing is, zal de brandstofpomp en brandstofdrukregelaar moeten worden vervangen. Filter zal ik tevens verifieren. Bedankt,
Marcel

Marcel6974 0

19 jaar

Marcel,
Die regelaar bij de pomp, is dat wel een regelaar? Is dat geen expansievat? Zit er een onderdruk/overdruk aansluiting op?
Meet eens brandstofdruk net na de pomp en daarna net na die zogenaamde regelaar. Met motor uit en brandstofpomp aan moet je 3,5 bar meten. Met stationair draaiende motor ongeveer 2,9 bar (ligt een beetje aan het motorvacuum).

chaan 0
badge

19 jaar

Chiel,het zal wel een expansievatje zijn, dit namelijk verder geen aansluiting op. Ik heb zojuist mijn brandstofleidingen verwijderd. Deze waren ook alles behalve ideaal gefabriceerd. Ik laat binnenkort nieuwe leidingen maken, aangezien de aansluiting op het blok middels koppeling worden gemonteerd. Heb je toevallig nog een goed(koop) adres?
Groeten,
Marcel

Marcel6974 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.