👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste Techneuten,
Ik vermoed dat de bedieningsmotor van de CV van mijn linker achterportier defect is. Hij is in alle ver- en ontgrendel bewegingen namelijk compleet "dood". Mechanisch is de deur prima op en van het slot te doen, de rest van de deuren en de afstandsbediening werken correct.
Om vast te stellen of alle elektrische signalen wel aankomen op de steker van de bedieningsmotor (en daarmee definitief de motor als schuldige aan te wijzen) heb ik de volgende vraag:
De steker heeft drie draden en er zijn ook drie functie's, namelijk: vergrendelen, ontgrendelen en vergrendeld met safelock. Hoe worden deze signalen aangeboden op de steker? Bijvoorbeeld: Is één van de draden een massadraad? zijn de andere twee dan signaaldraden? Met andere woorden hoe kan ik eenvoudig vast stellen of alle drie functie's op de steker aankomen.
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien met een spanning zoeker even in de opening steken en dan je afstandsbediening aan/uit zetten.
Bij mijn auto (Astra F 1995) doet ook 1 portier het niet.Er staat wel stroom op het blokje dus ik ga er van uit dat het motortje stuk is.Gewoon met de hand op slot doen gaat wel.
Beste Wim,
ga er maar vanuit dat de motor defect is. Komt vaker voor
Bio
19 jaar
Probleem opgelost!
Er bleek één draad (vergrendelen) finaal doorgebroken in de overgang van de deur naar chassis (ongeveer midden in de rubber tule). Komt vaker voor getuige andere berichten over dit onderwerp.
Oorzaak in mijn geval is mechanische vermoeiing van de ader door vertwisting van de kabelbundel. Zo als ik het kan zien is bij nieuwbouw de kabelbundel al niet lekker door de tule gehaald. Samen met de redelijk stugge aders vormt dit dus een zwak punt van de opel.
Naar ik gemeten heb liggen alle drie de draden van de steker in rust aan de massa. Een draadonderbrekening is dus eenvoudig te herkennen door (in rust) een weerstandsmeting uit te voeren van alle drei draden t.o.v. de voertuigmassa.
Geelzwart krijgt een + bij vergrendelen, Blauwzwart krijgt een + bij safelock en roodzwart krijgt een + bij ontgrendelen. Dit zijn enkelvoudige pulssignalen.
Bedankt voor de reactie's
Wim
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar