Opel Zafira: Centrale Vergrendeling portier links achter defect

Bouwjaar: 2001

Beste Techneuten,

Ik vermoed dat de bedieningsmotor van de CV van mijn linker achterportier defect is. Hij is in alle ver- en ontgrendel bewegingen namelijk compleet "dood". Mechanisch is de deur prima op en van het slot te doen, de rest van de deuren en de afstandsbediening werken correct.

Om vast te stellen of alle elektrische signalen wel aankomen op de steker van de bedieningsmotor (en daarmee definitief de motor als schuldige aan te wijzen) heb ik de volgende vraag:

De steker heeft drie draden en er zijn ook drie functie's, namelijk: vergrendelen, ontgrendelen en vergrendeld met safelock. Hoe worden deze signalen aangeboden op de steker? Bijvoorbeeld: Is één van de draden een massadraad? zijn de andere twee dan signaaldraden? Met andere woorden hoe kan ik eenvoudig vast stellen of alle drie functie's op de steker aankomen.

alvast bedankt

Wim12207

Geplaatst door Wim12207 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

rottieroodmax (0), 18 jaar geleden

Misschien met een spanning zoeker even in de opening steken en dan je afstandsbediening aan/uit zetten.
Bij mijn auto (Astra F 1995) doet ook 1 portier het niet.Er staat wel stroom op het blokje dus ik ga er van uit dat het motortje stuk is.Gewoon met de hand op slot doen gaat wel.

biomus (0), 18 jaar geleden

Beste Wim,

ga er maar vanuit dat de motor defect is. Komt vaker voor

Bio

Wim12207 (0), 18 jaar geleden

Probleem opgelost!

Er bleek één draad (vergrendelen) finaal doorgebroken in de overgang van de deur naar chassis (ongeveer midden in de rubber tule). Komt vaker voor getuige andere berichten over dit onderwerp.

Oorzaak in mijn geval is mechanische vermoeiing van de ader door vertwisting van de kabelbundel. Zo als ik het kan zien is bij nieuwbouw de kabelbundel al niet lekker door de tule gehaald. Samen met de redelijk stugge aders vormt dit dus een zwak punt van de opel.

Naar ik gemeten heb liggen alle drie de draden van de steker in rust aan de massa. Een draadonderbrekening is dus eenvoudig te herkennen door (in rust) een weerstandsmeting uit te voeren van alle drei draden t.o.v. de voertuigmassa.

Geelzwart krijgt een + bij vergrendelen, Blauwzwart krijgt een + bij safelock en roodzwart krijgt een + bij ontgrendelen. Dit zijn enkelvoudige pulssignalen.

Bedankt voor de reactie's

Wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.