De claxon werkt alleen nog maar als het contact uit is.
Zodra het contact aan gaat weigert de claxon.
Draadje verkeerd om? Zekering ? Waar te beginnen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ggeen airbags, dus (?) geen relais.
Waar zit de fout . Wie o wie kan het vertellen. (of in ieder geval een hint geven)
Is er aan de auto gewerkt?
Probeer anders even de draden op de claxon om te draaien.
Anders misschien het electrisch deel van het contactslot, maar dan zou er meer mis moeten gaan als alleen de claxon
Claxon wordt massa gestuurd via de claxonring achter het stuurwiel.. Alleen als de auto op contact staat, is er op 1 draad bij de claxon stroom.
Ergens is er iets veranderd aan de bedrading.
Er is dudielijk aangewerkt. Er komen twee rode draadjes bij de claxon uit . Die uiteindelijk naar een zwarte en bruinwitte gaan.
Heb ze omgewisseld maar dat maakt geen verschil.
Het is zelfs zo sleutel er in geen claxon, sleutel eruit wel claxon (meestal dan), want soms sleutel erin, maar niet gedraaaid: wel claxon.
Kan nu ( 23.16 uur niet meer op straat testen :)
14 jaar
Bruin/wit is de draad naar de claxonknop op het stuur ( massa ).
Je kunt zelf even testen met een 12V spanningzoeker of deze draad goed is: zet 1 kant v/d zoeker aan de + kant v/d accu en de andere kant aan de bruin/witte draad. Zodra je op de claxonknop drukt moet de spanningzoeker gaan branden. ( spanningzoeker kun je ook vervangen door een gewone 12V lamp.)
Op de andere draad moet dus spanning komen te staan als de auto op contact staat. Zo niet: zekeringen controleren. Er zit geen relais tussen. Desnoods een nieuwe draad trekken of de onderbreking opsporen.
Vanalles geprobeerd.
Zwart geeft constant stroom
Bruinwit niet.
Als ik de sleutel niet gebruik geeft bruinwit wel stroom als ik op de claxon druk ( maar verkeerd om - naald vd meter gaat verkeerde kant op?)
Zodra ik de sleutel in het contact steek en eventjes draai dan krijg ik geen uitlezing meer als ik de claxon indruk.
iK moet dan de sleutel in zijn geheel verwijderen en dan doet de claxon het dus weer , maar zodra de sleutel er weer in gaat en 15 graden gedraad wordt is het weer over.
14 jaar
Aarde op het stuurwiel ( bout van het stuur) valt weg zodra ik de contactsleutel omdraai !
14 jaar
Als ik het stuurwiel beweeg (en het contact staat aan) krijg ik soms wel een 12 v uitslag !
Lijkt er op dat het stuurslot de aarde wel goed tot stand brengt, maar het draaiende gedeelte van de stuurkolom lijkt te goed geissoleerd ?
Sleepcontact naar bruinwit finctioneert wel ok.
14 jaar
OK er is dus onvoldoende massacontact op de stuurstang als het contactslot in gebruik is.
Hoe nu die Massa terug op de de stuurstang te krijgen ? Iemand een APK-waardig idee?
14 jaar
Je hebt dus een constante stroom op de claxon.
Oplossing voor de apk: trek een draad naar binnen en een losse drukschakelaar. 1 kant van de schakelaar aan massa, de andere kant de draad naar de claxon. Klaar. Wordt goedgekeurd.
Bedankt voor je antwoord. Daar komen we dan in ieder geval de APK weer mee door.
Maar het is nog niet echt dé oplossing! Ik blijf zoeken , Wie zoekt mee ?
14 jaar
Controleer de bedrading eens achter/onder het dashbord. De claxondraad ( bruin/wit) zit verwerkt in de kabelboom die o.a. ook achter de zekeringkast loopt.
Je hebt best kans dat in de loop der tijd van alles en nog wat is aangesloten ( geweest) en er zodoende een rare storing is gekomen. Ook slechte stekkerverbindingen kunnen dit soort storingen veroorzaken.
Trek anders even het stuur eraf, je zegt dat als je het stuur draait dat ie het af en toe wel doet.
Achter het stuurwiel zit een sleepcontact, is een soort koolborsteltje, ik denk dat dat ding of versleten is, of er zit een hoop vuil tussen.
kan eigenlijk niet veel anders meer zijn.
Het sleepcontact en het stiftje bij het stuurwiel werken prima zolang ik de sleutel niet in het contact steek en tot na de eerste klik omdraai.
Het probleem is dus dat de stuurstang zelf geen massa-verbinding (meer) heeft zodra ik de contactsleutel omdraai.
Het gaat dus mis bij de stuurstang waarvan je verwacht dat die bijv. via de stuurkolom of de stuurarmen aarde zou maken, maar dat nu dus niet (meer) doet !
14 jaar
Ik heb de boel (denk ik nu) verkeerd om uitgelezen. Niet de massa vervalt met het aanzetten van het contact, maar de plus.
Ik ga de plus kant nu maar eerst eens opnieuw rechtstreeks bekabelen. Kijken of dat wat helpt.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar