Opel Vectra: brandstofpomp defect vectra diesel 2.0 dti

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DTI

Hallo,

Ik ben al eerder actief geweest op dit forum. Dit is echter enkele jaren (?) terug geweest. Ik zit met het volgende (schijnbaar bekende) probleem.
Gisteren op de terugweg van een weekendje zeeland stopte mijn vectra diesel er plots mee. De wegenwacht monteur heeft wat startvloeistof rechtstreeks via de luchtfilter ingespoten en hierop liep de motor weer. Hij constateerde dat de brandstofpomp defect was. Dit kwam volgens hem vaker voor bij dit soort motoren en deze km-stand (244.000). Ik ben toen vervolgens netjes afgesleept van zeeland terug naar Venlo.

Mijn eerste vraag: (Hoe) kan ik zelf checken of het inderdaad de brandstofpomp is?

Ervan uitgaande dat dit inderdaad het geval is: Na wat rondsnuffelen op internet blijkt dit een erg kostbare reparatie te zijn. Nu heb ik twee bedrijven via internet gevonden die deze reparatie voor een (volgens mij) scherpe prijs uitvoeren.




Problemcar.nl is opgezet om technische problemen op te lossen, niet voor prijsopgaven.

mvg,
moderator.

Tom Jacobs

Geplaatst door Tom Jacobs (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Tom Jacobs (0), 14 jaar geleden

Het is ook niet mijn bedoeling om een prijsopgave te vragen.
Ik wil enkel mijn ervaringen delen over een schijnbaar veel voorkomend probleem en vragen of andere mensen hier ervaring mee hebben. In mijn ogen hoeft niet iedereen met dit probleem het wiel opnieuw uit te vinden door te gaan zoeken naar een goede garage die dit voor een scherpe prijs op kan lossen.

Maar als het niet de bedoeling is dat ik hier prijzen noem die gewoon op internet te vinden zijn, dan wil ik vragen of andere mensen die ook dit probleem hebben gehad aan kunnen geven wat de reparatie bij hun gekost heeft.

Ik heb trouwens een van de verstuiver leidingen een halve slag los gedraaid en vervolgens proberen te starten. Toen kwam hier slechts druppelsgewijs diesel uit. Dit geeft dus aan dat idd de dieselpomp defect is, anders was de diesel hier met hoge druk uit gespoten. Nu heb ik echter een slangetje losgetrokken bij het losdraaien van de vertuiver aan het blok (dit slangetje zit net boven iedere verstuiver). Wat is hier de functie van want als ik hem terug duw heb ik het gevoel dat deze niet erg stevig meer zit.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Tom

Dat deze pompen (VP-44) vroegtijdig sneuvelen is bekent probleem.
Gemiddeld draait een pomp 200.000km......

Gr. paul

venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden

Gewoon regeleenheid laten vervangen voor de prijs die je er bij had gezet...

Dit is de normale gang van zake...

Mvrgr J

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=venedijk]Gewoon regeleenheid laten vervangen voor de prijs die je er bij had gezet...

Dit is de normale gang van zake..[/quote]
Dit hangt sterk af hoe de rest van de pomp is......., vaak is er veel meer aan de hand.

Regeleenheid vervangen kan, het is een budget oplossing.

Gr. paul

Tom Jacobs (0), 14 jaar geleden

Ik heb toch maar besloten om voor de betere oplossing te gaan: De pomp wordt uitgebouwd en er komt een revisie pomp (met 1 jaar garantie) in. De auto is vandaag opgehaald, ik hoop volgende week weer te kunnen rijden. Thanks!

Bad-Omega1999 (0), 14 jaar geleden

Hallo Tom,

Ik weet niet of je het nog kunt voorkomen maar ik zou eerst maar eens naar de opvoerpomp in de tank laten kijken. Bij mijn Omega (2.5TD) hadden ze ook vastgesteld dat de inspuitpomp kapot was. Vergelijkbare klachten als die van jou. Vervolgens ook een gerviseerde pomp laten monteren en een week later dezelfde klachten. En toen bleek ineens de opvoerpomp in de tank kapot te zijn.
Terugkijkend denk ik dat de opvoerpomp uiteindelijk het probleem is geweest en niet de inspuitpomp.
Geintje heeft mij bijna € 2.000,-- gekost en dat was (bijna 99,9% zeker) niet nodig geweest. Ik denk dat alleen de opvoerpomp bij tijd en wijle haperde. Opvoerpomp kost maar iets van € 100,--.

Veel succes en ik hoop dat jou niet hetzelfde overkomt als wat mij is overkomen.

Groet,
Jan Marten

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Bad-Omega1999]Ik weet niet of je het nog kunt voorkomen maar ik zou eerst maar eens naar de opvoerpomp in de tank laten kijken. Bij mijn Omega (2.5TD)[/quote]
Je spreekt hier van een heel ander type motor....

Appels met peren vergelijken............

Gr. paul

venedijk (0) PRO, 14 jaar geleden

klopt... dit gaat helemaal niet op met een vectra... deze heeft helemaal geen opvoerpomp in de tank...

Bad-Omega1999 (0), 14 jaar geleden

Dan heb ik voor mijn beurt gesproken.
Ik basseer me alleen even op mijn eigen ervaring in de hoop Tom een gigantische kostenpost te besparen terwijl de oplossing misschien maar iets "kleins" zou zijn.

Groet,
Jan Marten

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Bad-Omega1999]Dan heb ik voor mijn beurt gesproken.
Ik basseer me alleen even op mijn eigen ervaring in de hoop Tom een gigantische kostenpost te besparen terwijl de oplossing misschien maar iets "kleins" zou zijn[/quote]
Indien je het zo ziet heb je ook volkomen gelijk.....

Dit type pomp sneuvelt bij regelmaat, gemiddeld staat er 200.000km voor een pomp.

Gr. paul

Bad-Omega1999 (0), 14 jaar geleden

Hallo Paul,

Ik ben geen monteur en was dan ook in de veronderstelling dat in iedere auto zo'n opvoerpomp zit. Maar...dat blijkt dus niet het geval te zijn.
Maar...beter ten hele gekeeerd dan ten halve gedwaald zegt het spreekwoord dan. Beter een adviesje te veel dan één te weinig met mogelijk allerlei vervelende financiele gevolgen vandien.

Groet,
Jan Marten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.