close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Contactslot verplaasten ivm linkerhandbediening

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: X1.8 XE1 Automatic

Mmmm, lekker klusje,


Tbv linkerhandbediening moet ook het contactslot verplaatst worden naar de linkerkant v/h stuur.

Iemand ervaring mee en of misschien tips.

(Stuurslot functie hoeft niet behouden te blijven.)

(De ruitenwisserbediening moet ook naar links, dit lukt me wel maar indien iemand een handige tip heeft is die natuurlijk van harte welkom.)

Alvast bedankt.
Robert

Geplaatst door

eRZet (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hou er wel rekening mee dat de leesring bij het contactslot wel de sleutel moet blijven herkennen.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Hartelijk dank Hans,

Ja dat is bekend,
Daarom is alles bij elkaar het contactslot (compleet) een groot geheel om zomaar ergens weg te bouwen en overwegen we ook om, als hier geen redelijke oplossing uitkomt, dit alles achterwege te laten en evt gewoon met een soort contactschakelaar en startknop te gaan werken.

Dit gaat natuurlijk ten kosten van de anti-diefstal-beveiliging maar dat is volgens mij ook het enige, of zie ik nog enkele adders, haken en ogen over het hoofd?
Ik kan toch gewoon het herkenningsdeel van de sleutel dicht bij of aan de herkenningsring monteren en daar laten zitten?

De klant heeft er geen probleem mee dat de stuurslotfunctie en evt sleutelherkenning met startblokkering komen te vervallen.

Maar we proberen natuurlijk een zo goed mogelijke plossing te vinden en de voorkeur heeft dus om het contactslot in zijn geheel te verplaatsen (en dus alleende stuurslotfunctie te verliezen)

Groeten,
Robert

eRZet 0
badge

16 jaar

Natuurlijk is het mogelijk om de transponder bij de leesspoel te plakken. Maar wees je er van bewust wat de gevolgen zijn bij diefstal van de auto. Je hebt dan geen enkele beveiliging als ook het stuurslot buiten werking is. Verzekering zal dan terecht aan de bel trekken. Informeer eens bij een bedrijf wat auto aanpassingen doet en wat zij voor mogelijkheden hierin hebben.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

kan je niet de stuur kolom gewoon van de steun loshalen
1/2 slag draaien incl stuurpen en dan weer monteren

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dat was ook mijn eerste ingeving, laat het de mensen doen die er de meeste ervaring in hebben.

De klant heeft dus navraag gedaan, en ik zelf ook nog eens.

1)
De klant is zich bewust van de diefstalkwestie en heeft voor zichzelf bepaald dat dat risisco voor hem wel meevalt en door hem zelf gedragen kan worden, maar nogmaals we proberen vooralsnog de contactslotfunctie te behouden, behalve dan de stuurslotfunctie.
2)
Ik krijg sterk de indruk dat, zodra er aanpassingen gedaan moeten worden voor invaliden dat ze daar een slaatje uit proberen te slaan.
Het verplaasten van het contactslot is mogelijk voor zo'n 1700 euro ecxl.btw.
Het contactslot wordt dan in een soort verschrikkelijk lelijke opbouwkast tegen het dashboard geschroefd.
Dit is echt een verschrikkelijk lelijke oplossing die wij niet voor zouden durven stellen.
Verder proberen wij gewoon voor een eerlijk bedrag onze klant weer aan het rijden te helpen.

Groeten,
Robert

eRZet 0
badge

16 jaar

Hallo Jerry,

Mmm zoiets zoek ik dus, iets waarvan je denk, "ja natuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht heb"!.

Ik ga het even bekijken en hoop dat ik geen probleem krijg met de montage van de richting- ruitenw.- schakelaars.

Ik laat nog wat weten.

Bedankt.
Groeten,
Robert

eRZet 0
badge

16 jaar

Ja, ik begrijp dat je dan zelf een oplossing gaat zoeken. Dit is uiteraard niet zomaar even te doen en ik denk dat je weinig reaktie zult krijgen hier. Dit is voor elke auto anders en je zult creatief moeten zijn en er goed over nadenken voordat je iets onderneemt. Misschien is er iets in de handel voor de vervanging van het contactslot middels een pincode o.i.d. Slaap er nog maar een paar nachtjes over en ik lees graag hoe je het opgelost heb. En wie weet komt er hier nog iemand met DE oplossing.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

meschien een gek idee maar engelse onderdelen ? daar zit alles anders om ? tis maar een ingeving. maar als je het besteld bij de engelse OPEL (Vauxhall ?), zal het waarschijnlijk goedkoper zijn dan die eerder genoemde 1700,- ?

[quote=citroënmonteurtje]meschien een gek idee maar engelse onderdelen ? daar zit alles anders om ? tis maar een ingeving. maar als je het besteld bij de engelse OPEL (Vauxhall ?), zal het waarschijnlijk goedkoper zijn dan die eerder genoemde 1700,- ?[/quote]
Het contactslot zit dan toch niet ook links of toch wel???

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

alleen t stuur zit links
enige verschil is het stuurhuis en de bestuurders stoel hans
alfa's die hebben t stuurslot wel links

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

de bediening kan je gewoon laten zitten je moet onder je stuur kolom een bout bevestige
daaraan maar je een beugel die naar je ruitenwisser instalatie gaat en die beugel laat je door lopen naar de andere kan waneer men de de beugel links bedient zal recht de orgineel bediening bewegen
er zijn namelijk bedrijven die niets ander doen als auto's aanpassen voor minder valide mensen
weet niet hoe die bedrijven heten maar op google kom je vast wat tegen en het zijn gewoon setjes die je kan kopen

mvg wouter

hier een simpel voorbeeld

Staaf of beugel, over of onder de stuurkolom is geen probleem, dat krijgen we voor elkaar.

Engelse auto is rechtsgestuurd maar het contactslot zit mog gewoon aan de rechterkant van het stuur en is dus hetzelfde.

Stuurkolom 180gr draaien heb ik eens bekeken maar lijkt me niet de oplossing, allerlei zaken komen dan niet meer overeen en vergen dus nog veel meer aanpassingen dan "alleen maar het contactslot verplaatsen"

Ik heb contact gehad met twee bedrijven die autoaanpassingen doen maar die berekenen ca. 1500 tot 1800 euro hiervoor. Dit was natuurlijk mijn eerste ingeving, laat de mensen het die die daar het meeste vanaf weten.
Nu bedenk ik me eigenlijk; wie ben ik om te bepalen dat dat veel te duur zou zijn. het is ook inderdaad niet ze heel erg eenvoudig en wie ben ik om te denken dat ik het goedkoper kan dan de'"specialisten".

Toch probeer ik het nog even voordeliger voor de klant op te lossen, is een trouwe klant, en het begint een principe/hobby-project te worden.

Ik laat zeker nog even weten wat het geworden is.

groeten,
Robert

eRZet 0
badge

16 jaar

een gebogen beugel onder het stuur kolom
ik had er een afbeelding van en nog een beugel ligge van een nissan micra
en het setje bestelle kan volgens mij geen 1500€ kosten
het in laten bouwe wel waarschijnlijk!


en krijgen deze mensen hier geen subsidie voor

Blijkbaar geen (WMO?) subsidie mogelijk voor auto's ouder dan 3 jaar.

OPLOSSING:
Beugel over het stuur was zoals verwacht geen probleem. Even wat buigen met een staaf van 6, op een hoekje gelast tbv bevestiging aan de schakelaar, een kegelgreepje aan het eind en even zwart gespoten voor de nette afwerking. (Toch nog 1,5 uur mee bezig geweest.)

Het contactslot:
De totale lengte van het contactslot (cillinder, behuizing (in het stuurhuis) en de schakelaar is ca. 15 cmtr. Dit gaat net tussen het verwijderbare deel v/h daschbord en de deksel van de zekeringen wat diepte betreft. Het probleem was echter de sleutelherkenning, hier zit best een groot kastje aan wat ik niet weggewerkt kon krijgen.
Ik was toevallig bij een locale electro installateur en die had een mooie kastjes van zwart aluminium voor liggen, de bodem weggegooid en de deksel van ca 8x5x2 cmtr gebruikt, daar kon ik mooi het slot in bevestigen, deze deksel was weer eenvoudig tegen het daschboard te schroeven en dat is eigenlijk de oplossing. De kabelboom liep gelukkig richting de zek.houder, deze heb ik wat los kunnen maken en de draden voor het contactslot met sleutelherkenning waren daardoor lang genoeg.
Ook had de electro instalateur rubber doorvoertules (waar hun normnaal gesproken een gat in maken en kabels doorvoeren) wat weer mooi in het oude gat van het contact paste, dat ook meteen opgelost.
Ben met het werkelijke werk 2,5 uur bezig geweest.
(Dat is zonder de tijd van dit forum, ik was toch bij de electro installateur en de afhandeling van de klant heeft ook nog wat tijd gekost.)
Factuurbedrag aanpassingen:
6 uur á 45,= 270,=
Kastje 11,=
rubber doorvoertule 1,50
yzerwaren (beugel ed.) 4,=
kegelgreep 2,=
div.klein mat. 2,=
0,5 spuitbus 3,=
Totaal: 293,50 euro excl. BTW.
Ik tevreden met deze netto oplossing voor de klant en voor deze prijs, en zoals je zult begrijpen de klant ook heel erg tevreden (heeft zojuist nog een doos gebak gebracht).

Toch altijd leuk als iets lukt.

Hartelijk dank allemaal voor het meedenken.
Groeten,
Robert

eRZet 0
badge

15 jaar

Robert,

Mooi opgelost, bedankt voor de feedback.

Hans

Hans4037 0
badge

15 jaar

Inderdaad, netjes.

mvg,
(ook) Hans

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.