close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: corsa b 1994 1.2 start niet meer

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Ik ben ten einde raad.
M'n corsa-b heeft altijd goed gestart.
Laatst spande ik de alternatorriem aan, schoot daarbij uit en botste licht tegen plastic cover distributieriem; deze staat nu lokaal een 4-tal mm open.
Toen ik na deze ingreep de auto wou starten was ie compleet dood, ttz: startmotor draait goed rond, nokkenas draait mee, maar hij start gewoon niet, niet het minste plofje. Er is een sterke benzinegeur waarneembaar en er stroomt na doorstarten benzine uit gasklephuis.

Heb reeds gecontroleerd: bobijn, lijkt ok(sterke vonk van bobijnkabel naar massa). De bougies vonken alle 4 maar is geen blauwe vonk, eerder wit-oranjeachtig. Na iedere startpoging staan enkel bougies van cyl. 3 en 4 nat ???

Omdat ik (lichtjes) tegen distributieriem-cover gebotst ben heb ik dit verwijderd: er blijkt een plastic "klip-lipje" te zijn afgebroken. Zou het kunnen dat dit tssn de riem geraakt is en een paar tanden doen verschuiven heeft? Dit heb ik nog niet kunnen checken omdat ik onderste poelie niet van krukas krijg om krukas-merkteken te zien :( Iig is de riem niet zichtbaar beschadigd of zo, geen missende tanden, niks te zien ?

Ik heb ook de o-ring onder gasklep gekuist en es anders gelegd, er komtvoorlopig geen benzine meer uit maar start verder ook niet.

Verder heb ik ook met de paperclip-truuk de ecu uitgelezen: geeft alleen code 12 (start diagnosis) aan, brengt me dus geen stap verder.

Wat ik wel heel eigenaardig vind is dat het gasklephuis(luchtfilter verwijderd) precies niet aanzuigt tijdens starten, het is eerder alsof deze terugblaast. kan dit? Wat o wat is hier toch aan de hand?

Geplaatst door

philbond07 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zet dan cilinder 1 in bdp ((zuiger boven) m.b.v. schroevendraaier in bougiegat. Het merkteken van nokkenastandwiel moet overeenkomen met inkeping op distributie kap (op 12 uur).

Ok Arjan, niet aan gedacht. Maar is dat safe? Ik zit eigenlijk niet zo graag met iets in m'n cylinder te klodden. En wat als de riem maar een paar tandjes verschoven is, kan je dit dan nauwkeurig zien?

philbond07 0

16 jaar

Tandriem verschoten of defect, Hij blaast nu in het gasklephuis, Niet meer starten! Kappen demonteren en eerst de riem controleren, en eventueel vervangen (inclusief rollen en waterpomp).

Ik geloof niet dat bij deze motor de kleppen de zuigers kunnen raken (maar dat weet ik niet zeker).

Als dat wel zo is heb je waarschijnlijk ook kromme kleppen (heb je niets gehoord tijdens het starten?).

berendonck 0
badge

16 jaar

Harry,

Dat is idd eerste wat ik wil checken. Zaterdag pas kan ik aan materiaal om krukaspoelie eraf te halen en merkteken daar ook te zien. De riem zelf is niet zichtbaar beschadigd over de hele lengte. Gelukkig kan bij deze motor de zuiger de kleppen niet raken (dit heb ik nanegaan toen ik distributie afgenomen heb om thermostaat te vervangen paar maanden geleden en toch wel zeker wou zijn :) ); heb niks ergs gehoord bij starten.

Heb zonet vernomen van een technieker in garage dat mogelijkheden zijn:

- injectie wordt slecht gestuurd door kapotte temperatuursensor en/of krukashoeksensor
- injector kapot: vernevelt niet meer maar spuit teveel in

ik ga nu eerst ff proberen met gewoon temp.voeler te vervangen. Zou ik door weerstand daarvan te meten kunnen bepalen of deze kapot is?

philbond07 0

16 jaar

Zijn je massadraden op het nokkenashuis soms afgebroken?

Arjan,

Huh? Dat weet ik niet, wist niet dat die er waren. Massadraden vanaf kop? Ga ik direct ff checken.

Is er iemand die weet wat een gangbare weerstand is voor de watertemp.sensor? Hoe kan ik weten of ie kapot is, hoeveel Kohm geeft ie normaal voor laat ons zeggen 15°c ?

philbond07 0

16 jaar

Draden zitten vast met een boutje M8. Achter op de kop t.p.v distributiebehuizing. Het zijn bruine draden voor de massa van computer.

Omdat ik niet kon wachten tot ik toegang heb tot wat meer werkmateriaal op zaterdag heb ik Arjan's truuk toegepast om te checken of merkteken op nokkenaspoelie op 12u overeenkomt met bdp cylinder 1. Dit is hoegenaamd niet het geval! Toen ik de riem wat verder doordraaide zag ik nu wel dat er op een bepaalde plaats iets onder zit (tussen poelie en riem). Vermits 't donker werd (corsatje staat ten velde :) ) ben ik gestopt, maar ik vermoed dat het afgebroken stukje plastiek in de distri-kap ronddoolt en (af en toe?) onder de riem terechtkomt, hem oplift en zo verzet. Ongelooflijk :(
Berendonck had dus gelijk.

Morgen nieuwe riem halen en proberen monteren, ofwel zaterdag.

Meer nieuws als 't zover is.

Dank voor de hulp iedereen.

philbond07 0

16 jaar

Ok, de oude distririem was precies uitgerokken en paste niet meer over de tandwielen. Nieuwe geïnstalleerd en m'n corsatje startte terug :)

Geeft nu echter foutcode 35: Idle stepper motor Poor or no idle speed control .
Wadismedanu? Gaat het over de stappenmotor in gasklephuis. heb die wel open gehad en ui z'n zitting getrokken, was afgedicht met kleverig goedje dat dus deels weggetrokken is.

Ik heb er ook de stroom > 30 min. afgehad, misschien heeft de ecu nu fouten gecheckt die er vroeger ook al waren? Zo is het buisje tussen gasklephuis en ingang luchtfilter(whatever that may be) al een tijdje weg (kapotgetrokken per ongeluk) Is dat de erden van mss valse lucht en dus problemen om idle speed goed te krijgen? Waar dient dat buisje trouwens voor?

philbond07 0

16 jaar

Vacuumlekkage. Kan ook pakking onder inspuitstuk zijn.

Zitten alle massa draden wel vast op kop boven de dynamo, of misschien 1 met een draad-breuk?

berendonck 0
badge

16 jaar

hmmm nog niet gevonden

Massadraden schijnen goed vast te zitten. Dacht eerst aan een te lage accuspanning wegens leeggetrokken door startproblemen met distririem, maar accu is ondertussen al opgeladen en code 35 is bhlijkbaar persistent :(

philbond07 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.