Opel Zafira: Brandstofpomprelais aansturing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2

Hallo, hier een zafira waar de aansturing van de geschakelde + vanuit de motor ecu af en toe niet aanwezig is.

Als de fout er is meet ik op de betr. aansluiting een beetje weerstand naar massa. op de andere aansluiting van de spoel volle massa,dit is ook conform het schema.

Als ik het relais doorverbind loopt de motor ook prima.

Nu is mijn vraag :wie zorgt er voor dat de ecu de pomp gaat aansturen? BDP of nokkenassensor?
Als ik in de live data kijk dan staat er bij de brandstofpomp aktief, dus de mot. ecu stuurt hem toch aan.

Als ik probeer de pomp via de tester aan te sturen dan gaat dat niet.

De enige foutcode is p0230-02 spoel brandstofpomp relais. (relais is goed)

Ben er zojuist achter dat wanneer motor iets afgekoeld is het probleem zich niet voordoet.

garage van horne3458

Geplaatst door garage van horne3458 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Is het een Zafira A of B?
De brandstofpomp wordt kort aangestuurd op het moment dat het contact wordt ingeschakeld. Je moet dan heel even 12V meten. Als je start moet de 12V terug komen en erop blijven zolang de motor loopt. Dit zal door de motorecu gedaan worden middels het motortoerentalsignaal (bdp-sensor). Het brandstofpomprelais wordt massa geschakeld door de motorecu. Dat kan ook nog een oorzaak zijn. Als deze wegvalt krijg je hetzelfde probleem.

Maar wat is de klacht van de klant? Motor slaat niet aan? Of slaat deze zelfs af tijdens het rijden?

garage van horne3458 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dag Jarno, dit is een zafira B en die heeft constant massa op een aansluiting van het relais en krijgt 12 volt vanaf aansluiting A4 van de ECU op de andere tijdens het starten.

De klacht van de klant was niet aanslaan, hij is hier voor een second opinion.

Na de middagpauze heeft hij 2 uur gedraaid stationair zonder uitval, blijft ook mooi 14 volt op relais staan, belast dus.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Je hebt gelijk idd, deze wordt plus gestuurd. Blijf je ook 12V meten tussen aansluiting 86 van het relais en massa? Dan meet je pas echt belast. Komt de foutcode P0230 ook weer terug na het wissen als het probleem weer opgetreden is? Heb je het probleem zelf ook al gehad?

De motor slaat niet aan, maar onder het rijden slaat hij niet af? Dan is het vaak niet de BDP-sensor.

garage van horne3458 (0) PRO, 9 jaar geleden

slaat onder het rijden denk ik ook af, heeft hier 20 minuten stationair gelopen en plots afgeslagen ,had toen p0230 .
heb belast gemeten met ingestoken relais.

Bdp sensor zou toch ook een foutcode moeten zetten?, zeker omdat er ook een nokkenassensor aanwezig is.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

BDP sensor geeft vaker geen foutcode dan wel. Als de motor ook tijdens het rijden afslaat, denk ik eerst aan de BDP sensor. Je kan deze doormeten op weerstand en kijken of deze veel afwijkt. Of gewoon vervangen, dit zijn meestal de kosten niet.

garage van horne3458 (0) PRO, 9 jaar geleden

klant heeft de auto voorlopig even mee met een doorlussing van het brandstofpomp relais,om te kijken al alles goed blijft.

Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hier eigenlijk een inertia schakelaar tussen hoort.

Eigenlijk sluit ik de bdp sensor uit, toen de storing zich voordeed liep de motor wel toen ik het relais deed doorlussen.

Zelf verdenk ik toch de ecu, we wachten af.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.