Vorige week met eigen auto bezig geweest.
Distributieset vervangen inclusief waterpomp
Klepstoters i.v.m. tikken bij koude motor
Oliepomp pakking en keerring en carterpanpakking
Na het starten echter geen oliedruk
Nieuwe oliepomp besteld bij Opel
Nu lichte olie druk ongeveer 0,3 bar bij stationair toerental bij verhoging van het toerental echter gaat de druk 0,1 bar omhoog en zakt dan direct weer naar 0,2 bar
De olieaanzuigbuis is gecontroleerd en goed, ook is er een nieuwe afdichtring tussen oliepomp en aanzuigbuis gemonteerd.
De viscositeit van de olie is 5w-40 shell helix
Wie heeft er een idee waaraan dit kan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rutger,
is de compressie e.d nog Ok ?
Stefan
Rutger, de druk wordt opgebouwd door de passingen van de diverse lageringen. Overdruk wordt afgevoerd door een overdrukventiel anders zou de boel barsten.meestal een kogel met een veer. Kan het niet zijn dat er daar wat niet is gegaan.
Het overdruk ventiel zit in de oliepomp(is nieuw) bij de aansluit nippel van het oliefilter. Ik zat ook al te denken aan misschien versleten krukaslagers, maar had voor vervanging van de pakkingen nooit geen problemen.
nieuw wil niet zeggen dat het goed is/werkt ! Druk kun je idd alleen opbouwen als er "tegendruk" is. De olie mag niet sneller wegkunnen dan de pomp kan aanvoeren. Sjaak
Ik ben het met je eens dat nieuw niet altijd goed hoeft te zijn, maar met de oude pomp had ik dit probleem niet, en met de nieuwe blijft het probleem aanwezig.
Wanneer ik de pomp handmatig vul met olie( via oa de boring van de oliedrukzender) heb ik een druk van ongeveer 3 bar(afgelezen op een snap-on oliedruk meter), ongeveer 10 seconden. Wanneer ik het toerental verhoog, zakt de druk echter gelijk weer.
Het lijkt me eerder dat de pomp gewoon niet, of niet goed aanzuigt, ik heb het kleppendeksel ook gedemonteerd, en de motor kortstondig laten draaiien. Er komt wel olie boven in de cilinderkop, maar in ieder geval te weinig om de klepstoters te laten vullen.
Ik zit zelf te denken aan toch versleten lagers, ga morgen nog een keer de boel bekijken, en anders op zoek naar een ander onderblok, dank u eerst voor de reacties
rutger
zou nog eens proberen te achterhalen wat de oorzaak kan zijn!beetje raar dat hij eerst wel goed liep..en nu na vervanging het probleem is opgetreden..
een andere motor of onderblok kan altijd nog..
Stefan
18 jaar
Als hij wel druk heeft als hij stationair draait, dan moet je hem gewoon een uurtje stationair laten lopen alvorens je hem op toeren brengt.Misschien toch de nieuwe klepstoters die problemen geven (zoals vroeger wel eens voor met de eerste passat's met hydraulische klepstoters).
Ok heb een poos niet meer gepost, vorige week de olie pomp echt helemaal volgepompt met olie handmatig
Toen gestart, oliedruk
maar liep toch weer terug
weer handmatig volgepompt, toen weer laten draaiien
Weer oliedruk, en werd ook gewoon hoger
Klepstoters hielden op met tikken
Ik dacht hoe het kan weet ik niet, maar dus toch klaar
Ik naar huis rijden
motor uitgezet
weer starten
weer geen oliedruk, lampje knippert, oliedruk, dus toch even rijden
onderweg weer geen oliedruk, dus weer naar huis, stoters tikkerden weer
motor uit, weer opnieuw starten, direct oliedruk, stoters ook direct vol
proefrit 10 km perfect, tot ik hem de volgende dag weer startte
tot nu toe nog steeds geen oliedruk
lang verhaal ok, ik denk dat er ergens toch nog een overdrukklepje zit in de kop misschien?? die de boosdoener is. Blift misschien ergens hangen, of vervuild.Wie weet het, ben er haast zeker van dat de nieuwe oliepomp de boosdoener niet is. Echt alle pakkingen zijn vervangen, oliepomp pakking+krukaskeerring, rubber tussen aanzuigbuis en oliepomp, carterpan pakking, werk zelf bij opel, heb 7 jaar ervaring, en nog nooit dit probleem gehad, maar nu dus wel met eigen auto........
krukas lagers kan volgens mij echt niet, waarom de ene keer wel, en de andere keer niet. Met versleten lagers heb je toch altijd geen oliedruk?????
Soms doet ie het perfect, maar meestal dus niet.
Ga morgen nog eens kijken, een ander blok kan ik krijgen, voor weinig,maar vind dit toch de makkelijkste weg, begint nu een uitdaging te worden, wat doe ik fout, en wat zie ik over het hoofd, iedereen eerst bedankt voor het meedenken
heb je al geprobeerd om een beetje atf olie in de motor toe te voegen de auto goed warm laten draaien en dan een stuk te trappen op de snelweg
door de toevoeging van atf olie bij de motor olie ( dit heeft een sterk reinigende werking waardoor een kleine vervuiling in de cilinder kop oplost) heb het zelf al meerder malen bij de hand gehad met tikkerend stoters werkt echt
18 jaar
Hoi, mischien wat te laat maar toch. in je oliefilterhuis (waar je oliekoelerleidingen opzitten) zit ook een overdrukklepje. zou hier toch eens naar kijken. je kunt dit los v.v. zoek maar op in de tis succes!
Probleem is opgelost,aanzuigbuis op oliepomp vervangen.
was die lek dan of zo iets ??
kan de link niet echt leggen dat je dan geen druk krijgt
dus leg ff uit als je wil :)
18 jaar
Ik heb er geen uitleg voor, ik heb dat buisje toen een paar keer onder druk gezet met een luchtpistool, en aan de andere kant dichtgehouden, maar kon toen niks ontdekken. Ik had nog een C20NE liggen, en heb daar de aanzuigbuis vanaf gehaald, en die op de C20XE gezet, en na het starten was de oliedruk gelijk goed. Rij nu bijna 4 maanden al weer zo en geen problemen meer gehad. Het kan misschien zijn dat dat buisje een beetje verbogen is tijdens de de-of montage, maar ik kan er echt niks aan zien, maar ben wel blij dat het nu opgelost is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar