Hey
Sinds een aantal dagen heb ik wat problemen met men Kadett cabrio(C16NZ).
Bij het rijden viel hij soms kortstondig uit(1 a 2 sec.) en reed erna terug zonder enig probleem, maar gisteren was het dus gedaan.
Na 4 km te hebben gereden viel hij uit en deed hij niets meer, na getakeld te zijn eens een kijkje genomen en tot de conclusie gekomen dat de benzine tot aan de inspuiting raakt, de wagen nog ontsteking heeft, maar dat de injector gewoon niets inspuit.
Hierna heb ik de relais van de injectie vervangen, en hop hij deed het weer... 2 uurtjes later toen ik terug wou starten, deed hij weer niets, dus gasklepstand sensor vervangen en idle air motor aan de zijkant.. hop en hij deed het weer.
Uurtje later weer niets....
Benzinepomp in de benzinetank zoemt nog bij het contact aanzetten(5sec).
Vervangen:
Relais injectie
Injector
Stappennmotors op de injectie
Na wat op het internet gezocht te hebben kunnen dit volgens mij nog de problemen zijn:
Toerentalsensor stuk
DIS module stuk
Vacuum trekken benzinetank
HAL gever stuk
Kortsluiting op mijn muziek installatie omdat de radio ook af en toe uitvalt(kan dit een gevolg hebben voor de injectie?)
Kortsluiting op de lambda sensor/stuk
Temperatuursensor stuk
Iemand tips?
Grtz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vonkversterker in de verdeler is in 99 v/d 100 maal de oorzaak.
Bedankt voor het snelle antwoord
Kan je me vertellen waar ik deze juist vind?
Greetz
15 jaar
onder je bobine
15 jaar
Gaat er ook geen storingslampjebranden o.i.d. ?
Heb je hem al eens uitgelezen ?
Gr Stefan
15 jaar
Het storingslampje brandt niet, dus gaat er ook geen foutcode opgeslagen zijn wss.. Heeft uitlezen dan zin?
Greetz.
15 jaar
Uitlezen kun je zelf, met de 'paperclip' methode, even de zoekfunctie gebruiken en je ziet hoe het moet, staat al een paar keer uitgelegd met een tekening erbij..
Je kunt het wellicht even proberen, baad het niet dan schaat het niet..
Als er brandstof komt tot aan de injector en een vonk aanwezig is, kan het zijn dat hij niet aangestuurd word of dat er een probleem in de bekabeling ervan zit, je zou dat eens kunnen controleren, even meten.
Injector :
Zwart = geschakelde + ( 15 ) en Blauw loopt naar motorregelapparaat nr : D16
Meten : Tussen B en massa moet je accuspanning meten ( contact aan )
Met een led-testlamp kun je op de 2 aansluitingen van de stekker meten,met draaiende startmotor moet de led knipperen, doet hij dat niet, controleer bedrading.
Gr Stefan
15 jaar
Hoi, als de motor exact de zelfde is als die in mijn kadett van 1990 dan ga ik er van uit dat er geen dis ontsteking aanwezig is. De inspuit computer is erg simpel vooral als het een monopoint inspuiting is. Er worden weinig foutcode's opgeslagen. In de ontsteking is ook de hallgever en een module opgenomen die de bobine aanstuurt. Ik heb wel eens eerder meegemaakt met een brr fiat regatta dat de module niet echt stuk, maar de bedrading doorgeschuurt was, resulteerde in vergelijkbare symptomen een tijd lang geen probleem en als het voorkwam bracht aanslepen nog wel eens uitkomst. Wat betreft de benzinepomp, die hoor ik in mijn auto niet lopen. Ter aanvulling als de motortempereratuur sensor De blauwe sensor in het inlaatspruitstuk geen goed contact maakt zal de motor niet aanslaan.
Succes Ronald.
15 jaar
[quote=stefan84]Uitlezen kun je zelf, met de 'paperclip' methode, even de zoekfunctie gebruiken en je ziet hoe het moet, staat al een paar keer uitgelegd met een tekening erbij..
Je kunt het wellicht even proberen, baad het niet dan schaat het niet..[/quote]
Paperclip methode is me bekend, ik zal het eens proberen.
[quote=stefan84]Injector :
Zwart = geschakelde + ( 15 ) en Blauw loopt naar motorregelapparaat nr : D16
Meten : Tussen B en massa moet je accuspanning meten ( contact aan )
Met een led-testlamp kun je op de 2 aansluitingen van de stekker meten,met draaiende startmotor moet de led knipperen, doet hij dat niet, controleer bedrading.
Gr Stefan[/quote]
Ik zal het ook eens proberen, de man van VAB had verleden week die aansluiting ook al doorgemeten, en toen stond er spanning op.. Misschien niet genoeg dan ofzo?
Bedankt voor de snelle antwoorden !
Greetz
15 jaar
[quote=ronny530]Hoi, als de motor exact de zelfde is als die in mijn kadett van 1990 dan ga ik er van uit dat er geen dis ontsteking aanwezig is. De inspuit computer is erg simpel vooral als het een monopoint inspuiting is.[/quote]
Het is inderdaad een monopoint.
[quote=ronny530]Er worden weinig foutcode's opgeslagen. In de ontsteking is ook de hallgever en een module opgenomen die de bobine aanstuurt. Ik heb wel eens eerder meegemaakt met een brr fiat regatta dat de module niet echt stuk, maar de bedrading doorgeschuurt was, resulteerde in vergelijkbare symptomen een tijd lang geen probleem en als het voorkwam bracht aanslepen nog wel eens uitkomst.[/quote]
Bekabeling dus een allemaal nagaan(vooral die van de bobijn naar de ontsteking dan?)
[quote=ronny530]Wat betreft de benzinepomp, die hoor ik in mijn auto niet lopen.[/quote]
Is bij mij altijd al geweest, is gewoon omdat hij even druk zet.
[quote=ronny530]Ter aanvulling als de motortempereratuur sensor De blauwe sensor in het inlaatspruitstuk geen goed contact maakt zal de motor niet aanslaan.[/quote]
Ik ga deze zelfs vervangen, ik heb er nog een liggen, dus kan ik het even goed is proberen hé.
Ik denk dat ik best alle contacten eens kan losmaken, kuisen en inspuiten met contactspray, niet?
[quote=ronny530]Succes Ronald.[/quote]
Bedankt !!
15 jaar
De vonkversterker ( moduul) zit bij deze niet onder de bobine maar in de verdeler zelf. Deze is aangesloten met 2 stekkers en zit vastgeschroefd met 2 kleine schroefjes.
Als je deze vervangt, niet vergeten om de achterzijde in smeren met pasta. Dit is om de warmte beter te kunnen afvoeren.
jij bedoelt ontstekingsmodule de vonkversterker is toch dat platte kastje wat onder de bobine zit direct vast op de bobine
15 jaar
Moderator
Bedoel je zoiets ongeveer ?
[url=http://img97.imageshack.us/i/42706753.jp...][img]http://img97.imageshack.us/img97/3937/42...[/img][/url]
[url=http://img684.imageshack.us/i/87724938.j...][img]http://img684.imageshack.us/img684/7927/...[/img][/url]
15 jaar
dat kastje op je bobine is toch je vonkversterker??de module zit in de verdeler met die bekende pasta alhoewel ik nog een ander type bobine heb die platte daar zit de versterker ondergebouwd
15 jaar
Ja bij die andere bobine's zit deze geintegreerd..
15 jaar
Bij de Bosch-ontstekingen zitten de versterkers inderdaad onder de bobine zoals op de foto. Bij de Delco-ontstekingen zit de versterker in de verdeler zelf. De Delco-onstekingen zijn herkenbaar aan een zwarte, ietwat schuin toelopende verdeelkap die met 2 schroefjes vast gemonteerd zit.
Heel vaak zijn bij de Delcoverdeelkappen de aansluitingen van de bougiekabels zwaar geoxydeerd. Ook aan de binnenzijde zie je vaak veel oxydatie.
In mijn kadett c16nz is een delco ontsteking gemonteerd, ik neem aan in deze ook. Het probleem wat ik had ( zie mijn topic ) was aanslag, smurrie die zich in jaren opgehoopt had in de verdelerkap. Echter de motor liep slecht maar was altijd weer te starten. Als er een probleem met de ontsteking is dan slaat de computer geen fout code's op. Zoals ik al aangaf de computer is heel simpel, de inlaat temperatuur wordt gemeten en vergeleken met de uitlaatgassen d.m.v. lamda sonde daar wordt de hoeveelheid inspuiting door bepaald. In mijn auto is wel een snelheids pulsgever opgenomen maar die heeft met het starten niets van doen. Ik neem aan dat die bepalend is voor het schakel moment voor de automaat.
Ronald.
15 jaar
Inderdaad, de meeste C16NZ zijn met Delco ontsteking.
en daar zit de VONKVERSTERKER in de verdeler.
zwart kastje met 2 stekkers welke vaak gesmolten zijn.
ik heb toen ik nog kadett reed toen een bijna nieuwe ontsteking COMPLEET weten te bemachtigen op de sloop voor 50 gulden..
Willem
Eindelijk iemand die ook weet hoe het zit........Maar dit is gisteren ook al aan de TS verteld
[quote=moderator]De vonkversterker ( moduul) zit bij deze niet onder de bobine maar in de verdeler zelf. Deze is aangesloten met 2 stekkers en zit vastgeschroefd met 2 kleine schroefjes.
Als je deze vervangt, niet vergeten om de achterzijde in smeren met pasta. Dit is om de warmte beter te kunnen afvoeren.[/quote]
[quote=moderator]Eindelijk iemand die ook weet hoe het zit........Maar dit is gisteren ook al aan de TS verteld
[quote=moderator]De vonkversterker ( moduul) zit bij deze niet onder de bobine maar in de verdeler zelf. Deze is aangesloten met 2 stekkers en zit vastgeschroefd met 2 kleine schroefjes.
Als je deze vervangt, niet vergeten om de achterzijde in smeren met pasta. Dit is om de warmte beter te kunnen afvoeren.[/quote]
[/quote]
Ik heb zelf 2.5 jaar en 120.000km een Kadett-E C16NZ gehad. ik heb m ook kapot gehad (auto had doen 390.000km weg), zoals boven omschreven op de sloop gehaald.
Mijne was vergaan door een lekke keering denk ik zo, lag een goeie plas motorolie in de verdeelkap (sloot wel goed af dus haha.)
Willem
Ook maar even een duit in het zakje iedereen heeft het over een vonkversterker? In de delco ontsteking zit de hallgever die het ontstekingmoment bepaald die geeft dat aan de module door en die vertaalt dat doormiddel van pulsen aan de bobine. In deze bobine ontstaat een hoogspanning die teruggeleid wordt naar de verdelerkap en de rotor zorgt dat de juiste bougie wordt ontstoken. Ergo de bobine is de vonkmaker. Wel off topic maar toch, de basis van een ontsteking.
15 jaar
Jupzz, zonder deze Vonkverstekerker (officiele benaming voor de ontstekingsmodule) geen of geen goede vonk.
bij de Delco zit zowel de Hall gever (toerental signaal) als de Vonkversterker (ontstekingsmoduul) in de verdelerkap verstopt.
De Delco ontsteking heeft ook de nare eigenschap dat de oliekeerringen willen gaan lekken en dan loopt het boeltje ondet in de motorolie en daar kan het niet erg goed tegen.
Willem
[quote=moderator]Eindelijk iemand die ook weet hoe het zit........Maar dit is gisteren ook al aan de TS verteld
[quote=moderator]De vonkversterker ( moduul) zit bij deze niet onder de bobine maar in de verdeler zelf. Deze is aangesloten met 2 stekkers en zit vastgeschroefd met 2 kleine schroefjes.
Als je deze vervangt, niet vergeten om de achterzijde in smeren met pasta. Dit is om de warmte beter te kunnen afvoeren.[/quote]
[/quote]
Klinkt een beetje bij de hand..
Weet jij wel alles dan ?
15 jaar
Iedereen alvast bedankt voor de antwoorden.
Zoals in mijn vraag al bleek, is de vonk er wel maar geen inspuiting... dus volgens mij kan het aan de vonkversterker al zeker niet liggen..
Wat heb ik nu gedaan?
-Pomp nagekeken -- > in orde
-Filter nagekeken -- > in orde
-Bekabeling pomp nagekeken -- > in orde
-MAP sensor vervangen
-Bekabeling MAP sensor zat een scheurtje in, maar toen ik deze uittrok, starte de wagen, dus hier ligt het ook niet aan..
-Temp. sensor afgekoppeld -- > hij deed net hetzelfde zoals toen hij was stilgevallen, namelijk even aanslaan en terug stilvallen, dus denk ik dat deze foutief is? Kan het dat een temp.sensor soms wel werkt en soms niet?
Greetz
15 jaar
Als de temperatuur sensor een verkeerde weerstand geeft, zou hij op zijn minst moeten lopen als je de stekker eraf haalt, en dat doet hij nu ook niet, dus denk niet dat deze het probleem veroorzaakt.
Loopt de brandstofpomp wel ?
Komt er brandstof tot bij de injector ?
Werkt dit ook naar behoren zoals hier staat omschreven : ?
[url=http://img687.imageshack.us/i/32930775.p...][img]http://img687.imageshack.us/img687/9229/...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
Die man die dat gemeten heeft, weet je ook wat hij gemeten heeft ? Er kan wel spanning op de injector staan, maar hoe is het met die andere kabel ? Een kabelbreuk o.i.d. komt ook nog maar al te graag voor, Dus ook kun je ze zelf even controleren en doormeten om er zeker van te zijn..
Injector :
2 kabels :
Blauw gaat naar pen D16 van de motorregelmodule
Zwart = geschakelde + ( contact aan )
15 jaar
[quote=stefan84]Als de temperatuur sensor een verkeerde weerstand geeft, zou hij op zijn minst moeten lopen als je de stekker eraf haalt, en dat doet hij nu ook niet, dus denk niet dat deze het probleem veroorzaakt.
Loopt de brandstofpomp wel ?
Komt er brandstof tot bij de injector ?
Gr Stefan[/quote]
De bandstofpomp loopt en de brandstof komt tot aan de injector.
De injector uitmeten heb ik nog niet gedaan, de man die dit heeft uitgemeten heeft tussen blauw en zwart gemeten.
Maar ik vind het raar dat hij wel loopt als de temp. sensor aangesloten is, maar niet als hij afgekoppeld is...
Aangezien ik door de week op kot zit, heb ik geen kans om te wagen te testen, maar volgend weekend zal ik eens doormeten zoals u hierjuist heeft aangehaald.(Blauw doormeten?)
Groetjes
15 jaar
Kadetter
Als je tijd hebt, meet dat dan eens even door, meet ook eens gelijk de weerstand van de koelvloeistof temp sensor en plaats de waarde van de sensor even hier..
Ik dacht dat hij ook niet liep als deze afgekoppeld was, maar dan nog moet de injector werken..
Dus de bekabeling van de stekker van de injector even controleren t.o.v. de computer.
Die man heeft waarschijnlijk de injector zelf getest maar niet of deze ook aangestuurd word.
Ben benieuwt!
Gr Stefan
15 jaar
Dag heren
Na lange tijd ben ik terug, maar ik heb geen tijd meer gehad om verder te doen...
Wel kwam ik dit tegen op het i-net: "...vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt...", Ik denk dat ik hier ergens het probleem moet zoeken, omdat de wagen het altijd doet na afremmen op motor. Kan iemand me uitleggen hoe deze techniek werkt?
Greetz
15 jaar
Wat stond ervoor of achter die tekst ? Wat op internet staat moet je ook niet altijd even letterlijk opvatten..
Maar heb je nog wat gemeten ?
Gr Stefan
15 jaar
De injector wordt aangestuurd via de ecu aangestuurd door de ontsteking. Geen vonk> geen inspuiting. Vervang de vonkversterker maar of eventueel de complete verdeler.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar