Opel Omega 1999: contact blijft aan zonder contactsleutel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 25 TD

Beste forum leden,

Hallo Ik ben Frans en heb een zeer lastige storing.
Het gaat om mijn Opel Omega B1 2.5 TD AUT uit 1999.

Sinds vorige week heb ik het volgende probleem.

Wanneer ik de contactsleutel uit het contact slot haal blijft de motor lopen.
De motor is op dat moment alleen uit te krijgen als zekering F12 ( 20 Amp interieur spanning) er uit wordt getrokken.
De motor stopt dan met lopen en alles is uit..
Wanneer ik de zekering F12 weer terug stop blijft het contact aan (motor
uit) en blijven er twee lampjes op het dashboard branden.
te weten het laadstroomlampje en oliedruklampje.
Soms niet altijd gaat ook het motorlampje knipperen (MIL lamp).
Heel af en toe lijkt de storing opgelost te zijn maar dan komt deze na een paar keer gereden te hebben weer terug.
Waarna de hele procedure met zekering F12 weer herhaald moet worden.
Nu is rijden alleen nog mogelijk zonder dat de accu leeg loopt zonder de zekering F12.
Wat inhoud dat binnen verlichting , infodisplay ,nood verlichting,de radio enz zich steeds reset

wat is al gedaan:

contactslot blokje vervangen.
de immobiliser is gereset met TECH 2.
Binnenverlichting losgenomen
alle knipper lichten en noodverlichting losgehaald en nagelopen.
Radio aansluiting losgehaald.
Deurschakelaars gecontroleerd.
vanzelfsprekend de zekeringen gecontroleerd.

wie o wie weet raad...??? ook de Opel dealer weet na twee dagen onderzoek geen oplossing.

omegarijder

Geplaatst door omegarijder (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je na het rijden de auto uit zet en je de sleutel terug draait en eruit trekt komt dan het kontaktslot met een duidelijke klik mee terug naar buiten?
Bijna alle opels met dit type kontaktslot hebben op latere leeftijd hier wat problemen mee.
kontaktslot gaat nl een paar mm naar binnen en naar buiten bij het op en af het kontakt zetten.
bijlft ie wat hangen dan blijft er spanning lopen zels als motor wel uit gaat.

kaleido 1 (1895) PRO, 10 jaar geleden

Er blijft spanning staan op het contact circuit , voor zover ik dit verhaal kan interpeteren.
Er zal dus ergens een voeding kort gesloten liggen met plus.
Er zit een hoofdstroomrelais in de auto , die door het contact gestuurd wordt , is deze al gecontroleerd ?

omegarijder (0) PRO, 10 jaar geleden

Bedankt voor uw reactie

weet u ook welk relais dit is ? nummer ofzo ? ik heb schema van het elektrisch systeem maar kan dit relais niet vinden.
weet u ook waar dit relais zich in de auto bevindt?

alvast bedankt.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Als je na het rijden de auto uit zet en je de sleutel terug draait en eruit trekt komt dan het kontaktslot met een duidelijke klik mee terug naar buiten?
Bijna alle opels met dit type kontaktslot hebben op latere leeftijd hier wat problemen mee.
kontaktslot gaat nl een paar mm naar binnen en naar buiten bij het op en af het kontakt zetten.
bijlft ie wat hangen dan blijft er spanning lopen zels als motor wel uit gaat.[/quote]
Dat is dan toch alleen contact 15 wat dan blijft hangen zodat de radio en evt extra accesoires niet meer uitschakelen?
Motor zou dan gewoon moeten stoppen. lijkt me inderdaad meer een hoofdrelais waar de contacten inwendig van aan elkaar gefikt zijn.
Welk relais dat is weet ik niet, je zou er proefondervindelijk één voor één een paar los kunnen trekken om te kijken wanneer het system uitschakelt.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Das waar inderdaad.
relais K114 ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.