Is de aandrijfas niet gebroken..?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste
Ik wil met dit bericht vooral weten wat de oorzaak was en eventueel een oplossingsvoorstel.
Opel werd hersteld voor de EGR klep want had problemen met optrekken , en de motorsteun (versnellingsbak) zat los, nieuwe vijzen waren nodig, nadat de oude vijzen eruit moesten geboord worden. Toen ik met deze auto terug naar huis reed (20 km ongeveer), merktte ik enorme verschil: maanden al last van lawaaierig motor, als ik optrekte op eerste een raar geluid. Dit nu allemaal weg en opgelost. oorzaken waren dus de losse motorsteun waardoor mijn motor nogal bewoog en ook hier en daar onderdeeltjes (rubbertjes?) vervangen .
de optrek ging heel goed, op autosnelweg gereden, richting naar huis, geen last meer dus EGR klep vervangen deed de job. Ze hadden wel eerst geprobeerd de originele EGR klep proper te maken(product mengen in diesel zeker). Na twee keer te hebben geprobeerd, toch maar besloten die de vervangen.
eind goed al goed?
nee, eenmaal thuis, dag erna, kinderen naar zwemles, is een 10 min reistijd, laten we zeggen 5 km. Er is een vloeiende olie smeur te zien op grond, maar niet zeker of het van mijn auto was, maar het vloeinde alsof het er pas lag... .
eenmaal terug terug ( 5 km extra), gewacht op mechanieker , want moest na zwemles ouder bezoeken (85 km reis! ).
Ik vroeg ze via een bericht toch te komen zien en garanderen dat er geen lek is, dat ze alle uitgangen of inganen, waar olie maar van kan lekken, na te zien.
Na check, leek alles ok, dat ik gerust kon rijden richting ouders. De olie zou vuil zijn van de de werken die uitgevoerd werden... en met de regen kwam het los.. ;
en ja, het gebeurde:
na zo een 50-60 km hoorde ik iets raar motor die bromt? reed rond 120 km per uur, toerenteller even omhoog ( iets voorbij 4 terwijl die altijd rond 3 staat, 4 haal ik nooit), maar heel kort wel, vervolgens springt terug onder de 3 , dan schakel ik terug naar 4e, het gaat weer.. , terug op 5e , dan even later een minuut of minder, weer zo een schok, en dan deze keer enkele keren achter elkaar, en dan hoorde ik iets scheuren ofzo ik weet niet, dan toch maar besloten af te remmen en even op pechstrook te gaan staan.
Wil terug op eerste vertrekken: er gebeurd niets, motor draait, vitesse en pedaal werken goed, niet dat iets los zit of dat ik iets hoor bij het schaken, , schakel 1e, 2e, 3e .. helemaal geen beweging.
Ik hoop dat iemand me kan zeggen waaraan het zou kunnen liggen.
Ondertussen zijn nieuwe koppelingsset aangekocht maar nog niet vervangen omdat geen zekerheid wat de oorzaak is en met vrees dat nieuwe koppelingsset kapot zou gaan.
Enige dat ik zag: de Cardan , aan de wiel chaufeurzijde, als de wiel wordt toegetrokken en terug, zou heel de cardan moeten meegaan, maar enkel het eerste stuk, aan de wiel, gaat mee, maar het stuk aan de boite, gaat niet mee, en tussen deze twee stukken zie je vet erin.
Is er kans dat de olie (na 30 km rijden) , uit de cardan is gekomen? alé, kan het zijn dat ik dus zonder olie zat te schaken ? en daarom is dat kapot gegaan?
Kan het zijn dat het tweede stuk van de Cardan vastgeroest is op de boite?
Moet versnellingsbak eruit zeker dan als toch alles kapot is daarbinnen?
beste dan van onder , zoals ik hier op forum las, of beter samen met motorblok en versnallingsbak van boven eruit halen? Misschien dat mijn type opel een andere mechanisme heeft dat niet toelaat om van beneden dat los te maken.
Ik hoor het wel.
Reparatie is meestal hoger als de waarde van de Opel, kan veel oorzaken hebben van n gebarsten lager tot lekgereden . dan word meestal alles vervangen . als u het zelf kan is het n leuke klus , dus ook koppeling , bak heeft waarschijnlijk veel slijtage of zonder olie gedraaid
Ik denk dat Hans gelijk heeft.ga op de sloop een as halen en zet hem erin.Is niet zo een schokkende klus.Dan olie bijvullen en gaan rijden en dan maar hopen.
Ferry
6 jaar
Ik heb je andere topics gelezen.Ik zet nu vraagtekens of je deze klus kan klaren.Maar goed kijk eens op YOU TUBE.Staan interessante filmpjes op ,hoe je dit moet oplossen.
Ferry
6 jaar
Kom er nog even op terug , bij mij is letterlijk de bak doormidden gegaan na het springen van n lagerschaal. lees het nu iets rustiger en inderdaad dit lijkt ook meer op n kapotte as
Ikzelf doe de herstellingen niet, maar garage.
Is gewoon nu al bijna twee weken dat auto bij hen is (wachten op nieuwe koppelingsset, ...) .
en een update gekregen: een deel van de cardanas zit vast (geroest?) op de versnellingsbak, terwijl het andere deel dat aan wiel vastzit goed beweegt, blijft het andere deel vast zitten.
Ik zag ook dat er vet in zat.
Kan het zijn dat de regenboogkleur olie dat toen op grond viel, van deze cardanas is? Had hij dat niet kunnen zien toen hij kwam kijken en zei dat er geen lek was? hmmm
Voor het moment is de nieuwe koppelingset nog niet uitgepakt omdat ze de oorzaak eerst moeten kennen: ofwel versnellingsbak ofwel cardanas, of wel beide? hmm ik hoop dat de versnellingsbak ok is ... .
6 jaar
Bij wat voor garage staat de auto ? 2 weken wachten op een koppelingsset ?
Aandrijfas vast /geroest in /aan de bak ?
Diagnose in 2 weken nog niet bekend ?
Hebben ze er wel zin in ?
Wat zijn de kosten anders ga je financieel zo wel het schip in , auto is niet echt veel meer waard qua dagwaarde , is in principe economisch totalos.
Dat vroeg ik mij ook al af.Het enige dat hem nog kan redden is een kennis die een as op de sloop gaat halen en monteert en dan hopen dat de bak nog heel is.Anders naar de sloop en 150 euro ontvangen of voor de export verkopen.
Ferry
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar