close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Hoog olie verbruik, hoge temperatuur

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Hallo beste mensen.

Ik ben de (gelukkige?) eigenaar van een corsa-b x1.2xe uit het bouwjaar 2000

Sinds enige tijd gebruikt mijn auto echt een hele hoop olie. kan nu inmiddels iedere week er wel een liter ingooien na zo'n 500/600 km gereden te hebben. gebruik op aanraden van een anwb meneer nu een 5-w40 olie. maar dat helpt niet. ik zie geen rook pluimen uit de uitlaat komen. wat ik ook opvallend vind is dat de temperatuur van de motor ook oploopt, tegen de 100 graden aan. Als ik 80 rijd in de 5e versnelling dan staat het wijzertje in het midden, maar rijd ik op snelweg (130) of staat ik stil voor stoplicht, dan word hij erg warm.

heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

er heeft een paar maanden geleden een bogie los gezeten, waar ook een stukje van af is gebroken. zou dit schade aangericht kunnen hebben aan de motor?

ik hoor het graag.

thx rob

Geplaatst door

RobbieG (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Demonteer die bougie nog eens . Als ie nat is van de olie weet je genoeg. Hoe is het met de koelvloeistof en het gebruik er van. Werkt de koelvin wel ?

Punt 50
badge

14 jaar

Hallo,

bougies zijn vervangen en er is toen meteen een nieuwe bobine in gezet. ook waterpomp vervangen. ze gaven aan dat ik wat water toe moest voegen als die wat leeg leek (ivm eventuele luchtbellen). dat ronde vat is half vol en kan geen pijlstreepje ofzo zien hoe vol die moet. toch maar een btje bij doen?

thx rob

RobbieG 0

14 jaar

De naad van het reservoir is de niveau aanduiding, die naad zit ongeveer in het midden.
Ik zou inderdaad even kijken of er geen olie in het reservoir drijft.
Als dit niet het geval is dan kan het zijn dat er door dat stukje bougie schade is ontstaan aan de motor, ik denk dan aan zuigerveren of aan de cylinderwand.
In dat geval kan er dus olie in de verbrandingskamer komen , hij verbrand dan de olie, hoeft niet altijd duidelijk zichtbaar te zijn in de vorm van rookontwikkeling.
Een compressiemeting kan uitkomst bieden, de lokale buurgarage kan dat doorgaans makkelijk doen.

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

voel trouwens ook even of de radiateurslangen hard worden (lees: druk opbouwen)

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

hallo,

dan is de koelvloeistof toch vol genoeg... zal het nog een keer voor de zekerheid checken.

compressie meting, check...

mocht idd die zuigerveren of cylinderwand naar de filestijnen zijn wat is dan wijsheid om te doen? kan het kwaad om daar mee door te rijden? wat kost het om zoiets te laten maken?

thx rob

RobbieG 0

14 jaar

als je cylinderwand beschadigd is dan zal je moeten honen.
Maar gezien de leeftijd van het beestje zou ik er een gebruikt motortje van de sloop in hangen.
in principe kan je best nog wel een tijdje er mee doorrijden,als je maar olie bij blijft vullen.
reken dan dat je voor een goed gebruikt motortje tussen de 500 en 800 euro zal betalen,al naar gelang wat ie gelopen heeft.
Opteer wel voor eentje met garantie!

hallo,

zit al een beetje op marktplaats te kijken voor een motor, maar waar moet ik op letten en wie kan voor mij die motor er in zetten?

kan ik gewoon naar mijn opelgarage gaan, of moet iemand anders dat voor me doen.

en moet het precies dezelfde motor zijn of kan er ook een andere (snellere?) motor in?

thx rob

RobbieG 0

14 jaar

Uitlaatje erg zwart van binnen.

Houd m kort na de koude start is op zo'n 3500 a 4000 toeren onbelast, kijk eens of er dan wit/blauwe rook uit de uitlaat komt.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Makkelijkste is exact dezelfde motor er weer in. Andere (snellere) motor kan, maar dan moet je meer veranderen.
Op zijn minst heb je dan de ecu van die andere motor ook nodig en die moet ook nog ingeleerd worden, vanwege de diefstalbeveiliging.
Mogelijk heb je dan ook de kabelboom nodig en diverse andere zaken als versnellingsbak, aandrijfassen, remmen, uitlaat etc., etc.

oldford 0
badge

14 jaar

hallo allemaal,

ten eerste dank voor alle reacties,

uitlaat is wel echt pik zwart van binnen, maar idd even koud gestart, en er kwam wel wat rook uit, maar kan niet zeggen dat ik er van schrok ofzo...

heeft iemand een idee voor die motor, kom zelf uit de buurt van elst (arnhem/nijmegen) of loop ik te hard van stapel en kan het makkelijker goedkoper opgelost worden?

thx rob

RobbieG 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.