Motor loopt stationair moeilijk, heb toen de code uitgelezen: 74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
is de luchtmassameter aan vervanging toe, of kan het nog iets anders zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedradingsfout (kortsluiting) of zelfs een defecte ecu is mogelijk (alhoewel heel onwaarschijnlijk).
Meet het signaal met aangesloten lmm en daarna met stekker los (beide met contact aan uiteraard).
Heb je met stekker los nog steeds een voltage op de signaal draad dan heb je een vorm van kortsluiting.
Waar moet ik het "signaal" meten, op de stekker van de lmm? Heeft een 5-polige stekker trouwens, Bosch 0280202202
Ik heb nog even wat getest:
eerst de electra gereset (accu polen los gehad),
zonder draaiende motor geen foutcodes
Met draaiende motor kwam die alleen met 74, dus;
12
74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
12
Toen heb ik de lmm stekker nog even losgetrokken voor de zekerheid, toen kwam die met;
12
65 Carbon Monoxide ( CO ) potentiometer Low voltage
71 Air Temperature Sensor (ATS) High voltage
74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
12
13 jaar
Luchthoeveelheidsmeter heeft dus een ingebouwde co-potentiometer en een lucht temperatuur sensor.
Loshalen van de stekker verklaart fout 65 en 71.
Heb je voor dat je de lhm stekker los trok weer de foutcodes gewist? Anders is die fout 74 een "oude" melding.
Meet met contact aan en stekker los: 1 x 12 volt voeding, 1 x 5 volt (lucht temperatuur).
3 x maal 0 volt - aarde, co-potentiometer en luchthoeveelheids signaal.
Daarna met stekker aangesloten en contact aan: 12 volt blijft 12 volt, 5 volt zakt duidelijk (iets van 2-2,5 volt).
Blijven de overige 3 over. 1 moet 0 volt zijn (aarde) de andere zijn luchthoeveelheid en co-potentiometer.
Beweeg de klep in de meter. Het signaal dat verandert is de luchthoeveelheid.
N.B.: Dit is dus geen LuchtMASSA meter. Die werkt met een hittedraad en meet gewicht (kg).
Deze werkt met een beweegbare klep en meet lucht Hoeveelheid (Liters).
Ik heb de volgende metingen verricht:
1. De losse stekker met het contact aan:
5-polige stekker
0 Volt ----| 1 |
12 Volt ----| 2 |---------------------------------
0 Volt ----| 3 | kabel naar kabelboom
Massa ----| 4 |---------------------------------
0 Volt ----|_5_________|
2. met de stekker op de luchthoeveelheidsmeter en contact aan, meet ik op contact 2 een voltage van 10,6 Volt, en als ik de luchthoeveelheidsklep maximaal open duw meet ik 11,8 V.
Op de andere polen meet ik niets.
3. Voor de zekerheid nog even gemeten tussen de 5 polen van de meter zelf (zonder stekker dus):
- tussen 1 en 3 meet ik 346 Ohm
- tussen 1 en 4 meet ik 365 Ohm
- tussen 3 en 4 meet ik 366 Ohm
(ik bedenk me net dat ik niet heb gemeten met de luchthoeveelheidsklep open)
Kun je hier iets mee?
13 jaar
Ik heb een schema gevonden voor deze motor, alleen staan hier geen beschrijvingen bij, alleen nummers.
Zie: http://members.home.nl/opeltje/
Schema staat onder "Schema's en foutcodes" en dan Kadett-E, motoren, C18NZ .. C20NE (uiterst rechts op het schema).
Hieruit blijkt wel dat pen 1 van de lhm de co-potentiometer is.
Dan is er dit nog: http://forum.opel-club.ru/index.php?act=...
En: http://www.opel-scan.ru/files/Opel_Motro...
Als ik het goed lees heb ik de voeding verkeerd gezegd. Alles werkt op een 5 volt reference die op pen 3 van de lhm zit.
Pen 2 van de lhm zou dan het luchthoeveelheids signaal zijn en daar mag dan geen 12 volt op staan.
Lijkt op een kortsluiting met een draad waar voeding op staat.
Yess, had inderdaad een kortsluiting in de kabelboom zitten, probleempje is weer opgelost :)
Onwijs bedankt voor het meedenken en zoeken oldford, ik kan weer vooruit :)
Zeer handige tekeningen en links ook voor in de toekomst, nogmaals dank...
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar